Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#2053649
Hallo iedereen!

Na hier wat gelezen te hebben over groenten wil ik jasco wat meer groenten gaan geven.
Nu krijgt hij niet alle dagen groenten als hij er krijgt is dit 125gr gekookte erwten en wortel bij ongeveer 1.5 kg vlees.
Zouden groenten een gunstig effect op zen vacht kunnen hebben?
Kan iemand me dan een goed voorbeeld geven van een mix die een gezonde vacht bevorderd?
Nachtschade wil ik niet geven!
Omwille van zen slechte vacht, schilfers en jeuk he ...
Heb hier zelf al courgettes en pompoenen geplant zodat ik iets 100% biologisch kan voeren...  :biggrin2:
Maar ik hoor graag de meningen hier.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2053653
Groentes kunnen zeker een goed effect hebben op de vacht.
Ik lees hier vaker dat honden die ook groentes krijgen bij hun barf dat de vacht soepeler is en glanzender.
Ik denk als je zoekt via de zoekfunctie hier, dat je vast meer over kan vinden.

Wat ik een heel handig lijstje vind bij het maken van een groentemix, is deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,85685.0.html
Ik durf zelf niet te zeggen welke groentes "speciaal" voor de vacht goed zijn, misschien dat iemand anders dat hier wel weet.
Door Patj88
#2053658
May Linn schreef: Groentes kunnen zeker een goed effect hebben op de vacht.
Ik lees hier vaker dat honden die ook groentes krijgen bij hun barf dat de vacht soepeler is en glanzender.
Ik denk als je zoekt via de zoekfunctie hier, dat je vast meer over kan vinden.

Wat ik een heel handig lijstje vind bij het maken van een groentemix, is deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,85685.0.html
Ik durf zelf niet te zeggen welke groentes "speciaal" voor de vacht goed zijn, misschien dat iemand anders dat hier wel weet.
Via de zoekfunctie kwam ik idd op een aantal topics uit waar werd vermeld dat honden het beter deden als ze groenten kregen.
Nu vroeg ik me af of er specifieke groenten waren die aan te raden waren bij een hond zoals jasco.

Gevoelige maag en darmen en schilderige huid met doffe ondervacht.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#2053715
Patj88 schreef: Via de zoekfunctie kwam ik idd op een aantal topics uit waar werd vermeld dat honden het beter deden als ze groenten kregen.
Nu vroeg ik me af of er specifieke groenten waren die aan te raden waren bij een hond zoals jasco.

Gevoelige maag en darmen en schilderige huid met doffe ondervacht.
ik denk sowieso alfafa, en verder jonge (rauwe) sprouts
Door Lizzy
#2053738
Als je hond een erg gevoelige spijsvertering heeft, zou ik niet ineens teveel groenten gaan voeren maar dat langzaam opvoeren. Ik zou zelf een mengsel geven van dingen die in de regel goed worden verdragen en gezond zijn. Zoals : waterkers (erg gezond en bevat zelfs wat jodium maar het bevat ook ijzer en foliumzuur enzo), courgette, pompoen, postelein, plukje peterselie (niet teveel), venkel (goed voor de maag), broccoli (rijk aan allerlei soorten vitamines), wortel, sperzieboontjes (en ik zou ze koken want dan worden ze toch beter verdragen dan rauw), bietjes, andijvie, witlof (ook goed voor de spijsvertering).
Door Gaby
#2053842
Lizzy schreef: Als je hond een erg gevoelige spijsvertering heeft, zou ik niet ineens teveel groenten gaan voeren maar dat langzaam opvoeren. Ik zou zelf een mengsel geven van dingen die in de regel goed worden verdragen en gezond zijn. Zoals : waterkers (erg gezond en bevat zelfs wat jodium maar het bevat ook ijzer en foliumzuur enzo), courgette, pompoen, postelein, plukje peterselie (niet teveel), venkel (goed voor de maag), broccoli (rijk aan allerlei soorten vitamines), wortel, sperzieboontjes (en ik zou ze koken want dan worden ze toch beter verdragen dan rauw), bietjes, andijvie, witlof (ook goed voor de spijsvertering).
Lizzy, ik las in de topic 'groenten die je aan je hond kunt geven'.
Dat je standaard knoflook gemberwortel, spruiten & alfalfa er in doet. Waar is de gemberwortel zo goed voor?
Mijn moeder is nogal een een freek op voeding betreft, alleen dan met mensen en die zegt altijd je krijgt het lekker warm van gember... maar wat is jou reden dat er altijd gemberwortel en ook altijd spruiten in gaan?

Thanks alvast ;-)
Gaby
Door Patj88
#2054079
Lizzy schreef: Als je hond een erg gevoelige spijsvertering heeft, zou ik niet ineens teveel groenten gaan voeren maar dat langzaam opvoeren. Ik zou zelf een mengsel geven van dingen die in de regel goed worden verdragen en gezond zijn. Zoals : waterkers (erg gezond en bevat zelfs wat jodium maar het bevat ook ijzer en foliumzuur enzo), courgette, pompoen, postelein, plukje peterselie (niet teveel), venkel (goed voor de maag), broccoli (rijk aan allerlei soorten vitamines), wortel, sperzieboontjes (en ik zou ze koken want dan worden ze toch beter verdragen dan rauw), bietjes, andijvie, witlof (ook goed voor de spijsvertering).
Verteren andere groenten ook beter als ze gekookt zijn?
Door Lizzy
#2054119
Gaby schreef: Lizzy, ik las in de topic 'groenten die je aan je hond kunt geven'.
Dat je standaard knoflook gemberwortel, spruiten & alfalfa er in doet. Waar is de gemberwortel zo goed voor?
Mijn moeder is nogal een een freek op voeding betreft, alleen dan met mensen en die zegt altijd je krijgt het lekker warm van gember... maar wat is jou reden dat er altijd gemberwortel en ook altijd spruiten in gaan?

Thanks alvast ;-)
Gaby
Zeker een oudje? Knoflook gebruik ik nog wel standaard. Met spruiten denk ik echter dat ik spruit-groenten heb bedoelt. Dat is o.a. alfalfa. Kiemgroenten, zeg maar. Ik stop er inderdaad ook nog steeds minimaal alfalfa in. Gember geef ik echter niet meer standaard. Genber werkt inderdaad verwarmend. Gember versterkt ook de maag.
Door nienk
#2054159
Lizzy schreef: Genber werkt inderdaad verwarmend. Gember versterkt ook de maag.
ik geef Reus geen groente prutje, maar zit er wel een beetje aan te denken dit misschien wel te gaan doen. als gember verwarmend werkt, zijn er (met oog op Reus zijn 'te warm'zijn) ook groentes die een verkoelend werken zouden hebben?
Door Patj88
#2054295
nienk schreef: ik geef Reus geen groente prutje, maar zit er wel een beetje aan te denken dit misschien wel te gaan doen. als gember verwarmend werkt, zijn er (met oog op Reus zijn 'te warm'zijn) ook groentes die een verkoelend werken zouden hebben?
Aan hele stukken heeft een hond toch niets... tenzij je ze kookt. Toch  :-\
Door Patj88
#2056118
Patj88 schreef: Mix zal worden:

Wortel
courgette
broccoli
erwten
venkel
selder
De erwten en selder zitten er niet in ...
Maar hij lust zen groentenmix niet ...  :(
Door Patj88
#2057255
Parelridder schreef: Ook niet door een geklopt eitje bijvoorbeeld?
eieten krijgt hij nog niet...
Ik heb nu de hoeveelheid verminderd om zo op te voeren ...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door