Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door karray
#205731
De broer van Tensh heeft een paar dagen geleden een maag torsie gehad.God zij dank heeft hij de operatie overleeft.Ik heb hem geadviseerd zo gauw mogelijk af re stappen van de brokken en over te gaan opo een goede complete voer zoals Bibi of Carnibest.Geloof zelf niet dat hun iets voor barfen voelen hopelijk komt dit nog, voorlopig denk ik dat dit de beste oplossing is.
Heeft iemand een link of een goed artikel welke ik deze mensen kan na sturen waarin duidelijk wordt dat verse voeding echt het beste voor een hond is na een maag kanteling ?????
Door Lizzy
#205742
Ik vrees dat ik je niet kan helpen...

Veel meer als dit:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7586

heb ik niet.

Overigens is er 1 onderzoek gedaan bij de Duitse Dog. Daaruit bleek dat wanneer zij gevoerd werden met brokken vlees van 3 cm en groter, de kans op maagtorsies afnam. Maar brokken vlees van 3 cm of groter tref je dus ook niet in versvlees aan..... Vaag staat me bij dat Linda hier eens iets over geschreven heeft... Ik zoek wel ff.
Door karray
#205773
Lizzy schreef: Ik vrees dat ik je niet kan helpen...

Veel meer als dit:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7586

heb ik niet.

Overigens is er 1 onderzoek gedaan bij de Duitse Dog. Daaruit bleek dat wanneer zij gevoerd werden met brokken vlees van 3 cm en groter, de kans op maagtorsies afnam. Maar brokken vlees van 3 cm of groter tref je dus ook niet in versvlees aan..... Vaag staat me bij dat Linda hier eens iets over geschreven heeft... Ik zoek wel ff.


Dus versvoer geeft geen reductie op de kans dat het weer kan voorkomen. Dacht dat het door de granen kwam dat ze meer kans hadden op een maag torsie. Dan word het moeilijk dan. ::)Dacht dus echt dat het wat uitmaakte om in ieder geval geen brokken te geven :(
Door karray
#205776
Binno schreef: Heb alleen een kleine vermelding gevonden bij de voordelen van DUCK compleet (onderaan een klein zinnetje...) http://www.ducknatuurvoeding.com/Voordelen.php
en een algemeen artikel over maagtorsie: http://www.aboutdogs.be/site/gezondheid/maagtorsie.htm
Weet niet of je hier wat aan hebt?

Volgens Lizzy zou dit dus niet de oplossing zijn Carnibest Duck om in ieder geval de kans op een maagtorsie te verminderen.
Door Lizzy
#205779
Nou ja, in dat artikel staat ook dit:

In het kort de risicofactoren:
Een diepe en smalle borstkas
Slank lichaam
Een familielid dat al een maagdraaiing heeft gehad
Te snel eten
Uitsluitend droogvoer verstrekken

Ik heb ook terug zitten lezen en zag dat Linda schreef dat brokken vlees van 3 cm en groter de kans op maagtorsie bij de Duitse Dog verminderde. Maar tevens verminderde een maagtorsie bij het verstrekken van brokken + tafelresten (minder kans als wanneer je alleen brokken geeft). In het boek dat ik hier heb van de VP van Hill's staat een soortgelijke opmerking.

Ik denk dat verse voeding sowieso altijd beter is, maar ik zou niet persee durven beweren dat de hond die vers eet geen kans heeft op maagtorsie..... Maar als grote brokken vlees dus werkelijk de kans op een torsie verminderen, dan zijn ze misschien het beste af als ze zelf voer gaan maken voor hun hond.

Ik zit wel eens terug te lezen in heeeeeel oude boekjes over honden. Boekjes uit de tijd dat we nog geen brokken kende. Ik ben nog nooit de kwaal maagtorsie tegen gekomen.... Da's wel frappant, niet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 17 nov 2004, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Binno
#205781
Ik denk wel dat bij het geven van versvoer gasvorming in de maag beduidend minder is dan bij brokken. Maar of het verder een maagkanteling kan voorkomen? :-\
Door karray
#205784
Lizzy schreef: Nou ja, in dat artikel staat ook dit:

In het kort de risicofactoren:
Een diepe en smalle borstkas
Slank lichaam
Een familielid dat al een maagdraaiing heeft gehad
Te snel eten
Uitsluitend droogvoer verstrekken

Ik heb ook terug zitten lezen en zag dat Linda schreef dat brokken vlees van 3 cm en groter de kans op maagtorsie bij de Duitse Dog verminderde. Maar tevens verminderde een maagtorsie bij het verstrekken van brokken + tafelresten (minder kans als wanneer je alleen brokken geeft). In het boek dat ik hier heb van de VP van Hill's staat een soortgelijke opmerking.

Ik denk dat verse voeding sowieso altijd beter is, maar ik zou niet persee durven beweren dat de hond die vers eet geen kans heeft op maagtorsie..... Maar als grote brokken vlees dus werkelijk de kans op een torsie verminderen, dan zijn ze misschien het beste af als ze zelf voer gaan maken voor hun hond.

Ik zit wel eens terug te lezen in heeeeeel oude boekjes over honden. Boekjes uit de tijd dat we nog geen brokken kende. Ik ben nog nooit de kwaal maagtorsie tegen gekomen.... Da's wel frappant, niet?

Ja idd en ik ben ook helemaal niet verbaast dat er ook niets over staat. Maagtorsie hoor je best wel veel bij de GJD voorkomen .toch ben ik er helemaal niet bang voor. Ik hoop in ieder geval dat ik hem enthousiast kan maken voor het barfen.Zijn fokker dus ook mijn fokker werkt hier niet echt aan mee, vrees ik.
Door karray
#205813
Ik kreeg dus net een mailtje van hun terug. Ze wilde verder geen info hebben, want ze hadden al zo'n goed contact mer de fokker. ::) Was ik dus al bang voor. Twee weten er altijd meer als 1 leek mij. Maar goed :(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#205819
karray schreef:


Volgens Lizzy zou dit dus niet de oplossing zijn Carnibest Duck om in ieder geval de kans op een maagtorsie te verminderen.
Jullie zitten te doormekaren met Duck voeding en Carnibest Eend/rijst.
De eend/rijst zal weinig verschil uitmaken omdat het een hypoallergene voeding is voor honden die niet tegen de gebruikelijke eiwitbronnen kunnen. Na maagkanteling wordt meestal geadviseerd kleine porties van makkelijk verteerbaar voedsel te geven. Vers lijkt me dan prima, maar eend/rijst hoeft niet persé.
Door karray
#205922
Angelique schreef:

Jullie zitten te doormekaren met Duck voeding en Carnibest Eend/rijst.
De eend/rijst zal weinig verschil uitmaken omdat het een hypoallergene voeding is voor honden die niet tegen de gebruikelijke eiwitbronnen kunnen. Na maagkanteling wordt meestal geadviseerd kleine porties van makkelijk verteerbaar voedsel te geven. Vers lijkt me dan prima, maar eend/rijst hoeft niet persé.

Dat dacht ik dus dat de maag gevoeliger zou worden ben er al achter gekomen dat ik het niet in deze Eend reeks(gaf per ongeluk de gewoon de engelse vertaling van eend weer, niet te verwarren met het merk Duck) zou hoeven te zoeken. En dat Barfen het beste zou zijn. Helaas zie ik dit hun niet doen. Ze hebben zeer nauwe contacten met hun fokker. Die weer haar ideeen heeft
Door Ordell
#206725
Lizzy schreef: Nou ja, in dat artikel staat ook dit:

In het kort de risicofactoren:
Een diepe en smalle borstkas
Slank lichaam
Een familielid dat al een maagdraaiing heeft gehad
Te snel eten
Uitsluitend droogvoer verstrekken

Ik heb ook terug zitten lezen en zag dat Linda schreef dat brokken vlees van 3 cm en groter de kans op maagtorsie bij de Duitse Dog verminderde. Maar tevens verminderde een maagtorsie bij het verstrekken van brokken + tafelresten (minder kans als wanneer je alleen brokken geeft). In het boek dat ik hier heb van de VP van Hill's staat een soortgelijke opmerking.

Ik denk dat verse voeding sowieso altijd beter is, maar ik zou niet persee durven beweren dat de hond die vers eet geen kans heeft op maagtorsie..... Maar als grote brokken vlees dus werkelijk de kans op een torsie verminderen, dan zijn ze misschien het beste af als ze zelf voer gaan maken voor hun hond.

Ik zit wel eens terug te lezen in heeeeeel oude boekjes over honden. Boekjes uit de tijd dat we nog geen brokken kende. Ik ben nog nooit de kwaal maagtorsie tegen gekomen.... Da's wel frappant, niet?
waar Linda over schrijft zijn studies die gedaan zijn aan de faculteit dierengeneeskunde, klinische wetenschappen gezelschapsdieren te Utrecht.
Je vindt ze terug op de http van NLM

1. onderzoek in 1998 van drs. Thijsse, van de Brom en van Sluys.

Onderzoek bij een 100 tal duitse doggen, besluit:voedsel met een doorsnee kleiner dan 30 mm. verhogen de kans op maagtorsies, risico neemt ook toe met de leeftijd.
besluit doe grote stukken vlees door het voer.

2. onderzoek in 1991 van Sluys met als slotconclusie:
de algemene opinie dat uitzetting voorafgaat aan de kanteling is verworpen, een nieuwe visie werpt zich op waar de draaiing voorafgaat aan de zwelling.


Toch wel heel merkwaardige standpunten die wel degelijk in de richting, die ik een week of wat geleden postte in de topic KVV/vragen en antwoorden/wat en hoe dikwijls moet ik mijn beagle pup voeren. De maag moet immers het hardste werken op grote stukken vlees, maar ja.......dat staat toch praktisch ook in alle boeken over gezonde voeding....
Door Ordell
#206728
Angelique schreef:

Jullie zitten te doormekaren met Duck voeding en Carnibest Eend/rijst.
De eend/rijst zal weinig verschil uitmaken omdat het een hypoallergene voeding is voor honden die niet tegen de gebruikelijke eiwitbronnen kunnen. Na maagkanteling wordt meestal geadviseerd kleine porties van makkelijk verteerbaar voedsel te geven. Vers lijkt me dan prima, maar eend/rijst hoeft niet persé.

Het is de kunst een hond zodanig te voeden dat je de kans op maagtorsies minimaliseert en als je dat doet zoals het hoort is de kans klein dat je een hond zal moeten gaan voeren die een torsie gehad heeft... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door