Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Irina
#2053612
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en misschien op een wat ongebruikelijke manier hier terecht gekomen. Mijn kat bedelt altijd tijdens het koken om rauw vlees en vis en ik durfde hem dit voorheen niet zo goed te geven. Totdat ik er op ging googelen en op dit forum terecht kwam! Nu natuurlijk het forum doorgespit en helemaal enthousiast geworden van alle verhalen. Beide katten eten ondertussen al lekker kvv en als extraatje het vlees (in rauwe vorm) dat bij ons op tafel komt. Nu wordt de volgende stap natuurlijk barf maar ik heb hier een vraagje over. Op basis van alle informatie uit o.a. dit forum heb ik het idee dat de essentie van BARF is dat katten eten krijgen wat (meer) overeen komt met hun natuurlijke eetgedrag en behoeftes. Maar nu zie ik op veel van jullie voorbeeldmenu's vlees van grote dieren staan zoals koe, paard, geit e.d. Terwijl ik niet helemaal voor me zie hoe een kat een koe zou kunnen vangen, daardoor lijkt het mij onwaarschijnlijk dat bijv. rundvlees tot het natuurlijk eetgedrag van een kat behoort. Waarom kiezen jullie er voor om deze dieren toe te voegen aan jullie zelfgemaakte Barf maaltijden?
Alvast heel erg bedankt voor het antwoord!
Groeten,
Irina
Door Lonaa
#2053615
Omdat een menu van kip en konijn wel redelijk eenzijdig is, en omdat bijv. rundvlees wat toevoegt voor een kat. :)
Door mirdj
#2053631
Het heeft eerder te maken met wat er te krijgen is en de kosten als met wat een kat als prooi kan vangen. Je kan er voor kiezen om ze volledig op prooidieren te zetten zoals muizen, ratten, gerbils, enz, maar dat is redelijk duur. Als alternatief worden er dan vaak grotere grazers aan toe gevoegd zoals lam, geit en rund. Om een compleet menu te voeren moet je rond de 5 verschillende diersoorten voeren en dat is met kleine dieren vaak net niet mogelijk of heel duur.

Hier krijgen ze geen rund omdat dat voor Snoepie een kots trigger is (geldt voor meer katten). Hun menu bestaat uit kip, konijn, fazant, paard, geit, lam, kwartel, eend, kalkoen, struisvogel, hert, kangoeroe en af en toe vis. Vis vinden ze eigenlijk niet lekker, maar ik heb het wel als onderdeel toegevoegd. Het menu is afhankelijk van wat er op het moment van bestellen te krijgen is.
Door Too
#2054056
Welkom!!

Hele goeie vraag , persoonlijk heb ik wat moeite met speciaal gefokte prooidieren [naast de kosten]als muis, gerbil en rat

de Karkasjes van bv patrijs, parelhoen zijn 'restanten' - alle mooie mensen hapjes zijn eraf gesneden- ,
ex-layer kwartels hebben eieren gelegd, zijn nu uit gelegd maar dienen zo toch nog een 'doel', knijn en haas... een behendig jager kàn t zelf vangen en eten

Ook met qua formaat passende dieren kom je een heel eind hoor: kwartel, patrijs, eend, parelhoen, duif, haas en nijn en dan vergeet ik er vast nog wel een paar
Gebruikersavatar
Door koekje
#2054060
Ik zit er een beetje tussenin met mijn menu. Qua botwerk voer ik ook zoveel mogelijk dingen die ze zelf zouden kunnen vangen. Groter bot krijgen ze gewoon niet weg (en past niet in de molen voor de Ottenprak). Wel vinden ze rund en hert erg lekker, dus dat krijgen ze wel geregeld als spiervlees. En het is leuker voor mijn portemonnee dan konijnenvlees en weer een andere diersoort dan kip (krijgen ze veel als vleesbot).
Ik geef Ot wel een gedeelte van haar menu (niet meer dan 1/3 deel) kleine knaagdiertjes. Dit is omdat Ot dat juist wel eet en het heel lekker vindt en Sien juist absoluut niet. Zo weet ik zeker dat de rat/muis/gerbil zeker in Ot verdwijnt en niet in haar dikke zus.
Volledig prooi voeren is voor mij niet te doen. Sien eet dat weinig (alleen kuikentjes en kale kwartels) en Ot krijgt er toch sneller haarballen van en eet geen dingen groter dan een weekendrat. En het is te duur voor me.
Qua organen zijn lams- en kalkoenorganen van de grootste dieren die ze krijgen. Dat is dan voornamelijk hart en ze vinden het lekker.

Ot en Sien lusten beiden geen wild. Zaken als wilde dieren (wilde eend, wild konijn) eten ze niet en haas en patrijs dus ook niet.
Door Mevroi Kruim
#2054428
Hoi, welkom! Jouw katten boffen  :D

Ik ben een pragmatische barfer. En mijn katten denken toch dat ze tijgers zijn  ::) dus een stukje koei of paard in het menu is gewoon handig. Ze krijgen hier wat ze goed eten en paard is echt een geheide hit. Hert trouwens ook. En verder wat er te krijgen is en geen enorme kapitalen kost, dus kip, haaskarkas, konijnkarkas of heel konijn, parelhoenkarkas, eendkarkas, patrijs-, duif- of kwartelkarkas en af en toe voor de leuk een hele kwartel. Hier eten ze geen geit of lam/schaap dus dat gaat naar de honden.

Ik heb ook wat moeite met het voeren van beessies die speciaal gefokt zijn als voer voor mijn beessies, dus ik voer het liefst 'afval' dat anders naar de Rendac of in de zakken br*kkenmeuk zou gaan.
Door Wendi
#2085595
ik moet heel erg lachen als mijn olivier van zo'n 3 maanden oud en 1,5 kilo een stuk paardenvlees verscheurt... ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door