Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2058674
Ik heb eindelijk de twee R.schnauzers uit het asiel gehaald. Het teefje is met eten geen probleem. Ze kreeg brokken, maar die zet ik via kvv wel heel snel over op barf. Maar de reu ligt anders. Hij heeft de ziekte van addison. Hij moet twee keer per dag 10 pillen hebben en 2,5 gram zout. Dat verstop ik wel in wat kvv of yoghurt (vindt hij heerlijk). Maar ... hij kreeg proCare croque sensitive van prins, met aangepast eiwit en vet samenstelling (wat dat dan ook mag inhouden).  Hier deed hij het heel goed op. Met andere brokken kreeg hij problemen met z'n darmen. Zijn eten moest licht verteerbaar zijn. Het is gelukkig een super rustige hond, wat heel belangrijk is want hij kan absoluut niet tegen stress. Ik wil hem daarom ook niet voor de leeuwen werpen door zijn voedsel meteen drastisch te veranderen, waardoor zijn maag/darmen misschien van slag raken. Maar hoe kan ik het het beste aanpakken?
Ik wil hem zo snel mogelijk in ieder geval op kvv, maar eigenlijk veel liever barf. Vanmorgen heeft hij wat van zijn brokjes gehad, een stukje paardenvlees (wat hij rustig wegkauwde) een beetje kvv (wat er met smaak inging) en een vleugeltipje ( wat hij ook netjes opkauwde). Z'n brokjes liet hij liggen. Pas nadat ik de bak onder zijn neus hield was hij bereid om het op te eten. Hij had honger want hij kreeg normaal 2x per dag eten, maar gisteravond heeft hij niets gehad.
Dus wie heeft enig idee wat ik deze hond het beste kan geven. Eiwitrijk en lichtverteerbaar. Oja, hij mag ook wel een kilootje of 5 afvallen.
Alle suggesties zijn welkom.
Door Lizzy
#2058704
Krijgt je reu ook mineralocorticosteroïden?

Ik kan eigenlijk nergens vinden dat een hond met deze ziekte andere voeding nodig heeft dan een hond die deze ziekte niet heeft. Dus in dat opzicht zou ik gewoon eerst langzaam op KVV over gaan en daarna langzaam op BARF over gaan. KVV en BARF zijn eiwitrijk en lichtverteerbaar.

Ik vind zelf langzaam overschakelen van brok naar BARF niet zo'n goed idee. Want je zit toch met de vertering van bot. Dus ik zou zelf eerst langzaam overschakelen naar KVV. En als je dat zonder stress wilt doen, denk ik dat je gewoon iedere dag wat minder brokjes en iedere dag wat KVV moet gaan geven (al dan niet met gekookt water erover). En ik zou dan in 1 a 2 weken brok afbouwen en KVV opbouwen, totdat je geen brok meer geeft. En dan even kijken hoe het gaat.

Als het goed gaat met hem, zou ik hem van KVV langzaam overschakelen op BARF. En hem dus steeds wat minder KVV en wat meer BARF geven, maar wel dingen die makkelijk te verteren zijn, dus echt voorlopig alleen beginnersvleesbotjes. En ik zou het vlees in stukken van 5 cm snijden. En voorlopig geen lappen vlees geven. Je moet nu niet hebben dat hij de dievenmoord stikt in een grote lap pens, daar krijgt hij echt even teveel stress van. Ik zou hem voorlopig geen grote vleesbotten van grote dieren geven. Ik zou beginnen met kippennek, eendennek, kippenvleugel maar dan geplet, parelhoenkarkas, ook geplet, dat soort dingetjes.
Door Lida. S
#2058769
Hij krijgt FLUDROCORTISON en CORTISONACETAAT. Ik zal hem langzaam overzetten op kvv, en hem dan ook af en toe een klein zacht botje geven. Hij eet heel rustig. Ik had hem vanmorgen een vleugeltipje gegeven en daar kauwde hij langer op dan mijn dwergteckel. Ook de stukjes paardenvlees (2 a 3 cm) werden rustig opgekauwd. Dus ik ben niet zo bang dat hij zich zal verslikken. Maar ik wil alle risico's uitsluiten.  Waarvoor wordt er gekookt water over de kvv gedaan? Is het dan beter te verteren?
Door Lizzy
#2059696
Lida. S schreef: Hij krijgt FLUDROCORTISON en CORTISONACETAAT. Ik zal hem langzaam overzetten op kvv, en hem dan ook af en toe een klein zacht botje geven. Hij eet heel rustig. Ik had hem vanmorgen een vleugeltipje gegeven en daar kauwde hij langer op dan mijn dwergteckel. Ook de stukjes paardenvlees (2 a 3 cm) werden rustig opgekauwd. Dus ik ben niet zo bang dat hij zich zal verslikken. Maar ik wil alle risico's uitsluiten.  Waarvoor wordt er gekookt water over de kvv gedaan? Is het dan beter te verteren?
Nee, dat is omdat brok dood gekookt is en KVV rauw is en soms wil een hond daar qua spijsvertering op reageren. Zo te lezen heeft jouw hond daar geen last van (ze krijgen dan meestal diarree) dus zou ik dat achterwege laten.
Door Lida. S
#2060426
Het schijnt dat de maag beschadigd is doordat hij 'te' lang heeft doorgelopen met de ziekt voordat het herkent werd en hij medicijnen kreeg. Hierdoor is z'n maag gevoeliger en moet er op haar eten worden gelet. Er moet worden voorkomen dat hij spuugt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door