Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Aikie
#2053271
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje, ik voer mijn honden al ruim een jaar Naturis,
nu blijkt na een bloedonderzoek dat 1 van mn hondjes (franse bulldog) allergisch is voor granen en huisstofmijt.
Naturis viel volgens de dierenarts af omdat er granen in zitten (ik heb navraag gedaan en naturis blijft stellig zeggen dat het er niet in zit, dus het is de 1 tegen de ander)
Van de dierenarts kreeg ik Bandit mee, maar ik vind het te duur, 3,50 per 500g, en als het iets goedkoper kan wil i kdat graag, zo niet dan krijgt ze gewoon weer bandit.
Nu heb ik 2 worsten van BARF gehaald, volgens de verkoper granen en rijst vrij (rijst mag ze ook niet) met makreel.
Zijn deze wel 100% granenvrij?
En hij had het erover dat als ik het ga voeren, dat ik moet afwisselen met andere soorten vlees, konijn, kip etc.
Als ik dat dus zo'n beetje om de dag doe krijgen mijn honden dan alle dingen binnen die ze nodig hebben?

Adviezen zijn welkom, ook eventuele andere vleessoorten.
Door Too
#2053282
Dat is nou net t lastige van kvv.... je weet t nooit helemaal zeker,
volgens de site zit er geen graan of rijst in Naturis, BARF als merk ken ik niet.
Als je kvv wilt blijven geven rest je niks anders dan ingredientenlijsten uitpluizen,
ik weet dat de diabetes-versies van div merken graan/rijstloos zijn

Andere optie is om zelf samen te stellen dan weet je exact wat er in je beestjes gaat
Door nienk
#2053299
bedoel je met BARF, Barfmenu van Tinlo? Die is inderdaad graan vrij, althans, dat zeggen ze zelf en mijn Reus die ook allergisch is voor graan, doet het prima op Barfmenu.

bij Barfmenu is het wel zo dat er geen zogenoemde premix aan toegevoegd is, dat wil zeggen, in de Barfmenu Makreel, zit Makreel, en anders niets. Daarom moet je, om zeker te weten dat je hond alle voedingsstoffen binnen krijgt, 4 a 5 soorten Barfmenu afwisselend geven.

ik wist trouwens niet dat met bloed onderzoek vast te stellen is dat een hond een voedingsallergie heeft?

Maar wat gezegd is, is waar. met kvv weet je het nooit helemaal zeker. er kan bijvoorbeeld pens in zitten, met maaginhoud, en zo kan de maaginhoud een reactie geven.

om het echt goed te doen met een hond met een dergelijke allergie, is barfen het beste.

wat zijn overigens de klachten van je hond?
Door Aikie
#2053346
Dank jullie voor de reacties.

Het is idd die van Tinlo.
Ik heb nu een doos besteld, met 4 verschillende diersoorten, en mij was idd ook verteld dat ik ze moet afwisselen zodat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.

Ja uit het bloedonderzoek was gekomen dat ze allergisch is voor vlooien, granen en huisstofmijt... dus ik ga er vanuit da ze dat hebben kunnen zien :-)
Ze heeft nu injecties, gister haar eerste shot gekregen, over 2 weken weer dan nog een keer na 2 weken en dan 3x 3 weken en dan naar 4 weken toe en hopelijk na een jaar om de 5 weken, ze zal er niet vanaf komen, dat zijn injecties met de stoffen waar ze allergisch voor is, zodat ze zoveel binnenkrijgt dat ze er immuun voor wordt (bij 75% helpt het dus het is nog afwachten)

Haar klachten zijn, vreselijke jeuk, voornamelijk op de kont, haar kont is helemaal kaal van het schuren, wat we ook doen, niks helpt. Ook niest ze heel veel, waardoor ze ook benauwder is dan gebruikelijk.
Hopelijk helpen deze injecties en het voer nu. Dit moeten we min. 6 maanden afwachten mocht het niet helpen dan gaat ze over op medicijnen, maar die schijnen erg kostbaar te zijn en hopelijk iis dat niet nodig.

Barfen is voor mij geen optie.. ik heb nu al een hele stap met vlees gezet, ik ben een zware vegetarier haha en ik kan het niet over mijn hart krijgen om stukken dier in huis te krijgen haha.. sorry voor de mensen die er een andere mening over hebben :-)
En het feit dat dat ik het nogal eng vind om ze stukken bot voor te schoten (stikkingsgevaar ? )
Door nienk
#2053353
Ok, ik vind zelf (na mijn ervaringen met Reus en andere verhalen van andere hondenbazen) dat het in geval van een allergie het beste is om 1 behandelweg te kiezen, die in te gaan en dat af te maken. Jij hebt dus gekozen voor de desensibilisatie, dus het lijkt mij nu belangrijk je te houden aan het behandelplan van de DA waar je nu begonnen bent en de prikken vol te houden.

hartstikke goed dat je wel kvv gaat voeren als je zo niet van vlees houdt, vindt dat best knap van je! (dat je je voor je hond daar over heen zet, bedoel ik) en begrijp dan ook best dan barfen een stap te ver voor je is, hoewel dat verstikkingsgevaar echt wel mee valt. Iedereen doet wat hij/zij kan doen.

ik neem aan dat je begrepen hebt dat alle normale hondenkoekjes, brokjes, kluiven e.d. uit den boze zijn omdat in vrijwel allemaal graan zit?

ben nu toch wel benieuwd naar die bloed tests, zal het eens opzoeken! (meestal is het atopie rijtje namelijk vlooien, gras, huisstofmijt)
Door Veerle-scrappyToo
#2053580
Ik vind het ook knap van je dat je je principe van vegetariër zijn opzij kan zetten voor je hond  :thumbup:
Hier ook een atopisch hondje met een allergie voor huisstofmijt, vlo en grasachtigen in stijgende lijn.
Ik schrik wel een beetje van die prijs van Bandit  :o  en dat voor 500 gr.
Waar je bij een allergie voor granen ook rekening mee moet houden is dat er soms granen in nekken en magen zitten en als ze die dus door de molen meedraaien hebje wel degelijk granen in het voer , ook al zeggen ze dat er geen inzitten.  En dan afhankelijk van hoe allergisch je hondje er op reageert kan dit ook al voor reacties zorgen. Ik sluit me dus aan bij Nienk.
Misschien proberen om zo veel mogelijk kvv te geven van diersoorten die geen granen eten en de meest voor de hand liggende als kip wat te proberen vermijden? En dan één diersoort achter de hand houden om eventueel een eliminatiedieet mee te kunnen doen mocht blijken dat er toch ook voor voeding een allergie ZOU KUNNEN zijn.
Je hebt blijkbaar de meer alternatieve behandelingen te horen gekregen van je dierenarts: desensibilisatie, medicijnen ( prednison en misschien ook atopica,...)  Niets mis mee maar ik wou je toch laten weten dat er ook homeopatische mogelijkheden zijn die best goede resultaten hebben en iets minder aggressief zijn.  Het duurt soms iets langer, daar moeten we eerlijk in zijn , maar het is volgens mij het proberen waard.  Het topic van Reus van Nienk is daar een mooi voorbeeld van.
Ik denk wel dat het nu inderdaad belangrijk is om eerst de weg te volgen die je nu ingeslagen bent.  Teveel in één keer veranderen zorgt er voor dat je misschien niet precies weet wat er voor beterschap heeft gezorgd.
Ik hoop dat de desensibilisatie en de juist gekozen kvv al voor verbetering zorgen want een jeukhondje is écht niet leuk.

Alaska is trouwens ook een merk waar geen granen of rijst in zitten.  Ongeveer dezelfde prijs van bandit maar daar zit al 800 gram in.  Van de andere merken kan ik niet meepraten...
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2054214
Als je de vier smaken afwisselt, komt je hond niet gauw iets tekort. Misschien kun je nog vis toevoegen aan het menu. Bandit bevat overigens wel rijst (2%) en is dus niet graanvrij. Ik ben bezig met een site waarbij je heel goed kunt zien welke merken en mixen graanvrij zijn. Om mixen te zoeken die graanvrij zijn: www.voerwijzer.com/versvlees (hier kun je in het filter aangeven dat het geen graan mag bevatten) en een overzicht van alle merken http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2055458
Zelf voer ik (geheel naar tevredenheid) "Darf" dit is een geheel graanvrije en biologische KVV met 4 diersoorten.

Juist ook omdat ik zelf vegetarisch eet vind ik het wel zo fijn om de honden biologisch vlees te voeren. En tegen een zeer redelijke prijs van 3,25 per kilo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door