Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2056672
Sinds een half jaar hebben we een flinke rooie je weet wel kater in huis genomen. Dirck zat daarvoor in een asiel waar hij gebracht was door de dierenambulance aangezien hij rondzwerfde. (dus verdere medische geschiedenis ontbreekt, z'n leeftijd werd geschat op 6 jaar)

Dirck had in het asiel al wat kale plekjes bij z´n oren, maar dat kwam volgens het asiel waarschijnlijk van een vlooien allergie.
Helaas bleef hij krabben ondanks behandelingen met stronghold, en antibiotica. (geen vlooien aanwezig)

Voedselallergie was een mogelijke tweede oorzaak, dus verschillende dieeten geprobeerd; HILLS Z/D (advies dierenarts) en daarna SPECIFIC allergy brokken(op aanraden van de dermatoloog).
Ook hiermee ging de jeuk niet weg.

Wel ontdekte de dermatoloog een zeer zeldzame variant van een dermodex mijt en deze is behandelt met advocate. Bij 2e controle was deze mijt niet meer aanwezig, maar de jeuk blijft.

Ook een zelfkook dieet uitgeprobeerd (paardenvlees, kangoeroe (!) en struisvogel), maar de jeuk blijft.

Inmiddels komt Dirck zelfs "vragen" om even aan z'n oor (en liefst ook een beetje erin) gekrabt te worden; dit vind 'ie echt heerlijk. Zelf krabt hij z'n huid nog steeds kapot met z'n scherpe nageltjes, dus hierbij mijn vraag;

Wie heeft er nog ideeen wat de oorzaak van de jeuk aan de oren kan zijn?
En enig idee waar we in Noord-Holland en/of friesland struisvogelvlees kunnen kopen (struisvogelbiefstuk van de poelier is nl. nogal aan de prijs..)

Ohja uiteraard hebben we ook z'n oren getracht schoon te houden met een speciaal orenschoonmaakspul van de dierenarts, maar dat hielp ook niet echt. Ook geen overtollig oorsmeer aanwezig. (geverifieerd bij de dierenarts)
Personal butler of Dirck is nu online Bekijk fotoalbum's van Personal butler of Dirck Kwalijk bericht rapporteren  Bericht wijzigen/verwijderen
#2056862
Kijk eens in de verzamelhoek bij de honden, daar worden vaak groepsbetellingen gedaan.
Maar ik begreep dat de excoten momenteel schaars zijn.

Waarom probeer je niet een eleminatie dieet met een wat makkelijker verkijgbaar diersoort als konijn, haas of eend?
En dan bvk ook rauw te geven want veel gezonder voor de kat als carnivoor.
#2057353
Als fysieke oorzaken zijn uitgesloten, zou het dan wellicht kunnen dat de kat zo gewend (tic) is aan het krabben dat het inmiddels tot zijn "gedrag" is gaan behoren? Bijv. dwangmatig (hij doet dit of hij nu wel of geen jeuk heeft) of gericht op aandacht verkrijgen (dan gaat baasje me aaien)????? Of verspreid hij er zijn geur mee dus territoriaal (ik ben onzeker)? Bovenstaande weet ik niet zeker maar probeer even mee te denken, voor een andere ingang dan fysiek....
#2057358
Dirck schreef:
Wel ontdekte de dermatoloog een zeer zeldzame variant van een dermodex mijt en deze is behandelt met advocate. Bij 2e controle was deze mijt niet meer aanwezig, maar de jeuk blijft.


Ohja uiteraard hebben we ook z'n oren getracht schoon te houden met een speciaal orenschoonmaakspul van de dierenarts, maar dat hielp ook niet echt. Ook geen overtollig oorsmeer aanwezig. (geverifieerd bij de dierenarts)
Hai, en welkom!

~~

Demodex ( Demodex cati , of D gatoi) is een mijt die min of meer in de hoornlaag van de huid leeft,

oormijt (Otodectes cynotisis ) een parasiet  in en omt oor

~~

Om welke vorm gaat/ging 't hier?

't probleem met demodex is vaak dat 't optreedt bij een matige weerstand, en/of een achterliggende ziekte, en helaas niet 123 weg is, ook  na controle, kant zo weer opduiken

oormijt, kan door besmetting/herbesmetting plaatsvinden (asiel, andere hond, kat)
#2057880
flin schreef: Hai, en welkom!

~~

Demodex ( Demodex cati , of D gatoi) is een mijt die min of meer in de hoornlaag van de huid leeft,

oormijt (Otodectes cynotisis ) een parasiet  in en omt oor

~~

Om welke vorm gaat/ging 't hier?

't probleem met demodex is vaak dat 't optreedt bij een matige weerstand, en/of een achterliggende ziekte, en helaas niet 123 weg is, ook  na controle, kant zo weer opduiken

oormijt, kan door besmetting/herbesmetting plaatsvinden (asiel, andere hond, kat)

't was een zeldzame variant van de demodex, dus niet de cati en gatoi. (deze variant schijnt alleen bij siamese raskatten zeer zeldzaam voor te komen, dermatoloog had dit in haar carrière nog maar 4x gezien). Anyways bij controle was íe niet meer zichtbaar, en Dirck krijgt nog steeds elke 4 weken advocate om te zorgen dat ie wegblijft.

Denk niet dat het dwangmatig is'z'n geur zet hij gewoon uit door kopjes te geven aan z'n vaste plaatsen (binnen en buiten in de tuin). Stress en aandachtvragerij kan ook worden uitgesloten; hij doet het ook als we er niet zijn (camera geplaatst om te kijken wat ie deed als we niet thuis waren).
ook hebben we feliway geprobeerd om de stress uit te sluiten.

De dermatoloog gaf aan dat (in het begin van z'n 3e eliminatiedieet) dat rauw niet de voorkeur had ivm eventuele aanwezige ziektekiemen, maar zit er zelf wel over te denken want zodra we zelf rauwe kip of vlees aan het snijden zijn dan vindt meneer dat erg interessant !

kwartels lijkt me een goede suggestie, gezien zn voorkeur voor gevogelte, maar waar kan je rauwe (diepvries?) kwartels nou weer kopen?
#2057890
Ja, daar gaan we weer, ziektekiemen  ::) tuurlijk, daar kan een kat natuurlijk helemaal niet mee omgaan, daarom eten wilde katten ook altijd gekookt graan en lekkere gekookte groentes  ::)
Solly  :-[ last van frustratie  :-[

Ik ging voor een graanvrij eliminatie-dieet gedurende 6 weken. En dan niet gekookt  :P maar gewoon rauw zoals Ma Nature dat voor ogen had bij het ontwerp van de kat. Je kunt 1 diersoort proberen die de kat echt nog nooit gehad heeft. Je kunt kiezen: de strenge variant waarbij je begint met alleen spiervlees, dan bot toevoegt en tenslotte een voor een de organen. Of de rekkelijke variant waarbij je 1 diersoort compleet geeft. Een eliminatie-dieet moet je 6 weken volhouden om te zien of het effect heeft en de kat mag dan tussendoor ook niks anders krijgen.

In de hondenhoek bij Zelf Samenstellen kom je heel veel barf-leveranciers tegen waar je de meest idiote diersoorten kunt bestellen. Kwartel valt dan nog mee, die kun je bv ook bij de Makro kopen, per 3 stuks ingevroren zonder ingewanden en zonder kop. Kiezenbrink levert complete exemplaren met veer en al, en ze zijn vaak ook bij de barfleveranciers te scoren. Konijn is ook een goede optie, goed verkrijgbaar en de botten zijn na enig meppen en knippen ook voor katten geschikt. De prijs is ook wat portemonnee-vriendelijker.
Overigens, diersoorten die ik de brokken zitten zijn niet te vergelijken met diezelfde diersoorten vers dus als je kat al eens een brok met konijn gehad heeft betekent dat niet dat hij ook zal reageren op vers konijn.
#2058425
Ik koop mn kale kwartel bij Herby (of deed dat voorheen), een leverancier van barf-spullen. Lupa (ook zo'n leverancier) heeft tegenwoordig ook kale in het assortiment. De kale kwartels die ik altijd heb gehad, hadden nog wel iets orgaan in zich, maar geen darmen. Ik denk hartje, levertje en longen ofzo. De darmen vinden katten vaak vies en laten ze toch liggen.
De poelier heeft ook vaak kwartels. Die zijn in eerste instantie voor menselijke consumptie, dus een stuk duurder. Maar meestal nog steeds goedkoper dan het exotenvlees wat je eerder hebt gevoerd. In mijn onderschrift zie je Sien in een in 2en geknipte kwartel van de poelier happen.
Kiezebrink (groothandel en leverancier) heeft idd ook kwartels, in veren. Als je daar kwartels van wilt, zou ik wel de ex-layer variant nemen. Die zijn iets kleiner per stuk meestal, maar vooral veel goedkoper. Er zitten ook minder veren aan dan de gewone (is makkelijker met pluimen) en dat beetje stront en modder aan de poten kan je zelf wel afspoelen of de vieze voeten eraf knippen. Mijn katten zijn erg truttig en eten geen kwartels met veren (Ot heeft dat wel eens een beetje gedaan, maar Sien nooit). Ook niet als ik ze zelf gepluimd had en de organen eruit gehaald. Dus ik koop alleen nog maar kale.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door