Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rover en misty
#2058389
rover 0,6 per dag en misty 0,4 per dag

week 1 en 3
hert+kipkarkas                                M 100+300 R 200+400
zalmkop+smuldier vlees                    M 300+100 R 200+400
konijn
penslap
vleesmix
totaal logtering
kipkarkas smuldier vlees                  M 300+100 R 200+400

week 2 en 4

hert+kipkarkas                                M 100+300 R 200+400
zalmkop+smuldier vlees                    M 300+100 R 200+400
vleesmix
penslap
kipkarkas smuldier vlees                  M 300+100 R 200+400
fazant
totaal logtering

fazant en konijn is compleet met ingewanden botten en vlees


loki pup 4 maanden 0,5 per dag

week 1 en 3

smuldier pens +kipnek    400+100
totaal logtering
eend  logtering
vleesmix
sardien+smuldier vlees    400+100
totaal logtering
smuldier vlees+kipnek      400+100

week 2 en 4
hert
totaal logtering+kipnek      400+100
paard logtering
sardien+smuldier vlees    400+100
vleesmix
smuldier pens +kipnek    400+100
totaal logtering

loki is nog niet zo gewent aan bot dus vandaar allen kipnekken

waar geen merk bij staat is van richard vers voer

hoppelijk kunnen jullie mij nog wt tips geven
Door nienk
#2058416
klopt het dat Rover's percentage's nogal anders zijn dan die van Misty?

ik mis ander orgaan dan pens?

als ik Reus een halve zalmkop geef met ook nog zoveel vlees er bij, dan gaat ie geheid aan de dunne.

hoeveel bot zit er in de totaal, paard en eend van lotgering en in de vleesmix? pups moeten bot leren eten ja, maar het is wel belangrijk dat ze er genoeg van krijgen!
Door rover en misty
#2058528
klopt het dat Rover's percentage's nogal anders zijn dan die van Misty?misty krijgt maar 400 gram in totaal

ik mis ander orgaan dan pens?
er zit ook orgaan bij fazant /konijn /vleesmix/totaal

als ik Reus een halve zalmkop geef met ook nog zoveel vlees er bij, dan gaat ie geheid aan de dunne.
de hoeveelheden zijn bescgreven in gramen en ze krijgen hier nog 2 keer eten want ze kunnen niet tegen een lege maag in de ochtend

hoeveel bot zit er in de totaal, paard en eend van lotgering en in de vleesmix? pups moeten bot leren eten ja, maar het is wel belangrijk dat ze er genoeg van krijgen!

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel bot er in de logtering versie's zitten
in de vlees mix zit geen bot
smuldier vlees zit wel een primix
sardien is natuurlijk ook een beetje bot

ik hoop dat hij binnen nu en 2a3 weken over kan op kip karkas /konijn/fazant/kwartel
het is voor hem dus even een overbruggings menu
Door nienk
#2058546
Ja ik begrijp dat misty 400 krijgt en rover 600, maar zoals ik het nu lees, krijgt misty 1/4 hert(spiervlees?) met 3/4 kipkarkas, en Rover 1/3 hert met 2/3 kipkarkas. dat zijn hele andere percentage's. of is het over 1 of 2 weken verspreid wel ongeveer gelijk? of verteren ze allebei gewoon heel erg anders?

premix is niet per sé het zelfde als een calciumsupplement, en sowieso is het beter om je pup (of iedere hond) een kvv te geven met gemalen bot als calciumbron.

ik zou even goed uitrekenen hoeveel vleesbot, spiervlees en orgaan je nu voert volgens dit menu. kwestie van even goed uitzoeken en puzzelen met de percentage's van de mixen. van de organen ook welk orgaan in welke verhoudingen.
Door rover en misty
#2058578
Ja ik begrijp dat misty 400 krijgt en rover 600, maar zoals ik het nu lees, krijgt misty 1/4 hert(spiervlees?) met 3/4 kipkarkas, en Rover 1/3 hert met 2/3 kipkarkas. dat zijn hele andere percentage's. of is het over 1 of 2 weken verspreid wel ongeveer gelijk? of verteren ze allebei gewoon heel erg anders?

rover en misty hebben idd een andere verhouding om diaree te verkomen /verstopping maar ook op het karkas zit aardig wat vlees

rover/misty krijgt 4 x per 2 weken volledig kvv en 4x per 2 weken een beetje kvv met iets van bot of vis
Door rover en misty
#2058595
vleesmix
Rund/schaap/geit - kopvlees/spiervlees/orgaanvlees

Fazantkarkas, met ingewanden
Konijnenmix (karkas/hart/long)
Complete maaltijd op vlees basis

Deze complete maaltijd bestaat uit een basis van vers rundvlees, lever, hart, schapenvet, groenten, zonnebloemolie, vitamines en mineralen. Al onze grondstoffen voor deze complete maaltijd zijn afkomstig van runderen die geschikt zijn voor menselijke consumptie - zonder uitzondering.
Glutenvrij




Voedingsanalyse:

Toevoegingen:
ruw eiwit 14.8%
Vit. A 6300 I.E.
ruw vet 14.6%
Vit. D3 660 I.E.
ruwe as 2.2%
Vit. E 22 I.E.
ruwe celstof 1.7%
calcium 0.5%
fosfor 0.3%
koper 0.07%

totaal/ paard /eend
15% bot
15% orgaan
70% spiervlees

hoppelijk wordt het nu dan een beetje duidelijker of kunnen jullie gerichter tips geven

in ieder geval bedankt voor de moeite
Door Lizzy
#2058616
Zolang je voornamelijk compleet KVV geeft, zou ik me niet teveel zorgen maken over het zelf samengestelde deel. Ik denk dat je nu een mooie afwisseling hebt hoor. Met vooral vleesbot en spiervlees in het zelf samengestelde deel dus dat is ook goed! Je zou nog wat groenten en een eitje kunnen geven.
Door Lizzy
#2058638
rover en  misty schreef: dankje ik geef idd een aantal keren per week ei en groente

maar nog even een vraag je als ik bij konijn geef met alles er nog op en in dan is dat toch compleet gevoerd?
Blijft altijd een beetje een rare uitdrukking binnen het zelf samenstellen, compleet. Want als het echt compleet was, zou dat betekenen dat je dag in dag uit een heel konijn kunt geven. Maar dat is ook weer niet waar want dat geeft te weinig afwisseling. Maar 1 dag per week compleet konijn is dus prima binnen het geheel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 jul 2011, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door rover en misty
#2058682
ik bedoelde idd ook voor 1 dag niet voor 7 dagen per week

maar hoe kom je er nu achter of je menu compleet genoeg is voor je hond(en)?
daar kan ik maar weinnig over vinden op welke singalen je moet letten?!
Door Lizzy
#2058689
rover en  misty schreef: ik bedoelde idd ook voor 1 dag niet voor 7 dagen per week

maar hoe kom je er nu achter of je menu compleet genoeg is voor je hond(en)?
daar kan ik maar weinnig over vinden op welke singalen je moet letten?!

Wanneer je 4 of meer diersoorten voert en je wisselt dat goed af (dus niet 1 diersoort dat de boventoon voert) en je voert de botten, het spiervlees en het orgaanvlees en je voert eieren en groenten en vette vis: dan is de kans op tekorten echt minder dan nihil.

Tekorten zie je dus eigenlijk bij goed rauw gevoerde honden nooit. Maar ik zie zat honden die slecht te eten krijgen en vaak zie je dat toch het eerste aan de vacht/huid, aan de geur van de vacht/huid, aan de helderheid van de ogen en de conditie van de hond.
Door rover en misty
#2058694
dankje wel voor de uitleg

ik ga het menu zoals boven beschreven staat is een maand voeren en dan weer verder puzzelen
het is de bedoeling om straks helemaal over te stappen op barf maar dat vind ik nog erg ingewikkeld dus nu even zo
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door