Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2055308
Beste mensen,

Mijn naam is Marjolein en ik heb een Oud Duisteherders hond genaamt Kiba. Kiba is 14 maanden oud en sinds de dag dat we hem hebben niet de gezondste hond maar wel de liefste  ;)
We zijn al een tijd aan het kwakelen en aan het zoeken naar eten die Kiba kan verdragen. Toen we hem kregen zat hij nog op brokken maar deze verdroeg hij totaal niet. Zo doende zijn we over gegaan naar versvlees en uiteindelijk zijn we een uitsluit dieet gaan volgen van Tinlo. (de lam variant) Maar nu we op Tinlo zitten is zijn ontlasting helemaal geweldig op 1 ding na.. Het is knal geel en hardstikke droog!! Hij heeft sinds hij op Tinlo zit geen diaree meer wat hij voorheen zo goed als altijd gehad heeft.

Kiba heeft maagzuur remmers gehad omdat hij ook heel veel spuugte maar dat is over en we zijn deze aan het afbouwen omdat ik het idee heb dat de droge ontlasting hier van komt. Ook krijgt hij nu 3 keer een vitamine spuit om zijn darmflora te laten herstellen. De dierenarts doet dit omdat ik zelf nog op versvlees wil blijven zitten (hij is nog maar een week op Tinlo) en ze teveel witte bloedlichaampjes in zijn bloed ondekt hebben. Dit duid dus op een ontsteking maar het is nog niet bekent waar dit zit. De da wil eerst kijken of het op te lossen is met de vitamine en het voer voordat ze een endoscopie wil laten maken.

Mijn vraag is nu dus of de gele kleur van zijn ontlasting komt door ingredienten in het Tinlo barf menu of dat het komt door de ontsteking. Als het door de ontsteking komt kan ik namenlijk besluiten of ik gelijk de endoscopie laat doen en niet afwacht tot Kiba zijn laatste prik heeft gehad (deze krijgt hij over 2 weken).

Kan iemand mij misschien helpen?

Groetjes en poot,

Marjolein en Kiba
#2055314
hallo en welkom hier!

mooi dat je naar je zoektocht naar de geschikte voeding voor Kiba bij kvv bent uitgekomen, dat zal haar zeker goed gaan doen!

over de Tinlo die je nu geeft:

- bij een eliminatiedieet is het belangrijk dat de eerste diersoort een diersoort is die de hond nog nooit, in welke vorm dan ook, gehad heeft. weet je zeker dat dat het geval is bij Kiba? 'lam&rijst' is immers een veel voorkomende brokkensmaak. als je dat niet helemaal zeker weet, kan je beter overstappen op een andere smaak van Tinlo. bijvoorbeeld konijn, of eend.

- Er zijn meer honden die op Barfmenu wat moeilijker of droger poepen, hoewel er ook honden zijn die er juist van aan de racekak gaan. het zou kunnen dat het botpercentage wat te hoog is voor jou hond, honden verschillen daar onderling nogal in. Of dat het geval is zou je uit kunnen proberen door bij de Barfmenu, een beetje lamsvlees te geven. daarmee verlaag je dan het bot percentage in de maaltijd van de hond, en wie weet poept hij dan vanzelf beter. stel je hond krijgt een kilo op een dag, dan geef je hem bijvoorbeeld even 2 dagen 950 gram kvv, met 50 gram lamsvlees. (gewoon van de slager). na een paar dagen kan je een beetje meer of minder proberen, totdat Kiba poept zoals zou moeten: moet stevig, maar niet te droog.

- het zou ook kunnen dat Kiba's buik nog een beetje moet wennen aan het verse vlees, een week is  nog neit zo lang, zeker niet als hij zoveel ziek is geweest.

- die maagzuurremmers en eventuele andere medicatie die Kiba heeft gehad, zullen zijn darmflora niet veel goeds hebben gedaan. Ik heb geen ervaring met de injecties waar je het over hebt, maar je zou eens kunnen kijken om Kiba pro-biotica door zijn eten te gaan geven. Dat bouwt de darmflora weer op zodat hij weer beschikt over de juiste bacteriën om zijn lekkere verse hap te verteren.

- of de gele poep kleur van de onsteking kan komen, dat weet ik niet. Reus heeft het wel eens als hij te veel bot heeft gehad, en van bijvoorbeeld lamsribben poept hij wel eens eerst een beetje donker en stevig, en dan daarna geel en kruimelig.
#2055381
Hoi Nienk,

Dank u voor de reactie  :)

Kiba heeft nog nooit lam in zijn voer gehad (altijd Kip gekregen) en in de andere kvv's weet ik niet zeker of er lam in gezeten heeft al denk ik dat niet.
Hij zit al een tijd op kvv maar nog maar een week op Tinlo, Sorry voor de onduidelijkheid  :-[
(hij heeft een maand a anderhalfe maand op brokken gezeten daarna zijn we over gegaan op Carnibest, dit had geen effect, toen zijn we over gegaan op Lotgering, dit maakte de klachten erger, en toen op aanraden van een aantal mensen zijn we over gegaan op Tinlo en heeft hij wel effect al is het niet helemaal zoals het hoord  ;) dit krijgt hij nu pas een week)

Over dat extra lams vlees, moet dat dan spier vlees zijn of kan dat ook orgaan vlees zijn? Ik weet dat orgaan vlees verdunnend werkt dus vandaar mijn vraag.
De vitamine prik die hij krijgt is eigenlijk net zo iets als pro biotica dus echt voor zijn darmflora. het was vitamine B12. Maar als dit niet werkt tog maar eens pro biotica proberen  ;)

Kiba heeft opzich mooie keuteltjes (hij maakt soord van paas eitjes) Maar als je er dan wat druk op zet word dit inderdaat helemaal kruimelig bij sommige keutels. Wel is het zo dat, na zijn 1e prik en het minderen van de maagzuur remmers, de ontlasting wat kleiiger word en soms zit er een wat donkerdere keutel tussen.

Nogmaals bedankt voor de reactie en misschien geeft dit een nog wat duidelijker beeld over Kiba  :)
#2055417
Oh okee!

je kan het ook met orgaan doen, of allebei een beetje. al zou ik zelf voor spiervlees gaan denk ik. in Tinlo zit al voldoende orgaan, en gevoelsmatig zou ik daar dan niet nog extra lever of nier bij te geven (omdat het de zuiverende organen van het dier zijn). hart misschien, en pens ook niet (gezien de resten maaginhoud en eventuele reactie daarop)

kwestie van een beetje uitproberen en afwachten dus!
#2055486
[quote="Marjo en Kiba"]
Maar nu we op Tinlo zitten is zijn ontlasting helemaal geweldig op 1 ding na.. Het is knal geel en hardstikke droog!! Hij heeft sinds hij op Tinlo zit geen diaree meer wat hij voorheen zo goed als altijd gehad heeft.
[/quote]

Nienk heeft naar mijn mening alle antwoorden al gegeven maar de ontlasting zoals je die omschrijft komen mij bekend voor, Tinlo geeft bij mij ook bij enkele honden in het begin gele (te)harde ontlasting. De oplossing van Nienk, bijvoeren van spiervlees werkte hier goed en kon na enkele weken achterwegen worden gelaten...

Veel succes met Kiba 
#2072823
Hoi allemaal,

Even een kleine update over de ontlasting van Kiba en nog even een vraagje.
Nu Kiba extra spier vlees krijgt ziet zijn ontlasting er al een heel stuk beter uit al moet ik nog wel even de hoeveelheid verhogen want het is nog niet helemaal optimaal  :biggrin2: Maar ik heb ook gezien dat er in sommige gele keuteltjes nog wat bot en vooral vacht zit wat dus niet verteerd is. Kan het zijn dat zijn maag zuur nog niet goed genoeg is om het allemaal te verteren of is dit vlees (van Tinlo dus) gewoon niet geschikt voor Kiba? Ik heb nog niets hiervan gezien in de bruine keutels van hem al moet ik eerlijk bekennen dat ik ze nog niet "ontleed" heb.. Heeft iemand van julie hier misschien een andwoord op voor mij?

Groetjes Marjolein en poot van Kiba
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door