Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irene
#2052440
Op aanraden van iemand heb ik mij op dit forum aangemeld om een aantal vragen te kunnen stellen. Ik heb al het één en ander hier gelezen over allergieën, maar omdat het toch zo specifiek is, hierbij een nieuw topic betreffende een hond van mij.

Emi is een kruising Podenco, komt uit Spanje en is al weer ruim 6 jaar bij mij. Ze heeft jaren Pedigree gekregen  :-[ , tot ik er achter kwam dat dit helemaal geen goed voer was. Eind vorig jaar na overleg met DA ben ik op Royal Canin overgestapt. Na verder onderzoeken en veel lezen wilde ik toch graag KVV gaan proberen bij mijn honden. Emi had toen nog geen problemen, alleen heel klein beetje een wat vettige huid.

Sinds maart voer ik mijn honden Lotgering en in april begon Emi jeuk te krijgen, dit verergerde steeds meer en met name aan de onderkant van haar hals, borst en buik, deze voelen ook heel vettig. Ook kreeg ze last van meer traanvocht. De DA dacht eerst aan contactallergie, maar er is thuis niets verandert en vaak zie je dan ook problemen op de poten.

Om het voer toch uit te sluiten heb ik ander voer gekregen (ik heb het gevoel dat mijn DA ook niet echt een voorstander is van KVV) , Sanimed Atopy Sensitive: http://www.sanimed.info/nl/dogs/atopy_s ... icatie.php
Dit moet ik 6 weken geven (zijn nu 2 weken verder) en ik moet Emi 2 x per week wassen met speciale shampoo, Malaseb.
Dan na die 6 weken kan ik door middel van eliminatie weer KVV proberen.

Wat ik zo vreemd vind is dat deze 'allergie' naar boven is gekomen toen ik met KVV ben begonnen. Ik dacht eerst dat het lag aan afvoer van afvalstoffen, maar kennelijk dus niet.
Toch apart dat de allergie met brok niet naar voren is gekomen? Heeft iemand hier ervaring met allergie door KVV?
Laatst gewijzigd door Irene op do 01 sep 2011, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2052519
Hoi Irene, welkom op Barfplaats!

Tja, er kan natuurlijk altijd een stofje in dat KVV zitten waar jouw hond nou net niet tegen kan. Maar voor mij is het nog niet duidelijk dat dit een voedsel allergie betreft. Ik denk dat je er pas wat zinnigs over kunt zeggen als het met een eliminatie dieet helemaal weg gaat.

En dat wordt nu lastig.... Want je wast je hond ook met een speciale shampoo. Dus stel de problemen worden minder, is het het voer of is het de shampoo?

Ik zou het dus zelf anders aan hebben gepakt, als ik eerlijk ben. Ik zou nog niet zijn gaan wassen met Malaseb. En ik zou een eliminatie dieet zijn gaan doen van verse rauwe voeding, niet van die brokkentroep. Dus ik zou een diersoort zijn gaan geven (1 enkele) die mijn hond nog nooit eerder zou hebben gegeten. Ik denk dan aan bijvoorbeeld eend of konijn of geit. En dan zou ik 6 tot 9 weken alleen de botten, vlees en orgaanvlees van deze ene diersoort zijn gaan voeren.

En verder denk ik dat als je jaren Pedigree Pal te eten hebt gekregen je toch echt forse ontgiftingsverschijnselen kunt krijgen. Dus ik zou misschien zelfs wel eerder over zijn gestapt op een gewoon BARF dieet (om uit te sluiten dat het niks in de KVV is) en daarbij zou ik met natuurlijke middelen de reiniging zijn gaan ondersteunen.

Kortom, een iets meer holistische approach dan de standaard niet-holistische aanpak van je DA.
Door nienk
#2052547
ben het volledig eens met lizzy!

ik denk ook dat het goed mogelijk is dat de klachten die Emi ontwikkelde voor een heel groot deel ontgiften is geweest.

over de holistische behandeling van allergieën, met een eliminatie dieet en homeopathie, lees eens het topic van mij over mijn hond Reus door.

je vindt het hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 288.0.html

ook als het geen allergie is kan je in mijn posts heel wat lezen over de aanpak van een holistisch DA.
Door Irene
#2052656
Bedankt Lizzy en nienk voor jullie reactie. Lizzy, je hebt helemaal gelijk betreffende de shampoo. Ik was vergeten te vermelden dat ik ook de eerste 2 weken niet de shampoo heb gebruikt, juist ook omdat ik het gevoel had dat ik dan helemaal niet meer weet of het het voer is of de shampoo die de symptomen verbetert (volgens de DA is Emi haar vethuishouding dusdanig verstoord dat dit ook van buitenaf behandeld moet worden).

Maar aangezien ze steeds meer jeuk krijgt en nu ook bovenop haar lichaam en meer rode huid, ben ik afgelopen weekend toch begonnen met de shampoo. Dan maar even niet weten wat nu precies geholpen heeft en eerst maar even de huid tot rust brengen, ik vind dat voor Emi wel erg belangrijk, dus ik hoop dat dat eerst gaat lukken.

Misschien hebben jij en nienk gelijk met die forse ontgiftingsverschijnselen. Mijn andere honden hebben helemaal geen problemen laten zien na de overgang naar KVV, maar wellicht is Emi gevoeliger. Ik had haar nog wel drainagedruppels gegeven, maar ik zag toen ook geen verbetering.

Een eliminatie dieet zal ook een volgende stap zijn. Er wordt ook nog een haartest gedaan, ik ben wel benieuwd of dat mij ook wat wijzer maakt.

@nienk, bedankt voor de link, ik zal die nog eens rustig doorlezen.
Door Irene
#2053840
@Bien, ik weet dat ontgiften of reinigen lang kan duren.

Ik heb de uitslag van de haartest binnen en het maakt wel veel duidelijk. Emi blijkt niet alleen gevoelig voor voeding, maar ze heeft ook een pollen- en mijtenallergie (vandaar de traanogen).
Ze is allergisch voor:
Kip, eiwit, eigeel, eend, kalkoen, gevogelte
Granen: gerst, gierst, haver, rogge, zemelen, tarwe, boekweit. (geen allergie voor rijst)
Pollen, stof en mijten (huisstofmijt, faerinamijt, meelmijt, copramijt, hooimijt).

Het advies is een reinigingskuur geven (drainage compositum), probiotica en natuurlijk aangepaste voeding.

Dus nu alles uitzoeken wat ik haar precies kan geven (ook met beloningen/tussendoortjes). Bij Lotgering even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Kan pens trouwens wel gegeven worden? Zullen daar geen resten maaginhoud in zitten?
Door nienk
#2054492
je voorraad kan je vast wel kwijt raken via het vraag&aanbod hoekje.

ik neig naar toch een eliminatie dieet te doen, om het zekere voor het onzekere te nemen. dan kan je pens (wat wel belangrijk is in een hond zijn menu) uiteindelijk toevoegen als diersoort.
Door Irene
#2054494
Gelukkig heb ik nog 5 honden  :) . Ik bedoelde meer dat er niets meer bij kan  ;)

O, ik wist niet dat pens toch wel belangrijk is voor een hond, wat is de reden daarvan?
Bedankt voor de tip om toch een eliminatie dieet te doen, jij zou dus niet kiezen voor meteen meer soorten, dus rund, lam en paard? Het is natuurlijk ook afwachten of de test helemaal klopt.
Door nienk
#2054510
Precies dat bedoel ik. Ik sta open voor alle alternatieve geneeswijze en dergelijke hoor, maar over dat met die biotensor ben ik toch wel een beetje sceptisch of het een sluitende en kloppende uitkomst is.

in pens zitten een heleboel voedingsstoffen die goed zijn voor een hond, het werkt ondersteunend voor de darmflora en zo zijn er nog wel meer redenen waarom pens gewoon in een goed menu thuis hoort. ik zou er dus naar streven in ieder geval te proberen je hond pens te laten eten. (kan ook bijvoorbeeld lamspens ipv rund zijn, en biologisch)

ik zou gaan elimineren ja, te beginnen met minimaal 6 weken een diersoort voeren die Emi nog nooit gegeten heeft. (dan kan ze er ook nog  geen allergie voor opgebouwd hebben). ik denk dan aan konijn. Eend zou ook kunnen, maar met de test uitslag in het achterhoofd, dan maar niet doen als eerste diersoort. Je voert dan dus 6 weken echt alleen konijn en niets anders dan dat, heb je het idee dat het na die 6 weken wel beter gaat, maar nog niet optimaal, dan nog een paar weken doorgaan. Ieder hapje van iets anders dan konijn kan het dieet compleet in de soep sturen, het is dus goed op letten geblazen!

het is even gedoe, uitzoeken, opletten en kost wat extra energie, ik weet het. ik ben met Reus december vorig jaar begonnen, hij eet nu al zo'n 5 diersoorten en ik weet zeker dat hij allergisch is voor graan (in gewone hondenbrokjes) en dat hij heftig kan reageren op allerlei toevoegingen in gedroogd spul (of appelmoes), antibiotica en inentingen zijn ook niet aan hem besteed. dat weet ik allemaal omdat ik de invloed van zijn voeding uit kon sluiten. redelijk wat gedoe, maar ik weet nu al zoveel wat de rest van zijn leventje fijner gaat maken, dat het het zeker waard is! (bovendien heeft hij al maanden geen wondjes aan zijn hals meer en is hij ook nog eens een stuk leuker geworden)
Door Irene
#2055054
Bedankt voor de uitleg over de pens, ik zal dat in mijn achterhoofd houden.

Ik kan begrijpen dat je over de haartest enigszins sceptisch bent. Ik heb eerst wat ervaringen hiermee gelezen op het internet en die zijn wisselend. Maar de echt positieve blijven mij bij, dus daarom heb ik de haartest laten doen. Het geeft toch weer meer informatie en op zich kan ik me wel in de uitslag vinden.

Om toch het zekere voor het onzekere te nemen ga ik toch een eliminiatiedieet doen. Bedankt voor de tip om een diersoort te voeren die Emi nog nooit gegeten heeft. Dan zou rund dus niet kunnen. Lam zou nog wel kunnen, is dat ook een goed idee om mee te beginnen? Konijn hebben ze namelijk niet bij Lotgering (waar zou ik dat evt kunnen krijgen zonder enige toevoegingen?).

Het is zeker een heel uitzoekwerk, ik ben er ook helemaal nog niet goed in thuis. Ik ben ook pas sinds maart bezig met KVV, dat was al een hele omschakeling en uitzoeken welke keus ik daarin zou maken.
Ik heb jouw topic over Reus inmiddels gelezen, je bent er inderdaad al een lange tijd mee bezig, met wel een heel goed resultaat! Echt heel erg fijn voor jullie, dat is toch het mooiste wat er is, als je echt ziet en voelt dat zijn leven echt fijner is geworden en hij ook nog eens leuker is geworden!
Door nienk
#2055063
weet je zeker dat ze nooit lam heeft gehad? 'lam&rijst' is immers een heel vaak voorkomende brokkensmaak.

konijn zonder toevoeging hebben ze bijvoorbeeld van Tinlo Barfmenu. All Animal geloof ik ook.
Door Lizzy
#2055071
Irene schreef: @Bien, ik weet dat ontgiften of reinigen lang kan duren.

Ik heb de uitslag van de haartest binnen en het maakt wel veel duidelijk. Emi blijkt niet alleen gevoelig voor voeding, maar ze heeft ook een pollen- en mijtenallergie (vandaar de traanogen).
Ze is allergisch voor:
Kip, eiwit, eigeel, eend, kalkoen, gevogelte
Granen: gerst, gierst, haver, rogge, zemelen, tarwe, boekweit. (geen allergie voor rijst)
Pollen, stof en mijten (huisstofmijt, faerinamijt, meelmijt, copramijt, hooimijt).

Het advies is een reinigingskuur geven (drainage compositum), probiotica en natuurlijk aangepaste voeding.

Dus nu alles uitzoeken wat ik haar precies kan geven (ook met beloningen/tussendoortjes). Bij Lotgering even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Kan pens trouwens wel gegeven worden? Zullen daar geen resten maaginhoud in zitten?

Wat wel interessant is is dat uit deze test altijd hetzelfde komt. Echt geen uitzondering. Het is altijd kip, eiwit (huh? Wat is eiwit??), gevogelte (kalkoen en eend is volgens mij ook gewoon gevogelte), granen, pollen en mijten.

Ik zou dit dus zelf nooit als waarheid aannemen en gewoon een eliminatie-dieet gaan doen. En Puur Pollen geven. Dat is een soort desensibilisatie voor pollen en mijten en werkt bij veel honden echt heel goed. Pollen en mijten zijn ook vaak wel bron van problemen (waarschijnlijk dat deze o.a. daarom standaard worden genoemd bij deze test-uitkomt?).
Door nienk
#2055440
Lizzy schreef: Wat wel interessant is is dat uit deze test altijd hetzelfde komt. Echt geen uitzondering. Het is altijd kip, eiwit (huh? Wat is eiwit??),
wordt dat niet het eiwit als in het witte deel van een kippenei bedoelt?

maar ik moet zeggen dat ik zo'n test ook niet zou vertrouwen. je zou he t als leidraad kunnen nemen, en de dingen die uit de test zijn gekomen pas als laatste toe kunnen voegen. dat zou ik met kip sowieso al doen (kip is samen met rund de meest voorkomende dierlijkeiwit allergie bij honden), maar eend tjah... dat moet je zelf weten, ik vond het zelf een hele fijne 2e diersoort in Reus zijn dieet. het is vet, ter compensatie van het enorm magere konijn en ook een diersoort die de hond (meestal) nog nooit gehad heeft.

hoe dan ook, je moet het natuurlijk zelf beslissen.

Puur Pollen is een goede tip van Lizzy. Reus krijgt het ook en hoewel we er geen echte regelmaat in hebben zitten, helpt het hem wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door