Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2061515
Haj!

Ik ben pas een beginnend barfer.. En ik vind t vreselijk leuk om te doen, geweldig om mijn pup te zien knage en zn bakje tot 10 x toe leeglikke.. en ze kwispelt ALTIJD! Toch word ik erg onzeker van al dat negatieve commentaar constant! Ik heb tot nu toe nog niet 1 maar dan ook echt NIET 1 positieve reactie gehad:( Honden zijn namelijk echte broketers! Dat is immers t beste voor hun tanden!? >:(

Nou sta ik wel wat steviger in mijn schoenen wat dit betreft, maar mijn vriend (is zn eerste puppy, en hij denkt al dat we de dierenarts moete bellen als de hond n andere kleur bruin poept.. als je snapt wat k bedoel) begint hoe langer hoe meer te twijfelen over t hele barf gebeuren door al die negatieve comments! En als zelfs de DA heeft gezegd dat brokken beter zijn.. is de pet natuurlijk helemaal af!
Ik hou mn poot stijf en wil heel graag barf blijve voere.. maark heb echt even een oppeppertje nodig!  :'(

'die hond gaat dalijk vreselijk stinken als je dat maar weet'
'kippenbot is Vreselijk gevaarlijk!!! Mag je nooit geven!!!'
'Honden die vers krijgen worden vals pas maar op!'
'Je gaat je hond toch geen vlees voere? Je bent knettergek'
'Rauw?? Rauw vlees!? Dat is echt SUPER slecht!!'

Mja wat verwacht je dan ook van de onwetende mens..  :-[
Door Lizzy
#2061527
Tja. Wat kan ik zeggen....? Hier zitten duizenden idioten op dit forum. Allemaal mafkezen met stinkende half dooie valse honden.......

Hier, een foto van mijn 3de generatie BARF gevoerde hondje:

Afbeelding
Door Nadia
#2061551
Ik wil best even naar jullie komen om met vriendlief te babbelen. Of jullie komen naar ons, kan ook. Ik had geen twijfels over barf toen ik begon. Wel had ik twijfels doe IK het wel goed. Dit bleek al snel onnodig te zijn.

Een DA heeft heus wel iets verstand van voeding, maar wat ze geleerd hebben is gesponsord door een brok fabrikant, dus de lessen zijn behoorlijk met oogkleppen op gegeven.
Dus tja, 1 en 1 is 2.

Ik wil morgen ook wel komen wanneer de da is. Niet om een discussie aan te gaan, maar gewoon om even te babbelen en jou bij te staan. :)
Door Borke
#2061584
Onze hond Sofi had slechte nierwaardes.
Onze dierenarts, die weet dat wij vers voeren, zei dat hij nu toch echt adviseerde om nierdieet, brokken dus, te voeren.
Ik heb hem gezegd dat ik dat niet wilde, maar dat ik haar wel een Barfnierdieet zou voeren.
Ik wist dat dat hier op Barfplaats staat en dat daar ook door een pro-vers dierenarts naar gekeken.
Zo gezegd zo gedaan en 2 wk weer naar de DA gegaan voor bloedonderzoek voor de nierwaardes.
Onze DA geloofde zijn ogen niet, de waardes waren prima!
En dat zonder brokken te geven.

Toen Sofi bij on kwam at ze slecht, ze was gewend aan Hills brokken, een merk wat veel DAen verkopen.
Hier is ze direct met Borke Barf mee gaan eten, haar vacht verbeterde enorm en ze waarde mooi uit.

Nooit meer zal ik een hond of kat brokken voeren!

Vers voeren is voor veel mensen nieuw en onbekend, maar het is wel de natuurlijke voeding voor honden, honden zijn vleeseters!
Door smulpaap
#2061600
Ik denk dat elke beginnende Barfer zich wel herkent in jouw gevoel en onzekerheid . Je zou je vriend bv eens aan kunnen sporen om zich hier ook eens in te lezen bv .
Onwetendheid is immers ook vaak onzekerheid ?

En ten aanzien van het ""stinken "" Nou niet dus . Kijk maar eens naar bv oude honden die brok gevoert worden . Die gaan vaak stinken . Dan hebben ze een zg ""oude honden geur "" Maar geen eigenaar die brok voert die weleens gaat denken zou dit door de voeding komen ? En dan hebben we het maar niet over de smerige hopen stront .
Door Dotti
#2061615
Dankjulliewel allemaal!!! Poeh kzit hier weer met n big smile op mn face..  ;D
De DA zei tot overmaat van ramp, toen k m vertelde dat ik op BARF overging (nadat ie met n sience plan pakket aankwam) Dat honden geen carnivoren waren! En bij Barf moet je allerlei vitamines, mineralen en dergelijke toevoegen, en dat je t haast niet zelf in de juiste mate kreeg samengesteld!

Allebei uiterst knappe hondjes TMG En Lizzy! Ik zal ook even een foto van onze pup poste..  :)

Mijn onzekerheid is ook voornamenlijk of IK t wel goed doe.. ik ben er van overtuigd dat Barf goed is.. maar de samenstelling, of ik dat wel allemaal juist doe, daar word k erg onzeker van :(

T eerste wat mijn vriend vraagt alsie een andere hondenbaas tegekomt is: Wat eettie??? Veel mense geven dan meteen commentaar over mense die rauw vlees geven, en durft dan al niet meer te zeggen dat hij zelf een van die mensen is..(terwijl hij wel erg trots is dat onze pup Barft!)

Ik ben zelf werken op t moment dat de DA komt.. daarom hoop ik dat t hele barf gebeure niet tersprake komt.. omdat vriendlief zich dr zelf neit in verdiept heeft.. Dus hij kan totaal geen weerwoord geven op t moment dat de DA zegt dat t niet de juiste voeding is..  :(

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!!!

Afbeelding
Door Dotti
#2061620
smulpaap schreef: Ik denk dat elke beginnende Barfer zich wel herkent in jouw gevoel en onzekerheid . Je zou je vriend bv eens aan kunnen sporen om zich hier ook eens in te lezen bv .
Onwetendheid is immers ook vaak onzekerheid ?
Ja, je hebt gelijk.. maar k krijg m maar niet zover zich dr in te verdiepen! Ik probeer m dr telkens in te betrekken bv. als ik porties maak of als ik berichtjes voorlees die hier staan.. maar op de een of andere manier... wildie zich dr niet in verdiepen  :-[ Hij weet (als t klopt) wel dat t beter is.. maar waarom.. dat hoef je m niet te vragen..
Door Borke
#2061710
Hij hoeft zich er niet in te verdiepen.
Hij kan gewoon zien hoe de vacht glanst, hoe mooi de ontlasting is, dat het allemaal goed gaat en hij kan jou vertrouwen :biggrin2:

Bedenk dat de DA verdient aan het verkopen van brokken, de meesten tenminste.
Er zijn ook DAen die vers vlees verkopen op hun praktijk, daar zitten er een paar van hier op het forum!
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2061791
Je moet maar denken, dat je het zelf veel beter doet dan een standaard baasje, die brokken geeft. Het is wel vervelend dat je je vriend moet overtuigen. Ik barf ook nog niet zolang. Hiervoor heb ik altijd KVV gegeven. Mijn man begrijpt het ook niet helemaal hoor. Maar hij vindt het best, zolang ik het maar geef. Maar daar zit ik zelf niet zo mee.
#2061862
Vraag hem maar eens waarom hij zelf dan geen brokken eet, als de voedingsindustrie zo goed weet wat iedereen moet eten. En waarom het Voedingscentrum er zo op aandringt dat mensen hun maaltijden zelf bereiden uit verse ingredienten.
En vraag de da maar welk merk brokken hij z'n kinderen voert, aangezien mensen toch te dom zijn om zelf maaltijden samen te stellen.

Honden en katten voeren is eigenlijk veel makkelijker dan mensen voeren. Van honden en katten weten we nl behoorlijk goed wat ze in de natuur eten, en dat is de voeding waaraan ze sinds miljoenen jaren perfect zijn aangepast. En dus niet gekookte meelknoedels met wat haren en veren en synthetische vitamines en mineralen erdoor, oftewel brokken.
Van mensen weten we eigenlijk niet zo goed wat hun natuurlijke voeding zou moeten zijn, dus een verantwoorden mensenmaaltijd samenstellen is eigenlijk moeilijker. Er is natuurlijk heel veel onderzoek gedaan naar mensenvoeding maar als je er op gaat letten zul je zien dat elke paar jaar de aanbevelingen voor een gezonde maaltijd weer veranderen, vanwege nieuw onderzoek met weer andere resultaten. En elke eerlijke voedingsdeskundige zal bevestigen dat van mensenvoeding eigenlijk nog maar weinig echt goed uitgezocht is. Vandaar de algemene aanbeveling om vooral gevarieerd te eten, met het idee dat als je voldoende verschillende voedingsmiddelen binnenkrijgt, daar wsch wel in zal zitten wat je nodig hebt.

OK, gegeven dat van mensen lang niet alles bekend is, wat denk je van dieren, waarvan veel minder goed onderzoek is? En als je dat weet, hoe denk je dan dat de brokkenboeren echt fatsoenlijke voeding kunnen samenstellen? Ze weten maar heel erg weinig, en het interesseert ze ook niet echt. Brokkenboeren zijn gewoon handelaren die winst willen maken en dus zo min mogelijk willen uitgeven en zoveel mogelijk willen binnenkrijgen. Dus maken ze brokken met zo goedkoop mogelijke ingredienten, waaraan honden en katten niet gelijk doodgaan, en verkopen die voor veel te veel geld aan goedgelovige mensen.
#2061881
Als mijn honden waren gaan stinken nadat ze waren overgestapt op vers, was ik als de sodemieter teruggegaan naar brok. En als ze vals waren geworden helemaal.

Toen ik een brokkenverkoper hier in de buurt erop wees dat zijn Doberfrau toch wel wat aan de dikke kant was, probeerde hij mij ervan te overtuigen dat het verschrikkelijk moeilijk is een volledig gecastreerde teef op het juiste gewicht te houden. Nou, je voelt 'm al aankomen: onze Laika is volledig gecastreerd en prachtig slank! Maar ja, die krijgt dan ook vers voer... :biggrin2:
Door Laura2004
#2062007
Misschien zou het ook helpen als je met jouw vriend langs een pro-barf dierenarts zou gaan, want blijkbaar heeft hij niet genoeg vertrouwen in jouw kundigheid, maar kan een dierenarts hem wel vertrouwen geven in deze manier van voeren.

Ik heb de hond van mijn vriend direct overgezet op BARF toen ze bij mij kwam wonen, ik heb het eigenlijk niet met hem overlegd, het was vanzelfsprekend voor mij, ik geef honden geen brokken, en er zijn eigenlijk geen discussies over geweest. Ik doe er verder ook niet moeilijk over, honden zijn carnivoren, als ze granen zouden moeten eten dan zouden ze wel platte kiezen hebben zoals koeien/mensen etc.

Zal ik dan ook maar een mooie foto plaatsen van mijn hond die nu zes jaar is, en vanaf tien maanden op vers staat  8) De foto is wel van een aantal jaar geleden, maar ze ziet er nog steeds zo goed uit, alleen heeft ze wat meer grijze haartjes op haar snuitje.

Afbeelding

Deze is van een maand of vier geleden:
Afbeelding

Edit: de datum is niet de juiste datum, ik krijg dat niet weg uit mijn camera, voordat ik van oplichting word beschuldigd  :P
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 18 jul 2011, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2062073
Ik heb voor mijn eigen beeldvorming en gemoedsrust de volgende "mantra" in mijn hoofd:

Brokken zijn net als kant en klare pizza's, opzich kan het geen kwaad het eens een keertje te eten maar dag in dag uit 3 keer per dag een kant en klaren bordkartonnen pizza...
En over compleet, loop jij met een briefje "3 gram vezels, 2 gram vitamine A,C,D...."?
Nee dus, zelf eet je niet elke dag compleet en dat hoeft voor de hond ook niet.
Zo moeilijk is het niet en zo ontzetten (tot op de gram) nauw komt het ook allemaal niet, als het zo ingewikkeld was zouden er niet zoveel Barfplaats leden zijn denk ik ;)

De opmerking "allemaal vlees???" kan je omzeilen met, "nee een nagebootste prooi, bot, orgaan én vlees, precies zoals de natuur bedoeld heeft".

Ik hoef alleen maar naar mijn hondje te kijken om te weten dat het goed is, die beginners onzekerheid kennen we allemaal wel denk ik, en allemaal kunnen we je vertellen...het komt goed ;)

Met de groetjes van mijn kerngezonde en energieke glimworm, Tommie:
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door