Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2058023
Want ik vind geen concreet antwoord op internet. Mag een kat geent worden als hij het aan zijn bronchien heeft? Dus benauwd is?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2058415
Ik zou zeggen van niet.
Bij mensen die vernauwde bronchiën hebben is dat meestal door ziekte (virus, bacterie) en soms door allergie (astma). In al deze gevallen is het immuunsysteem niet op orde of (te) hard aan het werk. Vaccineren geeft ook weer druk aan het immuunsysteem en in gevallen waarbij dat immuunsysteem als bezig is of het niet meer trekt, kan dat teveel van het goede zijn.
Lijkt me dat het bij katten ook zo werkt. Ik zou voor de zekerheid wel advies inwinnen van een goede DA.
Katten die benauwd zijn, zijn erg ziek en hebben acuut medische hulp nodig. Daar zijn andere zaken belangrijker voor dan vaccineren.
Door lightning
#2058683
Ik hoop dat je gelijk heb. Ik kan er niks van vinden op internet. Enige wat ik kan doen is vragen aan een andere da.
Door flin
#2059066
lightning schreef: Ik hoop dat je gelijk heb. Ik kan er niks van vinden op internet. Enige wat ik kan doen is vragen aan een andere da.
dit gaat om de 2-e enting van de kits?
Door lightning
#2059389
flin schreef: dit gaat om de 2-e enting van de kits?
Nee om de eerste die zit er al in ondanks dat ze wat hadden. zijn nu bijna 3 weken verder maar vroeg me af of dat wel had gemogen omdat ze nogal een terug klap hebben gehad.
Door flin
#2059560
lightning schreef: Nee om de eerste die zit er al in ondanks dat ze wat hadden. zijn nu bijna 3 weken verder maar vroeg me af of dat wel had gemogen omdat ze nogal een terug klap hebben gehad.

isser toen een diagnose gesteld?
Door Borke
#2059689
lightning schreef: Nee om de eerste die zit er al in ondanks dat ze wat hadden. zijn nu bijna 3 weken verder maar vroeg me af of dat wel had gemogen omdat ze nogal een terug klap hebben gehad.
Ik heb het zelf wel eens gehad met een nest kitten (wij hebben vroeger Maine Coons gefokt) en onze DA adviseerde toen om later te enten en dat hebben we toen ook gedaan.
Je belast niet een ziek lijf met een enting, alleen moet je dan wel samen met je DA kijken wat er aan gedaan moet worden.
Als het goed is krijgen kittens van hun moeder ook een stuk bescherming mee.
Door lightning
#2059747
flin schreef:

isser toen een diagnose gesteld?
Ja ze hadden ook wat en alsnog is toen de enting erin gegaan. de eerste was pas met 12 weken omdat ze zo ziek waren en sommige dus weer. na de enting werden ze dus weer goed ziek. nu zijn ze eindelijk hersteld.
Door Mevroi Kruim
#2059836
Tja, ik denk dat je zelf het antwoord al geeft:
lightning schreef:
Ja ze hadden ook wat en alsnog is toen de enting erin gegaan. de eerste was pas met 12 weken omdat ze zo ziek waren en sommige dus weer. na de enting werden ze dus weer goed ziek. nu zijn ze eindelijk hersteld.
Door lightning
#2059901
Mevroi Kruim schreef: Tja, ik denk dat je zelf het antwoord al geeft:
Nou ik weet niet of die enting er in had gemogen of dat gewoon een fout was. Maar gisteren zei mijn nieuwe da dat het beter was geweest niet te enten maar goed.
Door Mevroi Kruim
#2060020
lightning schreef: Nou ik weet niet of die enting er in had gemogen of dat gewoon een fout was. Maar gisteren zei mijn nieuwe da dat het beter was geweest niet te enten maar goed.
Ik bedoel dat je gemerkt hebt wat er gebeurt als je katten laat inenten die niet gezond zijn.
Door lightning
#2060049
Mevroi Kruim schreef: Ik bedoel dat je gemerkt hebt wat er gebeurt als je katten laat inenten die niet gezond zijn.
Ja dat wel maar de DA vond ze dus gezond. Ik niet maar ja werd niet geluisterd naar mij. Ondanks dat het in boekje werd gezet. Heb het nu recht laten zetten door nieuwe DA. Nu zijn ze gezond en heb ik wel een gezondheidsverklaring. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076465
Zieke kittens mag je nooit laten enten, het zou niet de eerste zijn die eraan sterft.
Dus als je er in het vervolg zelf geen goed gevoel bij hebt, gewoon uitstellen. Het is niet dat die entingen levensnoodzakelijk zijn op dat moment, dus ik zou daar geen risico's in nemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door