Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door DJ_Doerak_Tucker
#2054446
Mijn zus en ik willen volgend weekend kamperen met de honden. Haar hond had vorig weekend kennelhoest opgelopen, meteen naar DA en pilletjes gekregen. Na 2 dagen waren alle symptomen verdwenen. Nou is de vraag of het verstandig is dat zij haar hond ook meeneemt, de DA had gezegd om een maand rust in acht te nemen en geen contact met andere honden. Wanneer wij weggaan is het dus 2wk geleden.
Door nienk
#2054450
hmm volgens mij heb je kennelhoest en kennelhoest, zegmaar verschillende virussen. Dat Reus met kerst kennelhoest had heeft geen van de 2 dierenartsen iets gezegd over contact met andere honden. Ik heb het aan mijn eigen DA wel gevraagd, die zei gewoon rustig aan doen zolang Reus aangeeft dat hij nog niet fit is (of, gezien zijn terrier zijn, als hij meer slaapt, e.d. aangeven dat ie moe is, dat gebeurt niet), maar niets over contact met andere honden.
Door Parelridder
#2054500
De verstrekte pilletjes zijn vermoedelijk een antibiotica kuur geweest. In dat geval is dat bedoeld geweest om te voorkomen dat van het en het ander zou komen (lees: een bateriele infectie als longontsteking nav eindeloos hoesten tgv het virus). De kennelhoest zelf is een virus, geen bacterie, dus de kennelhoest is niet verholpen middels antibiotica. Dat deze na 2 dagen al voorbij was, duidt er op dat het allemaal gelukkig erg mee viel.

Je moet kennelhoest vergelijken met een griep. Als alle symptomen zijn verdwenen kan het best zijn dat de hond nog niet optimaal fit is, toch blijven we niet eindeloos uitzieken terwijl alle symptomen al verdwenen zijn (in tegendeel, de meesten melden zich pas ziek asl de symptomen te heftig worden om nog te kunnen werken en gaan weer aan de slag voor alle klachten volledig zijn  verdwenen).
Als de hond zich fit toont en de vakantie geen bizar aktief avontuur wordt - een wekenlange rugzaktrektocht door de bergen of zo - waarin geen ruimte is voor eventueel "iets rustiger aan" mócht dat ter plekke toch onverwachts wijsheid lijken nav vermoeidheid, dan zou ik de hond gewoon lekker mee nemen.
Wat betreft besmetingsgevaar is iedere kennelhoest besmettelijk voor andere honden. Zelf houd ik m'n hond in zo'n geval ook bij anderen weg (en vice versa) maar slechts zo lang er symptomen zijn. En ook hier geldt de vergelijking met de griep: wie griep heeft, moet ook wel eens de deur uit, al was het maar voor boodschapjes, de hond uit laten, kinderen van school halen, (toch) werken... Dat kan leiden tot het besmetten van anderen, maar of de ander besmet wordt, wordt óók bepaald door diens eigen weerstand. En als je niet meer vreselijk hoest en niest, is de kans dat je een ander aan steekt volgens mij echt heel klein.

Bij twijfel zou ik de dierenarts die hem gezein heeft bellen en voor leggen dat de hond 2 dagen na het onderzoek/behandeling al weer helemaal klachtenvrij was en in hoeverre deze nu dan weer gewoon lekker aktief mag zijn, etc.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2054502
Parelridder schreef: De verstrekte pilletjes zijn vermoedelijk een antibiotica kuur geweest. In dat geval is dat bedoeld geweest om te voorkomen dat van het en het ander zou komen (lees: een bateriele infectie als longontsteking nav eindeloos hoesten tgv het virus). De kennelhoest zelf is een virus, geen bacterie, dus de kennelhoest is niet verholpen middels antibiotica.
Dat klopt niet wat je zegt, kennelhoest is verzamelnaam voor een ontstoken luchtpijp, dit kan zowel door een bacterie als virus veroorzaakt worden.
Het kennelhoestvaccin bestaat uit de meest voorkomende veroorzakers; bordetella (een bacterie) en para-influenza (een virus).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2054506
DJ en Doerak schreef: Mijn zus en ik willen volgend weekend kamperen met de honden. Haar hond had vorig weekend kennelhoest opgelopen, meteen naar DA en pilletjes gekregen. Na 2 dagen waren alle symptomen verdwenen. Nou is de vraag of het verstandig is dat zij haar hond ook meeneemt, de DA had gezegd om een maand rust in acht te nemen en geen contact met andere honden. Wanneer wij weggaan is het dus 2wk geleden.
Ik zou de hond lekker meenemen. De hond hoest al een tijd niet meer, dus het is niet erg waarschijnlijk dat ie nog besmettelijk is.
Door Parelridder
#2054520
*Dorothea* schreef: Dat klopt niet wat je zegt, kennelhoest is verzamelnaam voor een ontstoken luchtpijp, dit kan zowel door een bacterie als virus veroorzaakt worden.
Het kennelhoestvaccin bestaat uit de meest voorkomende veroorzakers; bordetella (een bacterie) en para-influenza (een virus).
Dat had ik nooit eerder gehoord. Mij is altijd verteld dat een ab kuur in geval van kennelhoest de kennelhoest zelf niet kan verhelpen, maar wel de eventueel gevolgen er van voorkomt. Dank voor je info!
Door DJ_Doerak_Tucker
#2054521
Ah, dat zal mijn zus fijn vinden! :) We hadden ons er al zo'n zin in. We gaan maar 2 nachtjes kamperen en wel wandelen maar we zullen Senna (betreffende hond) goed in de gaten houden. Doerak heeft een goede weerstand welke op het moment nog extra ondersteunt wordt met schindele's mineralen. Bedankt voor de info!
Door huisman
#2086709
Waarschijnlijk zijn de pilletjes codeinetabletjes geweest, deze onderdrukken de hoestprikkel, wordt ook bij mensen voorgeschreven. Ik vernam van deskundige dat ab kuur eigenlijk nooit wordt voorgeschreven, rust daarentegen is de remedie

cathy
Door sella
#2087283
huisman schreef: Waarschijnlijk zijn de pilletjes codeinetabletjes geweest, deze onderdrukken de hoestprikkel, wordt ook bij mensen voorgeschreven. Ik vernam van deskundige dat ab kuur eigenlijk nooit wordt voorgeschreven, rust daarentegen is de remedie

cathy
Eh mijn hond kreeg toch mooi ab bij kennelhoest, ik heb nog nooit codeine gehad voor een hond met kennelhoest.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2087288
huisman schreef: Waarschijnlijk zijn de pilletjes codeinetabletjes geweest, deze onderdrukken de hoestprikkel, wordt ook bij mensen voorgeschreven. Ik vernam van deskundige dat ab kuur eigenlijk nooit wordt voorgeschreven, rust daarentegen is de remedie

cathy
nou momenteel heerst er een kennelhoest met groen snot uit de neus en hoge koorts, die krijgen bij mij toch echt een kuurtje antibiotica mee.
Codeine is uit den boze, het is niet goed om een hoestprikkel te onderdrukken bij vastzittend slijm.
Door huisman
#2087529
Kreeg wel codeine vd dierenarts, achteraf bleek ,na onderzoek in kliniek wilhelminaoord dat het helemaal geen kennelhoest was maar ws tumor, moest m toen in laten slapen, zij snapt de da ook niet helemaal, zo zie je maar weer, zijn ook niet alleswetend
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door