Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2053468
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jeanine, ik ben 27 jaar en heb (qua katten  ;)) een kater van 2, Rocky, en een poesje van 1, Lady.
Zojuist heb ik voor het eerst kvv, het merk Carnibest, aan mijn katten geïntroduceerd. Ik heb er wat kokend water over gedaan en op kamertemperatuur gegeven en zoals ik al verwachtte at Lady het gelijk maar haalde Rocky zijn neus ervoor op. Toen heb ik er bij Rocky blikvoer door gedaan die hij wel lust, maar hij wilde het nog steeds niet. Nu is hij aan het mauwen dat zijn bak brokjes leeg is.
Ik ben heel benieuwd of ik Rocky ooit over op kvv krijg...
Als tussenstap ben ik een tijdje terug eerst van Royal canin-brokken naar Taste of the wild-brokken overgeschakeld, die voor 85% uit vlees bestaan en geen granen bevatten. Daar waren zowel Lady als Rocky meteen verzot op.

Behalve de tips die ik hier heb gelezen van iets lekkers er doorheen doen, kokend water erover gieten/in de magnetron zetten en de brokjes niet de hele dag laten staan, vraag ik me af of er nog meer is wat ik kan doen om Rocky over te kunnen halen?
Ik hoor dat dan graag van jullie!

Groetjes,

                Jeanine
#2053490
Welkom.

Brok weg en ook weglaten. Die andere brokken die je hebt geintroduceerd, ik zie daar het nut niet zo van in. Brok blijft brok namelijk, met alle nadelen van dien. En er zitten ook carbs in, dus het blijft niet goed voor een kat.
Kokend water en magnetronnen ben ik ook niet zo'n voorstander van, gekookte botdeeltjes liever vermijden.

De kans is groot dat het mengen met lekker blikvoer voor Rocky niet genoeg is en je een minder sterke mengsmering moet maken. Meng dan onweerstaanbaar blik met een beetje kvv. En dan zo heel langzaam blik afbouwen en kvv opvoeren.
Er zijn ook katten die gewoon niet van gemalen prak houden, maar wel willen barfen. Geef hem eens een rauwe (halve) kipfilet, eventueel in blokjes of reepjes gesneden.
Het kan ook zijn dat hij CB gewoon niet te eten vindt, zo zijn er meer katten.
#2053523
Qua KVV is er meer onder de zon dan Carnibest. Bijvoorbeeld Tinlo... ik hoor regelmatig dat katten dat lekkerder vinden dan CB. Die van mij heb ik heel makkelijk aan de Tinlo gekregen... ze eten het al zo’n 7 maanden voor hun ontbijt en zijn er nog steeds niet op uitgekeken.
#2053584
Bedankt voor de vlotte reacties! Vanavond heeft Rocky zowaar al wat gegeten van het mengsel blikvoer met kvv  :). Dus ik ga steeds maar een beetje meer kvv erdoor doen en een beetje minder blikvoer. Ik heb voor Cb gekozen omdat ik dat hier in de dierenwinkel kan krijgen. Mocht het daarmee toch niet/te moeilijk lukken, dan ga ik Tinlo proberen.
Is Tinlo ook graanvrij?
Laatst gewijzigd door Jeanine1984 op do 07 jul 2011, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jeanine1984
#2053592
Leuk is trouwens dat Lady koos voor het bakje pure Cb en dus niet voor het mengsel met blikvoer  :biggrin2:.
Laatst gewijzigd door Jeanine1984 op do 07 jul 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#2053636
Er zijn genoeg merken kvv die vaak ook gewoon (op bestelling) bij dierenwinkels te krijgen zijn. De mijne vonden CB niet om te eten, maar Haaksbarf ging er in als zoete koek. Tegenwoordig maal ik zelf en zijn ze helemaal niet meer te houden met eten.

Het overzetten zal met de ene kat sneller gaan als de andere. Max heb ik cold turkey over gezet, Snoepie ben ik 6 maanden mee bezig geweest. Het vraagt veel geduld en doorzettingsvermogen. Ga je sneller als je kat wil zal je 2 stappen terug moeten doen en weer langzaam op moeten bouwen. Snoepie moest in het begin echt niets van kvv of barf weten, maar loopt nu het hardste naar de eetplek en begint al te zeuren om eten als ik thuis kom. Barf moeten ze allebei niet veel van weten, ze hebben liever een voor gemalen prak, maar er zijn er genoeg die niets van gemalen prak moeten hebben en liever lekker kauwen.
#2054209
Mooi dat Tinlo graanvrij is.

Toen ik vandaag thuiskwam heb ik mijn katten weer Cb voorgeschoteld, met een beetje warm water erover maar zonder blikvoer erdoor, en zowaar aten zowel Lady als Rocky het in één keer op  :biggrin2:; dat is echt een stuk sneller gegaan dan ik had durven hopen!!!

Barf gaat voor mij persoonlijk iets te ver. Ik ben zelf al 17 jaar vegetariër dus voor mij is het al heel wat dat ik ze nu kvv geef. (Vroeger wilde ik met boodschappen doen geen eens worst/vlees voor mijn ouders en broer meebrengen, maar heb daarmee voor mijn diertjes wel kunnen veranderen  ;)).

Nog even een andere vraag: ik ga 1 keer in de 2 weken een nachtje bij mijn ouders logeren en dan zijn mijn katten alleen thuis. Normaal zet ik dan altijd ruim voldoende brokjes neer en dat werkte prima. Er is dan altijd nog wel wat van over. Maar dat vlees wordt natuurlijk vies.
Moet ik dan voor die momenten maar weer brokjes neerzetten?
Heeft iemand hier ervaring mee en advies voor?
Door Limpy
#2054337
Your welcome, ik zag die tip hier ergens eens voorbijkomen.
Als je er geen kunt vinden waar koelelement inpast, anders een gewone losse koelmat kopen en die eronder leggen?
Blokker heeft van die grote,platte koelelementen die leuk zijn qua formaat om onder zo´n voederautomaat te leggen.
Door mirdj
#2054391
Ik heb er nog 2 te koop. Dit zijn wel automaten met een analoge tijdklok en die kan je dus niet precies tegelijk laten openen. Ze zijn wel katproof want die 2 van mij krijgen ze met geen mogelijkheid open en een van de 2 heeft de automaat behoorlijk getest.

Het gaat om de catmate C50

Afbeelding

Hier kan je 5 maaltijden in doen en 4 daarvan kan je afsluiten en op de timer zetten.
#2054755
mirdj schreef: Ik heb er nog 2 te koop. Dit zijn wel automaten met een analoge tijdklok en die kan je dus niet precies tegelijk laten openen. Ze zijn wel katproof want die 2 van mij krijgen ze met geen mogelijkheid open en een van de 2 heeft de automaat behoorlijk getest.

Het gaat om de catmate C50

Afbeelding

Hier kan je 5 maaltijden in doen en 4 daarvan kan je afsluiten en op de timer zetten.
Voor hoeveel per automaat zou ik die dan van je over kunnen kopen? En zitten daar ook koelelementen in?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door