Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lantsoght
#2056360
ik heb een berner van 1 jaar die heel moeilijk eet, ik zou graag hebben dat hij bv eens een kipkarkas eet, of een strot .... hij lust ook geen ingewanden hij spuugt dat allemaal op de grond. Hij lust wel lamsribben, kalfsribben maar geen kippennekken, kippenvleugels... ik doe die dan wel een kleine stukjes onder de carnibest ( ik geef hem carnibest hij moet toch iets eten) en dan nog haalt hij er de stukken kip uit en gooit die op de grond.
Door Martine-Tom
#2056402
gevoelsmatig denk ik dat zolang je hem een alternatief geeft (cb) dat hij nooit zal leren andere dingen te eten, immers het hoeft niet.
Blijkbaar vind hij Barf niks en als jij hem kvv voert zal hij het niks gaan vinden ook denk ik.
Wat gebeurt er als je geen KVV voert, hem een barfmaaltijd voorzet en die weghaalt als hij er 5 minuten niet naar omkijkt?
Dat kan je best 2 dagen volhouden hoor...
Door El budha
#2056413
ben het met Martine eens. Heb hier ook een miepert wat vleesbot betreft.
Het karkas knip ik voor hem fijn en blijf hem net zo lang dezelfde bak voorschotelen tot dat hij het eindelijk op eet.
Wat bij mijn herder helpt is cottage cheese er door heen mengen of het "marineren" in pens.
Succes!
Door lantsoght
#2056581
ik weet het niet, ik heb hem nl geadopteerd toen hij 4 maand was, bij de 1e eigenaar was hij heel ongelukkig zodanig dat de fokster die terug gehaald heeft, hij heeft wel een zalig karakter, (de vader is immers de broer van mijn andere berner een fantastische hond). Hij heeft daar wel Royal Canin gekregen, maar bij mij komt er geen brok binnen.
Omdat hij nog maar 1 jaar is denk ik dan dat hij moet eten want hij groeit tot zijn 2 jaar.
Vanaf welke leeftijd mogen ze eigenlijk vastyen. Mijn oudste berner vast normaal 1 dag in de week.
Door Martine-Tom
#2056596
Ja natuurlijk moet hij eten, maar jij bent de baas en jij bepaald wat hij eet, hij zal niet alles lusten en dat hoeft ook niet maar ik denk dat je best wat strenger mag zijn, als jij wil dat hij Barft...dan barft hij ;)
Het kan echt geen kwaad als hij een dag niet of slecht eet hoor, de dag erna heeft hij honger en grote kans dat hij dan wel gewoon eet.
Voor je eigen gemoedsrust kan je natuurlijk ook elke dag een beetje geven van de dingen die hij iig eet (lamsribben oid) dan heb je mss wat minder last van je schuldgevoel ;)
Door Nathascha
#2068257
Het is erg vervelend als je hond niet eet. Zeker als je je zorgen maakt over zijn leeftijd en 'hij MOET toch eten dan??'

Maar hij is in de pubertijd. En zolang jij dus in 'opdracht' van hem toch CB blijft geven, is het 1-0 voor hem.

Hier heeft een teef 3 dagen NIET gegeten tot ze zo'n honger had. en toch maar at wat ik haar voorschotelde.

ALLE pups uit mijn vorige nest. 9 stuks. Hebben de eerste 2 tot 4 dagen geweigert te eten wat de nieuwe baas ze voorschotelde. Verschilde per pup, per situatie, per karakter, hoe lang de pup de nieuwe eigenaren gingen uitproberen. Was zelfs al een baasje na 2 dagen naar de DA geweest en mocht van de DA netjes een zakje Hills meenemen voor €80,-  :o Dat zou tie vast eten....hm jaha TUURLIJK een vers afgespeende pup gaat WEL brokken eten  ::) Baasje belde mij, want hij vond die brokken wel erg duur. :biggrin2: Ik heb hem liefjes verteld dat puplief na een week OOK die brokken niet meer zou eten omdat hij gewoon aant uit proberen was.
Na een lange adem en MAX 4 dagen zijn alle puppen gewoon weer de bak vers gaan eten. Het gekke is ook nog dat het, hetzelfde voer was wat ze hier ook gewent waren te eten.

Het zijn gewoon schoffies die jonge honden! Denk dat het voor een korte periode echt niet erg is dat ze even 'vasten'. Je kunt zodra ze weer gaan eten de porties van afgelopen dagen die hij gemist heeft, verdelen en éxtra' geven. Zo heeft hij in een week tijd toch wat hij binnen moet krijgen. Maar toch zijn zin niet gekregen.
#2068292
Istie graatmager? Doodziek? Nee? Dan is hij je gewoon aan het africhten. Met een jaar groeien honden veel langzamer en hebben ze dus minder nodig dan in de snelle groei-periode van daarvoor. Als je dan toch evenveel blijft geven krijgen ze dus te veel en dat is een prima recept om es lekker te gaan mutsen met het voer. Combineer dat met een bezorgde baas en je hebt een miepert met eten gecreëerd.

Gewoon het recept van Lizzy gebruiken: 1 dag (minstens!) niet eten. Krijgt 'i e echt helemaal niks van, is goed voor de lijn en de maag. Dan 1/4 van z'n normale maaltijd, bestaande uit iets dat hij 'niet lust'. Zet de bak neer en loop weg, g na 5 minuten de bak weer ophalen en zet die weg. Zit er nog wat in dan de rest van de dag geen eten, is het op, prima.===========(kleine poesjes op toetsenbord  ??? :biggrin2:) Zeg niks, niet bij het neerzetten, niet bij het weghalen, kijk niet naar de hond, reageer niet op hem.

Was de bak leeg dan de volgende dag 1/2 normale portie, weer dingen die hij normaal weigert. Zelfde procedure.
Was de bak niet leeg dan nog maar een dagje vasten en de dag daarop beginnen met 1/8 portie. Verder zelfde recept.

Eindig voor de grap maar eens met 3/4 portie en hou hem daar een tijdlang op. Zorg ervoor dat eten een totaal non-event wordt, niks interessants aan, baas gaat gewoon weg en als je niet eet gaat de bak ook gewoon weer weg. Kijk dan maar eens hoe het gaat met eten, en met z'n lijn. Het valt mij altijd op hoeveel Berners echt veel en veel te dik zijn, ,met eigenaren die zeker weten dat 'ie ongeveer omkomt van de honger. Zal jouw hond vast niet bijhoren maar onbewust krijg je toch vaak een beeld mee van hoe je hond er uit hoort te zien, en dat beeld kun je vaak heel goed een x-aantal kilo's naar beneden bijstellen.====
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door