Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2053536
Sinds ongeveer 2 maandjes krabt mijn kat erg veel. Hij had zijn hele nek opengekrabd doordat hij zoveel jeuk had. Toen heb ik hem daarna nog behandeld met vlooienspray, al kon ik geen vlo vinden.
Hij heeft nog steeds erg veel jeuk vooral op zijn kont, zijn nek en bij zijn oren.
Nu begon het wondje in zijn nek eindelijk te genezen, er begon al weer helemaal haar op te groeien.
Maar nu heeft hij de andere kant van zijn nek opengekrabd.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ik kan niks zien van korstjes of bultjes. Dus de wondjes die hij nu heeft heeft hij zelf veroorzaakt.
Ik las ergens dat het misschien kan komen doordat een kat heel veel verhaart, waardoor hij dus jeuk krijgt en gaat krabben. Mijn verhaart momenteel wel heel veel.

Even wat achtergrond informatie:
Mijn kat heet Kismo en is net 1 jaar oud. Vanaf het begin dat ik hem had is het een probleem kat geweest. Ik had hem net 2 dagen toen hij zijn eerste epileptische aanval kreeg. Hiervoor heeft hij nu medicijnen, phenoral. Hier ben ik niet heel erg blij mee, omdat deze medicijnen een hoop negatieve bijwerkingen kunnen hebben. Maar hij kreeg echt te veel aanvallen. Naast zijn epilepsie had hij ook last van chronische diarree en later heeft hij ook nog een blaasontsteking gehad. Na val alles te hebben geprobeerd bij de DA wat allemaal niet hielp, ben ik op internet gaan zoeken. Toen kwam ik in eerste instantie op carnibest. Ik geef nu barfmenu van TinLo, omdat dit beter in de smaak valt en dit bevat ook geen rijst. Dit geef ik in combinatie met darmclear, omdat zijn darmflora nog niet helemaal goed is en dus nog even ondersteunt moet worden. Zonder de darmclear kreeg hij last van verstopping, waarschijnlijk omdat zijn darmen zolang alleen maar diarree hebben gehad dat ze het nu niet goed kunnen verwerken. Verder voeg ik er soms wat zalmolie aan toe en soms wat sanofor.
Dit geef ik ter verbeteing van zijn vacht, sanofor kan soms ook helpen bij jeuk.
Verder heb ik nu balistoll animal besteld om zijn wondjes te behandelen voor een betere genezing. Ook heb ik van meerder mensen gehoort dat dit bij hun kat goed hielp tegen de jeuk. Alleen denk ik dat dit meer een tijdelijke oplossing is. Ik wil het liefst iets van binnenuit doen waardoor hij van de jeuk af is. Dus misschien iets verranderen aan de voeding?

Verder merk ik dat hij soms ook niest en hoest en soms verslikt hij zich ook een beetje. Ik denk dat dit ook met zijn medicijnen te maken kan hebben. Hij heeft nu al bijna 9 weken geen aanval meer gehad en ik overweeg dan ook om misschien te stoppen met de medicijnen, maar dit vind ik erg eng.
Ook spuugde hij eerst heel veel, dit kwam doordat hij haarballen niet goed kon verwerken. Hiervoor geef ik 1 keer in de week lax-a-past en dit helpt perfect.

Ik hoop dat iemand hier tips voor weet!

Het voornaamste wat ik nu op wil lossen is zijn jeuk probleem, hij heeft hier namelijk erg veel last van!

Maar mocht iemand ook tips hebben voor de andere problemen, zoals de ademhalingsproblemen, dan hoor ik dit ook graag!
#2053634
Het eerste waar ik aan denk is voedselallergie. Zoals je het beschrijft klinkt het precies zoals Snoepie. Een hele lelijke open plek in z'n nek, die heel slecht genas. Hij heeft hier cortisonen zalf voor gekregen en dat hielp wel even. Dit speelde zich af voordat ze op vers over zijn gestapt. Snoepie spuugde altijd veel, vooral na het eten en ik kon er maar niet achter komen wat er aan de hand was (nog totaal geen weet van vers voeren) In die tussentijd hebben ze allebei blaasgruis gekregen en moesten ze over op dieetbrokken van de da en daar is het alleen maar erger van geworden. Uiteindelijk moest Snoepie op hypoallergene brokken, maar ook dat hielp niet. Ik was me toen al aan het inlezen over versvoeren en besloten om radicaal over te stappen en alle dieetbrokken de deur uit te doen. De ene was cold turkey over, Snoepie was een ramp en ben ik zeker 6 maanden mee bezig geweest. Ze staan nu 3 jaar op vers en Snoepie heeft nergens last meer van. Waar hij allergisch voor is weet ik niet, maar het moet een of andere toevoeging in brok en blik zijn.

Als hij op versvoer nog steeds last heeft van jeuk zou je een eliminatie dieet kunnen proberen. Gedurende 6 weken 1 bepaalde diersoort geven om te kijken of de jeuk en het krabben vermindert. Je zou dan eigenlijk een diersoort moeten kiezen die hij nog niet eerder heeft gehad. Als het na die 6 weken goed gaat zou je een 2e diersoort toe kunnen voegen en weer 6 weken proberen. Zo kan je langzaam aan meerdere diersoorten toevoegen en kom je er misschien achter waar hij allergisch voor is. Ik zou dit wel in overleg met je da doen.
#2055152
Mijn kat komt niet buiten. Hij komt alleen af en toe op het balkon.
Het is trouwens een Ragdoll en het is een kater.
Heb zelf ook al aan een allergie zitten denken.
Hij heeft alleen wel vroeger al op hypoallergene brokken gezeten, dit deed niks.
Nu geef ik kvv. En voeg er zelf dan af en toe nog iets aan toe.
Heb nu al expres een kvv genomen zonder rijst, om te kijken of hij anders hier allergisch voor is.
En anders inderdaad eentje nemen die bijvoorbeeld alleen van eend is, of van kalkoen etc.

Ik vind het alleen erg vreemd, omdat mijn schoonmoeder haar katten ook heel veel last hebben van jeuk.
Daarom dacht ik misschien ook aan iets besmettelijks, maar ik kan niks vinden wat er op lijkt.
De kat bij mijn schoonmoeder heeft vooral last van overal korstjes, die ze constant open blijft krabben. Ook is ze bij haar kont vrij kaal, doordat ze zich erg veel wast.
Later hoorde ik dat de kat van mijn schoonzus ook de nek had opengekrabd. Ik vond dit allemaal wel erg toevallig. Mijn kat Kismo heeft trouwens ook veel jeuk op zijn kont en bij de oren, niet alleen in de nek. Veel mensen zeggen wel dat dit dé plekken zijn voor vlooien.

Terwijl ik vaak genoeg een vlooienbehandeling geef en mijn schoonmoeder en schoonzus ook. Kan het niet zijn dat bepaalde rassen overgevoelig zijn voor de verharings periode? Omdat ze er allemaal de zelfde periode last van kregen. Of zal het iets besmettelijks zijn?

Het lijkt me vooral zo raar dat ze allemaal opeens vacht problemen krijgen door allergie, dit zou wel erg toevallig zijn.
#2055256
Hai, en welkom!


't enige wat je kunt doen is dingen uitsluiten,

denk aan:

schimmel (diep afschraapsel laten maken)
vlooi: die kun je ook van buiten meenemen, en welk anti-vlooi-middel gebruiken je?
stress, kan ook nog een optie zijn,

kortom moeilijk zo te definiëren,
een andere DA, of een holistisch arts kan je misschien meer vertellen,

succes!
#2074945
Ik sluit me aan bij Limpy, even laten testen. 
Ik dacht eerst ook aan voedselallergie, maar als zowel vers als hypoallergeen niets helpt, dan vind ik het wel vreemd.  Bovendien zit voedselallergie niet aan de kont, maar enkel in de kop en halsstreek.
Ik heb ook een kater met voedselallergie en ik verdenk de kunstmatige anti-oxidanten in sommige brokken. 

Kaallikken aan de kont van de kat van je schoonmoeder is meestal stress of pijn op die plaats.  Maar ik heb nog niet gehoord dat ze daar ook van in de hals gaan krabben.
Wel heel toevallig allemaal...  ???
Dus ik zou het ook eens laten testen. 
Indertijd met mijn kater met voedselallergie heeft de DA even een schraapsel genomen om te kijken of het geen schurft was.  Bleek niets in te zitten toen...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door