Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ruchama
#2052684
Is er een overzicht van bandit verkooppunten?

Mijn kat is een heel licht nierpatiënt.Met de helft nierdieet en de helft normale voeding zijn de waarden normaal.
Ik heb haar in het verleden wel vaker geprobeerd over te zetten op rauw, zonder succes.
Maar ik wil het nog 1x proberen met bandit nierdieet.
Maar waar kan ik bandit krijgen? Ik wil eerst maar een klein beetje kopen omdat ik wil beginnen met 1 theelepel te mengen met haar normale natvoer.
Door Kaatje88
#2052725
Je kunt inderdaad bandit bellen of mailen voor een overzicht.

Ik verkoop zelf bandit ook via mijn webshop. Ik woon in Drachten (Friesland). Dus als je toevallig in de buurt woont mag je me wel een pb sturen voor meer informatie.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2052814
Ik wil nog even een aanvulling geven aan TS.

Je spreekt over de helft 'normale voeding'. Ik ging er vanuit dat je daar gewoon vers mee bedoelde, ik vind dat immers erg normaal eten. Maar ik zie nu dat op vers zetten eerder geen succes is gebleken.

Geef niet op. De meeste katten eten het gewoon niet als je in 1x kvv in hun bak zet ipv br*kken. Daar komen de meeste verhalen vandaan van katten waarbij het niet gelukt is. Ik heb dat al zo vak gelezen.
Vers voer bevat geen geur- en smaakstoffen, zoals wel in verhit commercieel voer zit. De kat herkent het dan niet als voer en weigert het te eten. In dat geval is het aan te raden ze een beetje te pushen of ze langzaam kennis te laten maken.
Er zijn verschillende manieren om dat te doen, van mengen met iets heel lekkers tot gewoon eens iets rauws aan te bieden en dat dan zo langzaam uit te breiden en op te voeren.

Voor alle katten, zeker nierkatten, is verse voeding het allerbeste. Er zit meer vocht in, wat voor de nieren noodzakelijk is. Ook bevat het meer en natuurlijkere vitamines en andere voedingsstoffen en zijn deze makkelijker opneembaar.
Lukt de nierversie van Bandit niet, probeer dan eens een ander merkje kvv. Hou er rekening mee dat katten gewoon ook hun smaakvoorkeuren hebben en sommige dingen gewoon echt niet lusten (wild en vis bv).
En dan zijn er ook nog genoeg katten die gewoon niet van gemalen en onherkenbare prak houden. Barf eten ze dan wel zonder pardon en met smaak. Ook voor katten is het mogelijk zelf een niermenu samen te stellen en dat is helemaal niet zo ingewikkeld als het in eerste instantie lijkt. Er zijn hier genoeg mensen die je daarbij kunnen helpen.
Ik hou zelfs de mogelijkheid open dat het zo kan zijn dat met een goed rauw menu, poeslief helemaal geen nierkat meer blijkt te zijn.

De meeste dierenartsen zijn geen voorstander van vers, laat staan dat aan een nierkat geven, terwijl het zo hoognodig is. Sta je zelf niet zo heel stevig in je schoenen, voel je je snel geintimideerd door de kennis en het opleidingsniveau van de dierenarts, ga dan gewoon naar een dierenarts die pro-vers is. De bekendste hier zijn Tannetje Koning (in Otterlo en op maandag in A'dam), Any Animal in Heiloo (is een hele pro-vers praktijk) en de eerder genoemde dierenarts op de Rijnstraat in A'dam (Natuurlijk Gezonde Dieren).
HIER staan er nog meer.
Door ruchama
#2053085
Thanks voor de reacties!

Ik heb al bericht terug van bandit...een verkooppunt is hier zelfs op loopafstand bij mij vandaan!
Binnenkort dus maar even naartoe.
Nu nog niet direct, Truusje (de kat) wordt op dit moment behandeld voor een ontsteking in de dikke darm. Dus dat moet eerst even over zijn voor ik met andere voeding begin. Ze reageert al goed op de medicijnen dus ik denk dat het niet zo lang gaat duren.

Truusje is een ramp met voeding. Als iets haar niet aanstaat dan eet ze niet. En als je echt pech hebt gaat ze volledig in hongerstaking en kun je haar dagenlang dwangvoeren voor ze weer wat junkfood gaat eten. En is ze pas met een paar weken junkfood weer toe aan gezonde voeding.

Truusje houdt er van dat alles geprakt is. Ik prak zelfs haar natvoer nog ;)
Ze heeft vorig jaar wel een keertje rauwe kalkoennekjes gegeten maar na een keer of 2 wilde ze ook daar niets meer van weten.

2 jaar geleden had Truusje chronische ontstekingen in haar mond. Er werd toen gesproken dat ze misschien wel Forl zou hebben en alles getrokken moest worden. Ik ben toen meer gaan lezen over voeding en de relatie met granen en gebitsproblemen.
Ik ben haar toen graanvrij natvoer gaan geven (vooral animonda, bozita, smilla). Natvoer is haar hoofdvoer. Brokjes is maar minimaal wat ze eet. En de gebitsproblemen zijn toen bijna verdwenen, alleen nu en dan nog een kleine ontsteking.
Ook probeerde ik haar toen regelmatig wat rauw te geven. Bijvoorbeeld door te mengen met haar gewone voer. Maar ze at het niet op.

Toen kreeg ze heftige blaasproblemen en daardoor verhoogde nierwaarden waardoor ze op nierdieet moest vorig jaar april.
En in December moest ze al 2 tanden trekken. 1 Was afgebroken en de ander zat los. En nu had ze afgelopen week weer een kleine ontsteking en mogelijk dat ze het begin heeft van weer 2 laesies. Dat was niet goed duidelijk te zien. 
Dus nu wil ik nog 1x proberen haar op rauw voeding over te zetten.
Maar wel een vorm die geprakt kan worden :biggrin2:
Ik geef al een nierdieet die zoveel mogelijk vlees bevat. En ook ivm met haar reactie op granen krijgt ze voor bijna de helft normale voeding van vooral animonda. Bij deze combi blijven haar nierwaarden gewoon goed.

Truusje houdt wel van afwisseling. Zijn er veel smaakjes in bandit nierdieet?
Door Limpy
#2053105
Nope, is maar 1 smaakje (wel verschillende diersoorten erin denk ik)
Als je dat door dr gewone voer doet en dan evt wat extra warm water erbij doen of kippenbouillon (zelfgemaakt, geen blokje) om het wat aantrekkelijker te maken...

Kalkoennekjes? Kreeg ze die weg? Knappe kat want kalkoenbot kan best hard zijn...

Succes met de dame!
Door ruchama
#2053218
Ik sloeg het bot wel een beetje plat ;)

Blijkt dat je hier alleen bandit in groot verpakking kunt kopen: 24 rollen in 1x!
Dat risico is me nu nog te groot dus ik heb in eerste instantie diepvries van Prins meegenomen. Om te proberen of ze wel in is voor diepvries producten. Er zit alleen wel een beetje rijst/mais in.
Hoe zit het met Carnibest? Zijn daarvan ook varianten die minder belasting geven op de nieren?
Door Limpy
#2053258
Zou dan voor de rijstloze versie gaan, dacht dat CB die in de smaak eend en kip had.
Die cb-eend is de diabetes versie maar ook geschikt voor katten zonder diabetes, zij doen daar geen rijst in ivm koolhydraten die diabeteskatten niet mogen.
Vermijd kvv van grote grazers als koe, lam, paard e.d. omdat de botten van deze dieren teveel fosfor bevatten voor nierpatiënten (spiervlees daarvan schijnt wel weer te kunnen)
Als je aan tinlo of haaksbarf kunt komen, zij hebben ook konijn.... ook okay voor nierpatiënt.
Door ruchama
#2053581
jammer dat Lam en rund niet goed is! Want dat is nou wat Truusje lekker vindt! Eend ook nog wel en soms kip ook.
Konijn vindt ze vies!!! en wild ook

Er is een verkooppunt van rauwvoeding waar ik woon. Die hebben best wel veel wat ze kunnen leveren. Vast ook wel Haaksbarf/Tinlo.
Tenminste, dat hoop ik.

Truusje moet echt wel zacht spul blijven eten, want de dierenarts belde nu net nog ivm een mailtje die ik hem had gestuurd.
Het beeld wat zij laat zien met haar tandjes past echt bij FORL. Helaas. Zodra zij weer last krijgt van tandjes wordt alles getrokken en dan is ze dus tandloos. Lijkt me moeilijk kluiven zonder tanden ;)

Ik heb vandaag toch alvast even iets van het rauwvoer geprobeerd. Klein beetje door heerlijk natvoer gemengd. Ja hoor, precies Truusje. Die eet alles op waar het rauw niet in zit, en de rest boycot ze.
Door Limpy
#2053927
Maar als zij maar licht nierpatiënt is en ze vind het lekker, zou ik het heel af en toe wel eens geven.
Vers is tenslotte altijd beter dan blik/brok....

Hier ook een lichte nierpatiënt en die van mij ook zoveel mag eten wattie wil qua smaakjes, lam en koe staan bij hem niet zo hoog op de verlanglijst, paard weer wel... Maar tis vooral spiervlees van grote grazers wat ze hier wel eens eten, qua vleesbot hebben ze allen de voorkeur aan allerlei gevogelte en wild dus dat komt dan mooi uit.
Door ruchama
#2056191
Voorlopig ga ik helaas nog steeds niet proberen of ze rauw wil...want de diarree is teruggekomen.
Ze moet nog langer behandeld worden. Die darmen moeten eerst weer in orde zijn

Helaas
Door Mevroi Kruim
#2057943
Vervelend! En eerlijk gezegd ging ik dan juist wel rauw voeren, om de darmen weer op orde te brengen. Rauwvoer met probiotica om een goeie darmflora op te bouwen.
Maar goed, ieder doet het op zijn/haar manier.
Ik ken overigens ook heel wat katten (heb er momenteel zelf 2 rondhopsen) die kvv maar zozo vinden en helemaal voor de echte barf gaan. De Frummels van een week of 6 knagen mini-stukjes kalkoenfilet fanatiek weg en mummelen mopperend op de carnibest.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door