Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2057848
Belle, mijn mini-pincher van 12 jaar oud, heeft een paar weken terug een erge dikke darmontsteking gehad (het bloed spoot eruit). Ze heeft toen voor een week antibiotica meegekregen, maar 2 dagen na de laatste ab zat er weer wat bloed bij de ontlasting. In overleg met de DA een langere kuur van 3 weken antiobiotica, ze moet nu nog een week.
Ze is sinds februari bij mij (komt uit Portugal en heeft ook Leishmania) en ze heeft heel wat meegemaakt. Stress kan dan natuurlijk een rol spelen, maar ze is al erg veranderd en ontwikkelt zich heel goed. Ze had al sinds het begin af en toe wat bloed bij de ontlastig, maar dan meer een soort laagje om de ontlasting heen. Volgens de DA kon dat liggen aan bloedvaatjes die bij druk kapot zijn gegaan, het was toen niet meteen verontrustend.
Het is ook een hele periode goed gegaan tot dus een paar weken terug.

Nu had mijn DA het erover dat KVV voor Belle wellicht niet goed is, omdat het zorgt voor een hogere zuurgraad en dat dat niet goed is voor de maag/darmen?
Dan zou ik volgens haar brok moeten geven, maar ik wil heel graag bij KVV blijven. Omdat ik hierover niets kan vinden (wel zuurgraad ism urine), hoop ik dat er mensen zijn die hier wellicht meer van weten?
Laatst gewijzigd door Irene op za 13 aug 2011, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2057876
Waarom is dat niet goed voor de darmen? Ik weet eerlijk gezegd niet of de zuurgraad van rauwe/verse voeding een hogere pH waarde in de ontlasting geeft. Dat zou je uit kunnen proberen. Door pH waarde sticks te bestellen bij de apotheek (Marchery-Nagel, pH fix, 4.5 - 10.0, Artikel nummer: 921 20). Die in de ontlasting van jouw hond te dopen. En in de ontlasting van buurhond/vrienden/kennissen/familie die op brokken staat. En dan vergelijken. Maar dan nog steeds he, waarom zou een hogere zuurgraad niet goed zijn? In de regel heeft de natuur het allemaal prima geregeld en eet een carnivoor nou eenmaal vlees.......

Heb je al eens een langdurige kuur probiotica geprobeerd? Want de darmflora van jouw hond is sowieos door al die antibiotica's aan gort.
#2057882
Met Lizzy eens, kapotte darmen zijn niet zomaar gelijk weer in orde, dat kan veel tijd vergen. Juist vers is het beste voor een goede darmflora dus ik zie er het nut niet van in om eerst een darmflora proberen op te zetten die vooral is aangepast aan granen en zetmeel, dus een slechte darmflora, en dan nog eens die weer om te zetten naar een goede flora met vers. Aangenomen dan altijd dat je streeft naar een optimale darmflora.

Overigens heb ik een hond gehad met een hele ernstige gluten-intolerantie, die poepte en kotste bloed als hij maar een klein hapje brood of een mini-hondenkoekje binnenkreeg. Ik ging dus sowieso voor de graanvrije voeding.
#2057884
Ik begrijp het ook niet helemaal, ze had het wel over de zuurgraad meten in de urine (als de problemen blijven). Als die dan te hoog is, zou dat volgens haar een indicatie kunnen zijn dat dit een negatieve invloed heeft op de darmen.
Ik wist niet dat je de zuurgraad ook in de ontlasting kunt meten, ik zal die sticks gaan bestellen, bedankt voor de tip!

Belle krijgt uiteraard ook probiotica (sinds de eerste ab). Ik ben ook helemaal niet blij met de lange kuur, maar wat moest ik dan?
#2057886
@Mevroi Kruim, Belle krijg bij mij al sinds het begin KVV. Inderdaad zou ik ook denken dat juist vers goed is voor de darmflora. Maar ja, lastig om uit te leggen bij een DA.

Het zou inderdaad ook nog een intolerantie kunnen zijn, ik houd dat in mijn achterhoofd.
#2057887
Irene schreef: Ik begrijp het ook niet helemaal, ze had het wel over de zuurgraad meten in de urine (als de problemen blijven). Als die dan te hoog is, zou dat volgens haar een indicatie kunnen zijn dat dit een negatieve invloed heeft op de darmen.
Ik wist niet dat je de zuurgraad ook in de ontlasting kunt meten, ik zal die sticks gaan bestellen, bedankt voor de tip!

Belle krijgt uiteraard ook probiotica (sinds de eerste ab). Ik ben ook helemaal niet blij met de lange kuur, maar wat moest ik dan?
De zuurgraad van de urine kun je ook zelf meten en die hoort zo ergens tussen de 6.0 en 6.5 te zijn. En wat je DA daar zegt is volgens mij niet waar. De pH waarde van de urine zegt niks over de pH waarde van de ontlasting. Als je het mij vraagt? Kletst ze uit haar nek. Ik zou een pro-vers DA bezoeken, want dit gaat niet opschieten. Die wil gewoon een brokje-liefst-een-merkje-dat-je-bij-haar-koopt slijten. En hier gaat je hond ook niet beter op worden, op brokjes met alsmaar opnieuw antibiotica. De darmflora gaat zo steeds verder kapot.

Ik zou wel graan gaan mijden. En dus ook rijst.
#2058987
Ik denk niet dat ze bedoelde dat de pH waarde van de urine iets zegt over de pH-waarde van de ontlasting, maar wel dat een te hoge pH waarde van de urine iets zegt over de zuurgraad in het algemeen, dat deze invloed heeft op de rest van het lichaam. Dat vermoed ik, maar hoe dat dus precies werkt in een lichaam?

Dit is wel de laatste kuur antibiotica, als het hierna niet over is, dan raadde ze verder onderzoek aan. Een pro-vers DA zou natuurlijk wel fijn zijn, maar ik ben verder wel heel tevreden over deze DA (reageert met spoedgevallen ook heel goed en adequaat).

Graan en rijst zal ik zeker gaan mijden, goede tip van jullie!

Ik kreeg van iemand de tip om eventueel wat kalk toe te voegen aan het eten, dit kan de zuurgraad wat naar beneden brengen. Iemand hier ervaring mee?

De sticks heb ik besteld, dus ik zal in ieder geval eerst kijken wat de zuurgraad daadwerkelijk is, voor hetzelfde geld is die wel helemaal goed.
#2059377
Overigens heeft het tijdens de AB kuur geen zin om Probiotica te geven omdat het dan meteen weer wordt afgebroken, zonde van je geld. Na de AB kuur kan je gaan starten met Probiotica om de darmflora te ondersteunen. Misschien ten overvloede maar toch...........
#2059753
mysmoothcollies schreef: Overigens heeft het tijdens de AB kuur geen zin om Probiotica te geven omdat het dan meteen weer wordt afgebroken, zonde van je geld. Na de AB kuur kan je gaan starten met Probiotica om de darmflora te ondersteunen. Misschien ten overvloede maar toch...........
Dat is dus volgende de geleerde niet waar. Meer daarover in dit boek: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 517.0.html
#2059879
@Bien, ik zal alle graansoorten gaan vermijden.

Probiotica tijdens de antibioticakuur kan zeker wel zinvol zijn. Het heeft toch een ondersteunende werking en de schade die door de AB ontstaat zal sneller hersteld worden. Tevens is bij mensen bekend dat het darmklachten tgv AB kan verminderen.

@Lizzy, ik ben toch even benieuwd of jij echt tegenstander bent van AB, zou jij dit bij zo'n erge darmontsteking nooit gebruiken?
Door Martine-Tom
#2060148
Tom heeft het gehad als pup, hij stond toen nog op brok, ik ben toen gelijk naar pens gegaan om de darmen te ontlasten en 10 dagen ab gekregen met pijnstillers.
Na die 10 dagen terug op brok en het probleem was binnen 3 dagen weer helemaal terug!

Toen ben ik gaan lezen en over gegaan op KVV, heel simpel op smuldier en daarmee is het over gegaan.
Nu een jaar later zitten we op Barf en Tom heeft een ijzeren gestel...
Geen idee of het verhaal klopt maar als ik naar mijn ervaring kijk zou ik me er geen moer van aantrekken en gewoon op vlees zetten (of KVV).
#2060333
qua zuurgraad in de maag en kvv: het zuur van je maag wordt geneutraliseerd in de twaalfvingerige darm. De baseproductie ( die het zuur neutraliseert) wordt aangepast aan de zuurproductie. Na de twaalfvingerige darm is de spijsbal neutraal. Dus is de heersende( lagere) pH als gevolg van kvv/barf in de maag van nul en generlei invloed op de dikke darm.

Mijn hond Senghe heeft in zijn eerste jaar :( ook meerdere aanvallen van colitis gehad. Het enige wat echt goed hielp om de aanval te counteren was L-glutamine icm probiotica en extra vezels in de vorm van gekookte sperziebonen. Eerst als tijdelijke kuur. Toen kwamen na afbouwen van deze middelen weer nieuwe aanvallen( doorgaans voorafgegaan door een buikgriepje, van mens of dier afkomstig, dat toevallig heerste). Toen overgegaan op kvv( later icm barf) en al 2 maanden aanvalsvrij en al 4 weken geheel zonder de L-glutamine en probiotica. En hij maakt hele mooie drollen nu :)
Een goede tip van onze DA was om met de clicker te klikken als hij loze aandrang had( en te belonen). Dit omdat het persen wat ze dan doen, zonder dat er resultaat komt, de endeldarm alleen maar verder irriteert.
Antibiotica kunnen, gezien de ernst van de aanval, mss helpen om evt overgroei door ongewenste darmbacteriën (en ook disbalans van de gewenste) tegen te gaan, maar ze gaan natuurlijk never nooit de darmflora herstellen. De probiotica doen dat wel, de L-glutamine gaat de ontstekingsreactie tegen, en de sperziebonen( of evt andere vezelbron) ondersteunen de dikkedarmfunctie verder.
#2060402
Irene schreef: @Bien, ik zal alle graansoorten gaan vermijden.

Probiotica tijdens de antibioticakuur kan zeker wel zinvol zijn. Het heeft toch een ondersteunende werking en de schade die door de AB ontstaat zal sneller hersteld worden. Tevens is bij mensen bekend dat het darmklachten tgv AB kan verminderen.

@Lizzy, ik ben toch even benieuwd of jij echt tegenstander bent van AB, zou jij dit bij zo'n erge darmontsteking nooit gebruiken?
Waar staat dat ik een tegenstander ben van AB? Als het echt nodig is kan het levens redden. Antibiotica wordt echter zo vaak onnodig gegeven dat we nu te dealen hebben met antibiotica-resistente bacterieen. We zouden er veel voorzichtiger mee om moeten springen.

Ik kan niet beoordelen of jouw hond terecht of onterecht een AB heeft gekregen. Ik weet wel dat zeker bij darmproblemen er veel te vaak op verkeerde wijze naar AB wordt gegrepen waarbij je ziet dat mensen/dieren van de regen in de drup raken omdat de darmflora door de AB nog verder om zeep wordt geholpen.
#2060404
Irene schreef: Belle, mijn mini-pincher van 12 jaar oud, heeft een paar weken terug een erge dikke darmontsteking gehad (het bloed spoot eruit). Ze heeft toen voor een week antibiotica meegekregen, maar 2 dagen na de laatste ab zat er weer wat bloed bij de ontlasting. In overleg met de DA een langere kuur van 3 weken antiobiotica, ze moet nu nog een week.
Ze is sinds februari bij mij (komt uit Portugal en heeft ook Leishmania) en ze heeft heel wat meegemaakt. Stress kan dan natuurlijk een rol spelen, maar ze is al erg veranderd en ontwikkelt zich heel goed. Ze had al sinds het begin af en toe wat bloed bij de ontlastig, maar dan meer een soort laagje om de ontlasting heen. Volgens de DA kon dat liggen aan bloedvaatjes die bij druk kapot zijn gegaan, het was toen niet meteen verontrustend.
Het is ook een hele periode goed gegaan tot dus een paar weken terug.

Nu had mijn DA het erover dat KVV voor Belle wellicht niet goed is, omdat het zorgt voor een hogere zuurgraad en dat dat niet goed is voor de maag/darmen?
Dan zou ik volgens haar brok moeten geven,
maar ik wil heel graag bij KVV blijven. Omdat ik hierover niets kan vinden (wel zuurgraad ism urine), hoop ik dat er mensen zijn die hier wellicht meer van weten?

En DA's die zulke onzin beweren, hebben eerlijk gezegd gelijk mijn wantrouwen......., dat moet ik toegeven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door