Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2056617
Hallo!
Ik heb nog maar weer eens een vraagje..
Ik heb mijn puppy eergisteren een parelhoenkarkasje gegeven, heb daar n beetje extra spiervlees en orgaan bij gevoerd omdat het iets meer bot was dan op haar menu staat.
Maar nu moest ze gister piepen tijdens de ontlasting.. het ging erg moeilijk.. Dus heb ik gister de dubbele hoeveelheid groente gegeven (ontlasting was Niet wit alleen vreselijk hard)
Gister heeft ze ook nog een keer in de tuin gepoept, maar dat heb ik niet gezien, dus weet niet of ze toen ook nog moest piepen.. maar ook die ontlasting was erg hard.

Toen ze vanmorge moest poepen piepte ze weer!! Ik had gisteravond nog een extra lapje pens gegeven, en vanmorge bij dr ontbijt ook nog n beetje extra..

Iemand enig idee wat hier speelt?

Groetjes!
Door Borke
#2056618
Ik denk dat je haar teveel bot hebt gegeven.
Heb je je menu hier laten checken?
Je kunt in de daarvoor bestemde rubriek je menu neer zetten, dan kijken ervaren Barfers er naar.
Door Dotti
#2056626
Ja k dacht t zelf ook al.. ik heb t laten checken, en zoals k al zei.. de parelhoenkarkas was iets meer qua gewicht dan eigenlijk in dr menu stond, maar ik dacht dat op telossen met wat extra orgaan en spier zoals men me dat heir vertelt had.. maar wellicht niet genoeg extra dan?
Door Borke
#2056631
Zelf geef ik liever te weinig dan te veel bot, alhoewel bot (vooral voor een pup in de groei) natuurlijk wel belangrijk is.
Liever had ik dan de parelhoen in tweeen gehakt en de volgende dag de rest gegeven.

Maar ach... ik ben ook door schade en schande wijs geworden, toen Borke 7 jaar geleden begon met Barf kreeg hij soms ook te veel bot.
Nu check ik altijd de ontlasting en evalueer zo of ik goed voer.
Van dat poep kijken kan je veel leren  :biggrin2:
Door Dotti
#2056634
Haha poep kijke is ook bijzonder intresant :biggrin2:

t probleem was, als k m in tweeen hak, de helft is weer neit genoeg bot.. en nu, n hele was t.. iets van 50 gram meer dan in dr menu staat.
In elk geval bedankt voor je reactie!!  :biggrin2:
Door Nadia
#2056878
Harde poep is goed. Maar niet zo hard dat ze moet poepen. Vind je stukjes bot terug in de ontlasting? (wroet er even in met een stokje oid)

50 gram bot teveel is nauwelijks iets.  Maar dat hangt nauw samen met hoeveel ze moet krijgen. 50 gram op 300 gram is weinig. Maar 50 gram op 150 is een derde.
Door Lizzy
#2056889
Misschien was het teveel bot of misschien verteerd je pup het bot nog niet zo goed of misschien stak er (door slechte vertering) een stukje bot uit.

Mag ik vragen, hoe oud is je pup? Waarop is ze afgespeend? Wat heeft ze tot nu toe allemaal (bij de fokker en bij jou) gegeten? BARF, KVV, brok?
Door Dotti
#2057054
Nee van begin of aan Geen bot in ontlasting, heb t elke keer netjes 'ontleed'  :P

Ze is nu op 2 dagen na, 13 weken.. ze heeft in t begin alleen brokjes gekregen.. toen ze 8 weken was ben ik begonnen met KVV met als calciumbron gemalen botten. Dat heeft ze n week of 2gehad, en vanaf toen ben k begonnen met BARF  (wel nog vaker 1 x per dag KVV) Begonnen met platgemepte eendennekjes, daarna kippenkarkas.. en nu eergister dan een parelhoenkarkas.
Ze mag 237 gr vleesbot per dag, de karkas was Net geen 300, en k heb m in 2 keer gevoerd, smorgens de helft en smiddags de helft.
Door Lizzy
#2057064
Dotti schreef: Nee van begin of aan Geen bot in ontlasting, heb t elke keer netjes 'ontleed'  :P

Ze is nu op 2 dagen na, 13 weken.. ze heeft in t begin alleen brokjes gekregen.. toen ze 8 weken was ben ik begonnen met KVV met als calciumbron gemalen botten. Dat heeft ze n week of 2gehad, en vanaf toen ben k begonnen met BARF  (wel nog vaker 1 x per dag KVV) Begonnen met platgemepte eendennekjes, daarna kippenkarkas.. en nu eergister dan een parelhoenkarkas.
Ze mag 237 gr vleesbot per dag, de karkas was Net geen 300, en k heb m in 2 keer gevoerd, smorgens de helft en smiddags de helft.



En pup heeft geen rare dingen van straat gegeten of thuis misschien dingen gegeten die eigenlijk niet eetbaar zijn?
Ik twijfel, of dit het parelhoenkarkasje kan zijn. Lijkt me eerlijk gezegd niet heel waarschijnlijk omdat parelhoen vrij zacht is. Hoeveel % vleesbot geef je?
Door Dotti
#2057066
45% vleesbot.

Nouja, ze had een ballon opgegete de Daarvoor, maar die had ze netjes Compleet uitgepoept, dat heb k extra gechecked.. maar voor de rest Echt nix raars.. de ontlasting Net was Prima! Dus wellicht een combinatie van?
Door wolfdolf
#2057234
Het kan ook zijn dat er een stukje bot vastzit in de poep. (of iets anders, een stukje hout ofzo)
Elke keer ze moet kakken, komt er dan druk op dat botje en doet het pijn...

Als dat zo is, kan het helpen om enkele keren droogvoer te geven, in de hoop dat dat botje dan wel mee naar buiten komt.
Anders een laxeermiddel.
Laatst gewijzigd door wolfdolf op di 12 jul 2011, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dotti
#2057295
Maar ze heeft nu al 2 keer normaal gepoept(geen gepiep, neit te hard nix), kan t zijn dat (als dr wat vast zat) het weg is? of alsnog droogvoer geven?
Door millyckk
#2057316
wolfdolf schreef: Het kan ook zijn dat er een stukje bot vastzit in de poep. (of iets anders, een stukje hout ofzo)
Elke keer ze moet kakken, komt er dan druk op dat botje en doet het pijn...

Als dat zo is, kan het helpen om enkele keren droogvoer te geven, in de hoop dat dat botje dan wel mee naar buiten komt.
Anders een laxeermiddel.
Uhm, ik hoop niet dat je met droogvoer, brok bedoelt want dat is echt een superslecht advies :(

Dotti, ze heeft al 2 x normaal gepoept, dus het was vast een beetje teveel bot waar ze last van had! Niet met laxeer beginnen hoor!!!!!
Gewoon even kijken hoe het nu gaat, hier soms ook een enkele keer wat te harde poep,maar je leert al doende steeds meer over je hondje en wat goed en minder goed "valt"  Die keer piepen is echt geen reden tot paniek!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door