Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door golfje
#2054762
Suki is vandaag 14 weken en weegt 10 kilo (ze was vanaf het begin al een klein pupje, groot nest)
Ik merk dat ze nu in een groeisprut zit want in een paar dagen tijd vind ik haar weer te mager worden, sinds vandaag geef ik deze hoeveelheden, binnen een paar dagen zal ik waarschijnlijk meer gaan voeren omdat ik haar nu dus niet goed vind, maar wil haar niet in 1 keer veel meer geven of kan dat geen kwaad?

Opzich ziet ze er niet heel mager uit, maar als ze nat is dus wel! Het is dan zo'n scharminkel dat ik denk: hoe kan de dierenarts haar zo goed vinden?!!! Die heeft haar alleen droog gezien natuurlijk... Ik wil haar dus wat dikker hebben maar twijfel een beetje wat verstandig is rustig meer eten geven (700 per dag en over paar dagen 770) of nu toch direct 770 per dag gaan voeren. Ze kreeg tot gisteren 630 per dag. En ze is dus best licht als je kijkt naar de groeicurve, ik heb helaas niet echt een duidelijke foto kunnen nemen maar hopelijk zien jullie het hier een beetje:
Afbeelding
*hierboven staat een img code, maar hij laat niks zien, daarom het linkje
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=242930789&key=GK86YB7Y


Nu krijgt ze per dag (in grammen):

350 konijnenkopjes (40%), eendenkopjes (25%), kippennekken (21%) zalmkop (14%)
140 paard, hert, rund (allen 1/3)
70 maag, hart, niet, lever (kip en konijn)
70 runder pens
70 groentemix

soms een prooidag: kwartel of konijn.

als snacks krijgt ze gedroogde kvv, runderluchtpijp, konijnenoren, eendenvoeten en bullepees.
Laatst gewijzigd door golfje op za 09 jul 2011, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2054950
Persoomlijk vind ik dat je best veel geeft. Ik neem aan dat je ervan uit gaat wat ze zou moeten wegen?
dat zou dus 14 kg moeten zijn en dan 5 % ??
Is 700gram. maar ze weegt 10 kg en dus geef je 7 % en wil je nog meer geven.
Op de foto ziet ze er prima uit en ja als ze nat zijn lijken ze dunner. maar een da voelt wel als een hond te mager is.
teveel voeren en te dik is ook geen optie, denk aan de gewrichten en ga niet te snel opvoeren.
leuk koppie heeft ie overigens.
Door golfje
#2054975
Ik dacht dus dat ze nog 7% moest eten en niet 5% en 7% van 14kg is een stuk meer als dat ze nu krijgt. Volgens mij zaten andere barfers van dit type hond nog op 7% op deze leeftijd. Ik wil haar natuurlijk niet te dik hebben, maar ik denk wel dat ze nu net wat te mager is. Als ze nat is zie je haar ribben een beetje zitten. en haar pootjes zijn echt eng dun plots.
Ze heeft inderdaad een leuk koppie  ;D

Ik voer 20% orgaan in totaal, dat zijn juiste hoeveelheden toch?
Laatst gewijzigd door golfje op za 09 jul 2011, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door millyckk
#2054981
7 % is prima hoor! Kreeg mijn guppie destijds ook, volgens mij tot ongeveer 6/7 maand maar dat weet ik niet meer... 20 % orgaan vind ik wel wat veel persoonlijk, herderachtigen staan er om bekend dat ze snel aan de slinger gaan van orgaan. Heel eerlijk gezegd: ik vind ook dat ze wel wat dikker mag..... Puppemans groeit normaal gesproken ongeveer 1kg. per week en je moet die percentages dus ook wekelijks aanpassen.
700 gram per dag vind ik dus  voor nu niets teveel, dat kreeg mijn hond destijds op die leeftijd ook en dat was ook geen zwaargewicht.
Door suzanne 1
#2055062
Als ik je foto zo zie kun je idd gerust 7% gaan voeren. Mijn herdertje heeft heel lang op 10% gezeten en was niet dik te krijgen (is wel een kleinere herder soort) Dus 7% vind ik persoonlijk niet eens heel erg overdreven. Heb de ervaring dat herders gewoon nogal actief zijn en daardoor ook gemiddeld wat meer nodig hebben dan andere rassen als pup. Gewoon voeren waar je je goed bij voelt. Neem aan dat je zelf wel kan zien wanneer ze te dik wordt  :P

En ik voer ook 20% orgaan, waarvan 10% pens en 10% hart, lever, nier dus dat is prima. Mijn menu is toen ook goedgekeurd door Lizzy en die vond dat prima percentages. Voor de rest ziet je menu er volgens mij prima uit. Heb het niet helemaal nagerekend maar het ziet er goed uit en je hebt genoeg afwisseling qua dieren.
Door golfje
#2055072
zal ik dan overgaan op 15% orgaan? vul ik die 5% op met spiervlees? Of hoe zou ik dat het beste kunnen doen?

Als puppemans/vrouws 1 kg per week moet groeien zit ik wel redelijk in de buurt, het is nu net 6 weken later als toen ik haar kreeg en ze weegt 5,5kg zwaarder (vandaag was ze 10,5 kg)

Ik geef vanaf het begin al 7% (eerste week zelfs wat meer) Ik twijfel dus nog of ik dan beter niet iets meer kan geven dan wat ik normaal moet geven, juist omdat ze wat te dun is. Of zouden jullie het nog een paar dagen aankijken met de nu 700gram?

tx voor het menu feedback.
Door millyckk
#2055090
Ik zou het voorlopig  op die 20 %  orgaan houden als ze er geen last van heeft.
Het is,zeker in het begin,  een beetje experimenteren ;) Het is net als bij jonge ouders, wennen aan je " kind" :)

Ik zie dat je per dag compleet voert ( bot, vlees, orgaan en groente) maar misschien zou je,om het jezelf makkelijker te maken, de ene dag b.v. kippennekken en hert kunnen geven en de andere dag b.v. eendekop en paard?  Hoeft niet perse hoor,maar is wat simpeler met portioneren.

Wat de hoeveelheid betreft: als ik het goed begrijp zat je op 630 en geef je sinds een paar dagen 700? Ik zou even een weekje aankijken hoe dat gaat, als je denkt dat ze nog meer zou moeten hebben,kun je daarna op een hoger percentage van het gewicht over gaan.
Door golfje
#2055099
o ik geef niet al die dieren op 1 dag hoor  :biggrin2:, was wat makkelijk dan 7 keer hetzelfde opschrijven met elke dag wat anders qua vlees, de verhoudingen zijn nl hetzelfde, het was om aan te geven hoeveel ze van alles krijgt. Ik geef wel elke dag bot, spier, orgaan.

Mocht ik nou minder orgaan gaan geven, waar kan ik dan die overige percentages het beste erbij doen?

Ik ga het proberen met die 700 gram, bedankt voor de feedback!
Door millyckk
#2055109
[quote="golfje"]
o ik geef niet al die dieren op 1 dag hoor  :biggrin2:, was wat makkelijk dan 7 keer hetzelfde opschrijven met elke dag wat anders qua vlees, de verhoudingen zijn nl hetzelfde, het was om aan te geven hoeveel ze van alles krijgt. Ik geef wel elke dag bot, spier, orgaan.

Mocht ik nou minder orgaan gaan geven, waar kan ik dan die overige percentages het beste erbij doen?

Ik ga het proberen met die 700 gram, bedankt voor de feedback!
[/quote]

Ik dacht ook al: "wat een moed" :biggrin2: Wat die 5 % orgaan betreft, die zou ik dan aan het spiervlees toevoegen, maar nogmaals, 20 % is prima als je hond  goede ontlasting heeft!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door