Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2061197
Van Biologica:

"Je merkt vaak al aan de reacties van koeien dat ze biologisch zijn: ze zijn nieuwsgieriger en minder schrikachtig. Een biologische melkkoe heeft recht op minstens 120 dagen per jaar in de wei, terwijl veel gangbare koeien tegenwoordig het hele jaar binnen staan. De koe krijgt 100% biologisch voer, gentechvrij. Koeien zijn gemaakt om gras te eten, dus meer dan de helft van het voer moet ruwvoer zijn waar de koe op kan herkauwen, zoals gras, klaver en hooi. Biologische koeien krijgen minder mais en soja. Een biologische koe krijgt geen antibiotica, tenzij ze echt ziek is. Wanner ze vaker dan twee keer antibiotica heeft gehad, mag ze niet meer als biologisch worden verkocht. Hormonen zijn vanzelfsprekend verboden. Biologische kalfjes krijgen geen poedermelk, maar echte melk. De kalfjes worden niet alleen gezet, maar mogen bij elkaar staan. Dit alles heeft een positieve invloed op het welbevinden van de dieren - en dat merk je, bijvoorbeeld doordat ze een hogere weerstand hebben tegen ziekten."

Jammer alleen dat ze hier de kalfjes niet een paar weken bij de moeder laten zoals vaak in Engeland wel gebeurt.
#2067109
Mevroi Kruim schreef:

Jammer alleen dat ze hier de kalfjes niet een paar weken bij de moeder laten zoals vaak in Engeland wel gebeurt.
Dat was voor mij dé reden om te stoppen met melk drinken.
Ik kocht eerst nog biologische melk, maar ook daar ben ik volledig mee gestopt.
#2067148
Staftime schreef: Dat was voor mij dé reden om te stoppen met melk drinken.
Ik kocht eerst nog biologische melk, maar ook daar ben ik volledig mee gestopt.
dan moeten we ook alle zuivel en zuivelproducten laten staan van zowel rund als geit (dus ook yoghurt, ijs, producten waar melkpoeder in zit en kazen)
#2068983
Ik eet weinig vlees, bijna helemaal geen zuivel en kaas. Melk heeft een mens al helemaal niet nodig, zelf heb ik de schadelijke gevolgen van veel zuivel ervaren,.... ernstige botontkalking geconstateerd toen ik 42 was.
#2069650
Aquillo schreef: dan moeten we ook alle zuivel en zuivelproducten laten staan van zowel rund als geit (dus ook yoghurt, ijs, producten waar melkpoeder in zit en kazen)
'

'we' moeten natuurlijk helemaal niets  :P

Maar idd, ik consumeer nog maar heel weinig melkproducten.
Ik probeer ze zo veel mogelijk te laten staan.

Ik at altijd vreselijk veel kaas, en nu eet ik dat bijna niet meer.
Ik dronk altijd heel veel melk, en dat drink ik helemaal niet meer.

Ik consumeer nu nog maar maximaal 5% aan melkproducten dan ik voorheen deed.
En daarmee probeer ik mijn bijdrage te leveren.
#2069990
Nee, maar ik bedoelde in het algemeen.. er wordt gewoon erg veel melk verwerkt in allerlei producten. dat is eng gewoon. Ook als je ziet hoeveel er in fabrieken omgezet wordt in producten die echt niet direct geconsumeerd worden..
Zelf gebruik ik ook niet zoveel zuivel, maar waarschijnlijk wel meer dan ik denk.

Overigens een ander vraagje.. is er verband tussen botontkalking en zuivelinname?
#2069994
Aquillo schreef: Overigens een ander vraagje.. is er verband tussen botontkalking en zuivelinname?
Ja, ik heb zulke dingen ook wel vaker gelezen. En dan niet op 'alternatieve' sites. Maar waar precies enzo kan ik je niet vertellen, ik weet alleen dat het er is.
ik ben lactose-intolerant en drink eigenlijk geen melk. Ik gebruik wel zuivel, maar met mate. Wel boter, soms kleine porties aangezuurde zuivel (yoghurt bv) en soms melkproducten (room etc) in de pan. Ik kom geregeld bij allerlei dokters. Geen enkele daarvan heeft me ooit gezegd dat ik acuut melk of een vervanger zou moeten gaan drinken. Er is dus klaarblijkelijk iig geen verband tussen botopbouw en zuivelinname bij volwassenen.
Veganisten gebruiken geen enkele vorm van dierlijke zuivel. Nu lees ik wel eens het eea 'in die hoek' en heb ook nog nooit verhalen gehoord dat vegans per definitie slechte botten zouden hebben door hun gebrek aan zuivel.
#2070666
Een dier drink geen melk meer als het een bepaalde leeftijd heeft bereikt, wat doet de mens? veel melk en zuivel en dan ook nog van  een ander dier.
Calcium zit in veel voeding niet alleen in zuivel.
Er zijn volkeren die niet eens het enzym hebben om melk van een koe te verteren.
#2072781
Lizzy schreef: http://www.infofyt.com/read/this/41/ost ... lking.html
Dank je Lizzy  ;) ik lees dat het overmatig gebruik van zuivel dus 1 van de factoren voor botontkalking is.
Hoewel het bij mij gelukkig nog niet aan de orde is, ben ik wel gewaarschuwd door het stukje corticosteroiden.. die neem ik dagelijks.. ivm astma
Laatst gewijzigd door Aquillo op za 30 jul 2011, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door