Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xaja
#2056530
Hoi ik heb me net voorgesteld en kom al meteen met een vraag.


Even iets over Xaja. Xaja heeft een huidprobleem met o.a. jeuk, bultjes en in het verleden wonden van het krabben. Volgens haar vorige eigenaar na een injectie tegen hondsdolheid. We weten nog niet of dit echt is of dat ze misschien een voedingsallergie of andere allergie heeft of dat het iets anders is, schildklier, alvleesklier.

Na veel gezoek tussen diverse brokken (Orijen, Acana, Taste of the Wild, Eukanebah, Hills) is krijgt ze sinds een paar weken KVV (Alaska, haakse barf, Darf maar vooral Alaska omdat ik daar hier makkelijk aan kan komen) omdat ik geen plek heb in een vriezer en geen plaats om er eentje neer te zetten, helaas. Ze deed het daar erg goed op, mooie en vooral zachte vacht, minder jeuk, lichtroze huid in plaats van vuur rood, mooie lichtroze oren enz. Jullie kennen het wel.

Tijdens ons laatste bezoek aan de DH, vorige week, omdat er eigenlijk vrij plotseling weer een mega uitbraak van jeuk was begon ze er weer over om te elimineren met de brokken die zij verkopen. Zoals jullie zullen begrijpen wil ik dat dus absoluut niet. Ik zie al duidelijk verschil tussen brokken en KVV dus op brokken gaan, ook om uit te sluiten, ben ik dus niet van plan. We liggen dus met elkaar in de knoop en zoals het er nu naar uitziet zal ik dus op zoek gaan naar een andere DH hier in het zuiden des lands die posittief staat tegenover vers voeren.  (PS de week ervoor heeft ze Rund van Alaska gehad, kan het komen door het rund?). Xaja krijgt er verder niets bij alleen gebruik ik Orijen All meat als trainingsbrokjes en dan met mate en ze krijgt af en toe een stukje schapenpens)

Ik ben dus vorige week begonnen met elimineren met KVV. Momenteel krijgt ze eend van Alaska naast 1 tabletje prednison en 2 x 500 gr. antibiotica per dag (helaas gaat even niet anders, ze krabde zich weer helemaal open) maar om eerlijk te zijn wil ik eigenlijk gaan Barfen omdat de kosten met KVV alleen (de betere merken) dan echt de pan uit gaan reizen voor mijn gevoel. Daarnaast is ze afgevallen is. Ze weegt nu nog 30 kg en er mag dus best 2-3 kilo bij. Als ik uitga van 3% bij Alaska dan betekent dat 900 gram om op gewicht te blijven en natuurlijk zijn die rollen net 800 gram en kom ik dus altijd iets te kort waardoor ik er weer wat bij moet geven en als ze moet aankomen al helemaal.

Het is allemaal misschien een beetje verwarrend en rommelig geschreven waarvoor mijn excuses en ik zal beslist ook nog wel wat vergeten zijn te vertellen maar het komt uit een goed baasjes hart.

Xaja is verder niet ziek, ze is nog altijd een vrolijke opgewekte hond alleen wat duf nu (volgens mij door de antibiotica) maar als de bal of frisbee komt dan is er van die dufheid niets meer te merken.

De vragen waar ik nu mee zit: zijn er meer mensen die per week inkopen? en doen jullie dit dan bij de slager of ergens anders en hoe zorgen jullie er dan voor dat ze alles krijgt. En woont er iemand hier in de buurt (Sittard/Stein en omgeving waar ik eens mee kan praten en die me eventueel zou kunnen helpen. Ik word hier zo onzeker van.
Door Lonaa
#2056542
Ten eerste, hoi! welkom!

Wat GOED dat je de brokken bij de DA afgeslagen hebt.

Persoonlijk heb ik gelukkig geen ervaring met elimineren. Anderen hier op het forum wel, die zullen zich straks ook wel melden. :)

Ik zou voorstellen om goed te gaan elimineren, met BARF. ECHT alleen maar 1 diersoort dat ze nog nooit gehad heeft (bijv. konijn) daarvan geef je dan bot, spiervlees en orgaan. Als trainingskoekjes moet je ook konijn gaan voeren. Zo puur mogelijk. In trainingskoekjes kunnen granen zitten en daar kan je hond allergisch voor zijn. Door dingen te geven die uit meer dan 1 ingredient bestaan, kan je niet goed elimineren.
Je zou, om koekjes te maken, een voedseldroger kunnen kopen en ZELF je koekjes maken.

Trouwens, met omgeving Sittard zit je hier goed op het forum! En onzeker zijn is echt geen schande, dat hebben we allemaal gehad, ook met een "gezonde" hond. :)
Door wolfdolf
#2056574
Klopt het dat je nog geen barf gegeven hebt?
Ik zou met barf beginnen, misschien stopt de jeuk dan.
Als de jeuk blijft, kan je beginnen elimineren.


Als die jeuk al maanden aan de gang is, kan het ook zijn dat die laatste jeukoprisping, nog een overblijfsel is van de brok-periode...
Laatst gewijzigd door wolfdolf op di 12 jul 2011, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2056575
hoi en allereerst natuurlijk welkom hier!

ik heb wel ervaring met elimineren, Reus en ik zijn nu sinds december bezig. hij eet ondertussen konijn, eend, hert, vis, lam en lamspens.

De reactie op de enting, dat kan. Reus reageerde ook erg heftig op de Weil-enting. Daarnaast ook op AB kuren, wat erg logisch is. Allergieën zijn namelijk weerstand problemen. En wat doet een AB kuur, naast het doden van eventuele schadelijke bacteriën? het doodt ook de goede bacterieën die de hond nodig heeft om zijn eigen afweer te onderhouden en de voedingsstoffen goed op te nemen uit zijn voedsel.

Ik kom met Reus bij een holistische dierenarts, aangezien we bij de gewone DA met zijn klachten (jeuk, rode huid, krabben tot bloedens toe) geen steek verder kwamen dan inderdaad prednison en AB kuren als hij wondjes had.

Je kan hier het topic lezen wat ik over hem bij hou: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 288.0.html

Kan je een heleboel tips en ideeën geven over elimineren, welke diersoort wel en niet (minstens 6 weken 1 diersoort die hij nog nooit gehad heeft), wat er bij te geven (probiotica en andere weerstand verhogers), enzovoort. Maar het belangrijkste van alles is nu, dat je vol houdt en consequent bent. Hoewel er mensen zijn die het helemaal zelf doen, ben ik erg blij met de begeleiding van de holistisch DA. ik zou jou dus aanraden opzoek te gaan naar iemand die naast gewoon dierenarts is, ook holistisch werkt. een allergie is niet te genezen, maar je kan met de nodige aanpassingen en ondersteuning het leven en de gezondheid van je hond een stuk beter maken. Maar dan heeft de hond wel echt even wat hulp nodig, in eerste instantie om zijn weerstand op te krikken. daar zal het nu (door de prednison en antibiotica) namelijk wel vrij dramatisch mee gesteld zijn, en dat is geen goede basis om een gezonde hond op te bouwen. Bij een holistisch DA kan je een persoonlijke, op jou hond afgestemde behandeling verwachten. duurt wat langer dan het resultaat van wat een regulier arts doet, maar het is het zeker waard.

ik zou zeggen, lees mijn topic eens door en als je vragen hebt, stel ze gerust, mag ook via pb.

de eerste, belangrijkste stap heb je al genomen, je bent vers gaan voeren.

succes!
Door Xaja
#2056590
@ wolfdolf: Nee ik heb nog niet gebarfed ze heeft eerst brok gehad en daarna KVV (Alaska, haagse barf)

@ Nienke: ga zeker je topic lezen. Je verhaal lijkt tot nu toe heel erg op dat van Xaja.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2056598
Ik heb geen ervaring met elimineren, buiten dat het sommige honden erg goed geholpen heeft.
Je kunt kijken bij een holistische dierenarts die evt ook kan begeleiden met elimineren.
Maar ook hier op bp kun je erg veel info over elimineren vinden.

Wat betreft Barf zit je in Limburg erg goed, er is hier een grote groep die regelmatig vleesleveringen tegen leuke prijsjes doet.
En samen bestellen komt meestal ook wel goed.
Ik kom zelf uit Roermond, dus ook in de omgeving.
Door Patj88
#2059646
Hoi en welkom hier!

Ik ben bezig met een eliminatie maar onderschat dit niet dit is wel een heel gedoe soms.
Jasco eet nu kiezebrink konijn,eend,zalm + spiervlees van paard en een eigen gemaakte groentenmix.
Alaska vond ik ook wel een goeie kvv.
Ik geef enkel gemalen bot omdat jasco nogal een gevoelige maag heeft.
Als je wil gaan elimineren kan je hier genoeg info over vinden hier.
Nienk hefet mij hierbij ook goed geholpen.
Maar ik denk dat een gezond barf-menu met uitgebreide variatie van diersoorten en groentenmix ookwel het proberen waard is.
Krabt ze dan nog steeds kan je altijd gaan elimineren.
Hou ook rekening met ontgifingsverschijnselen.

Groeten  ;)
Door Nadia
#2060204
In Limburg zit je goed. Er zitten echt bizar veel barfers in limburg. Dus even GOED de verzamelplaats en vraag en aanbod in de gate houden. Voor je het weet heb je plaats te kort.

Jolanda woont in sittard en regelt met enig regelmaat vlees bestellingen. Ik ook. Ik kom zelf uit Nuth. Das toch ook goed te doen. Je kunt hier best langskomen, of ik bij jou om te babbelen over barf. Geen enkel probleem :)

Over het algemeen kopen we hier niet per week in. Maar per maand ongeveer.
Op de markt op donderdag (in sittard) kun je kippennekken halen, de naanhof heeft vaak leuke aanbiedingen (tegenwoordig iets minder) en de slager in puth heeft leuke halal spulletjes. Ook kun je evt zelf een oproep plaatsen om bij Lupa ofzo te bestellen.

Als je wilt elimineren is het HEEL belangrijk dat je je hier ZEER strikt aan houd. Tis zeer belangrijk dat Xaja dan ook echt helemaal NIKS anders krijgt, nog geen koekje, kaasje of wat dan ook.

Je begint dan met 1 diersoort welke ze nog niet heeft gekregen en let erop dat deze makkelijk te krijgen is (en niet te duur). Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met eend. Dan maak je hier een compleet menu van. Maar je laat nekken achterwegen (ivm. achterblijvende graanresten idem met maag) dus je voert dan de karkassen, lever, hart en spiervlees. ) Dit houd je 6 (?) weken vol (je moet me de exacte weken even niet vastpinnen) als dit goed gaat dan begin je met EEN ander ding toe te voegen. Bijvoorbeeld een ander spiervlees (van eend is redelijk duur, dus neem je een goedkoper alternatief). Laten we zeggen, hert, ook dit voer je weer 6 weken samen met de eerder gegeven eend. Zo ga je door en voeg je steeds wat bij. Je kunt er dus gerust een half jaar mee bezig zijn. Als je ziet dat Xaja nogsteeds plekken heeft, ga dan weer een stap terug. Laat het achterwege en probeer iets anders. Soms kan het zijn dat een hond allergisch is voor 'gehoefde' dieren, dus dan kan rund heel goed ja!

Welke dierenarts heb je nu? Ik ga zelf naar Nicolai, deze verkoopt zelf ook KVV en is er niet op tegen! Ik heb het nog niet echt met hem over voeding gehad. Maar toen ik zei dat ik zelf samenstelde was dat helemaal goed. Fijne aan hun is dat je er 24/7 terecht kunt!

Maaruh, barfen en geen plek in de vriezer is niet de beste combi ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door