Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minhie
#2051582
Ik ben toch wel een beetje bezorgd over dat hele rauw voeren.
Het gaat opzich best goed, hij eet alles wat ik geef en het gaat altijd met smaak op.. Soms wat te, want hij eet soms best gulzig. Kippennekken en eendennekken hou ik dan maar vast..

Ook heeft hij de hik af en toe na het eten.. komt dit door het gulzige eten?
Ik weet dat pups soms hikken vanwege de groei, maar tot zover is het echt meestal na het eten.

Verder heeft hij vanochtend en afgelopen weekend in een avond lopen kokhalzen.. Het klinkt net als een ontstopper en duurt best lang.. (zeg maar 10 sec-30 sec) Er komt echter niks uit.

Weet iemand wat dit is en hoe ik dit kan voorkomen?
Laatst gewijzigd door Minhie op do 28 jul 2011, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2051592
[quote="Minhie"]
Ik ben toch wel een beetje bezorgd over dat hele rauw voeren.
Het gaat opzich best goed, hij eet alles wat ik geef en het gaat altijd met smaak op.. Soms wat te, want hij eet soms best gulzig. Kippennekken en eendennekken hou ik dan maar vast..

Ook heeft hij de hik af en toe na het eten.. komt dit door het gulzige eten?
Ik weet dat pups soms hikken vanwege de groei, maar tot zover is het echt meestal na het eten.

Verder heeft hij vanochtend en afgelopen weekend in een avond lopen kokhalzen.. Het klinkt net als een ontstopper en duurt best lang.. (zeg maar 10 sec-30 sec) Er komt echter niks uit.

Weet iemand wat dit is en hoe ik dit kan voorkomen?

[/quote]

Het klinkt als kennelhoest of als een verslikking. Dat is vanaf hier niet te beoordelen. Maar als je zegt dat hij erg gulzig eet, dan klinkt het alsof hij zich wat heeft verslikt. Strijk hem, op zo'n moment, eens van zijn kin naar zijn borst, over de onderkant van zijn nek dus. Van boven naar onderen. Dat helpt meestal wel.

Blijkbaar vind jouw hond zijn eten erg lekker! Dat kun je hem niet kwalijk nemen :biggrin2:

Hier heeft Biscuit ook vrij lang gehikt na het eten. Ik weet niet hoe oud hij nu is maar bij Biscuit is het nu over. Zij is 16 maanden.

Ik zou zijn eten niet vast houden. De meeste honden worden daar namelijk alleen maar onrustiger van. Zet hem op een rustig plekje en laat hem (terwijl je wel toe kunt kijken) alleen eten. Zonder dat jij of een ander mens/hond er boven op staat. Geef hem dan of vleesbotten die hij niet in 1 keer naar binnen kan werken (dus bijv. parelhoenkarkas, eendkarkas, kipkarkas). Of plet zijn nekken als je het nog eng vindt om ze zo te geven. Maar geef hem maar wat rust. Ik denk dat hij daar behoefte aan heeft.
Door Minhie
#2051602
nee het klinkt echt alsof hij moet kotsen maar het toch binnen houdt.. Echt net een ontstopper. Het is trouwens op de lege maag.. het klinkt ook niet als een hoest.
Ik zal vanmiddag zijn kwartel geven terwijl hij het alleen kan opeten en zoals altijd toekijken.

Ik hoop dat hij dan wat minder gulzig eet.
Door TMG1961
#2051610
Dat hikken is echt normaal hoor, had Pixie ook tot een maand of 10
Kan het niet zijn dat ie wat gal moet spugen?
Als Pixie dat doet dan duurt het ook een gevoelde eeuwigheid voordat er iets uitkomt, soms is het maar heel weinig de andere keer wat meer.
Door Minhie
#2051617
Oh trouwens ik heb nog een vraag..
Kaiyou is hier nu 1 week en hij heeft de eerste dag nog brokken gehad met kvv. Daarna zo goed als volledige op barf/nrv.
Hij heeft echter nog wel af en toe dunne poep. (hij heeft zondag ook een ontwormingspil gehad) maar wanneer mag ik verwachten dat de ontlasting goed is?
Door TMG1961
#2051633
[quote="Minhie"]
Oh trouwens ik heb nog een vraag..
Kaiyou is hier nu 1 week en hij heeft de eerste dag nog brokken gehad met kvv. Daarna zo goed als volledige op barf/nrv.
Hij heeft echter nog wel af en toe dunne poep. (hij heeft zondag ook een ontwormingspil gehad) maar wanneer mag ik verwachten dat de ontlasting goed is?
[/quote]

Wat is dun..echt waterig of gewoon iets smeuiger? Kan ook zijn dat ie nog wat last heeft van ontwormingstabletje
Door Minhie
#2051636
[quote="TMG1961"]
Wat is dun..echt waterig of gewoon iets smeuiger? Kan ook zijn dat ie nog wat last heeft van ontwormingstabletje
[/quote
:biggrin2: Een smeuige bende.. niet waterig. Die smeuige bende wordt trouwens af en toe afgewisseld door een mooie stevige drol  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2051658
Het kan ook zijn door wat hij gegeten heeft. Bandit is ook beginnende barfer en ik moet het ook nog leren. Geef ik bijvoorbeeld teveel orgaan in een keer of orgaan met eend dan is zijn ontlasting ook wat dunner hoor.
Sommige honden spugen gal op lege maag. Dan krijg je ook dat kokhalzend geluid. Misschien moet je dan een beetje geven zodat zijn maag niet te leeg is.
Door Minhie
#2052527
Ja ik heb besloten hem meer eten te geven.. Hij at 5% gebaseerd op 8 kilo, maar hij is ondertussen natuurlijk al wat zwaarder en eet nu bijna 7%.
Ipv 500 dus 600 gram per dag. Tot zover nog geen kokhalzende geluiden :)
Door Lizzy
#2052959
[quote="Minhie"]
Ja ik heb besloten hem meer eten te geven.. Hij at 5% gebaseerd op 8 kilo, maar hij is ondertussen natuurlijk al wat zwaarder en eet nu bijna 7%.
Ipv 500 dus 600 gram per dag. Tot zover nog geen kokhalzende geluiden :)
[/quote]

Kijk! Dat is goed nieuws! Hij had misschien dus gewoon wat honger? Schrokt hij ook minder?
Door Minhie
#2053344
Yep! Hij schrokt ook wat minder  :biggrin2:! Yeey.

Ik heb zijn menu weer wat aangepast, want hij had nog wat slappe ontlasting.. Hij zat op NRV percentages, maar gaat nu naar 40% vleesbot, 45% spier en 15% orgaan. En als extra wat groente af en toe  :)
Door Minhie
#2053345
[quote="luka en kira"]
Geheel off topic...
Wat een mooie handtekening heb je!  :)
[/quote]

Bedankt! :)
Door Minhie
#2054035
Zucht.. het is nog steeds niet goed.. Vanacht heeft hij ons om de 2 uur wakker gemaakt voor diarree..
En vanochtend ook weer kokhalzen. (dat kan misschien ook komen doordat hij weer een lege maag heeft?) Ik denk dat er te weinig bot in ons menu zat dus dat heb ik aangepast. (NRV percentages 30% bot, maar het is nu 40% bot geworden; vleesbot wel te verstaan)

Mijn vriend is nu naar de dierenarts en zal hem laten controleren. Hij moet ook eigenlijk voor de inenting maar ik zal tegen hem zeggen dat hij maar tegen de dierenarts moet zeggen dat hij aan de diarree is en dan kan de dierenarts een inschatting maken of hij wel of niet nu ingeent moet worden..

Verder nog tips om de ontlasting beter te krijgen? Wordt hier een beetje radeloos van.. hij is hier al 2 weken en ondanks het harde drolletje af en toe is het toch wel zacht..terwijl ik wel geloof in rauw voeren.. Maar tot zover waren de drolletjes op brok beter (bij de fokker)  :-[

Ons nieuwe menu gebaseerd op NRV percentages

Ma: 300 gr, vleesbot, 150 gr spier, 250 gr orgaan (hart +nier)
Di:  250 gr prooidier/vis, 325 spier
woe: 350 gr prooidier/vis, 300 spier
donder: 400 vleesbot, 200 orgaan (hart+lever)
vrijdag: 300 pens, 300 spier
zat: 400 vleesbot, 100 spier
zondag: 300 pens, 100 vleesbot, 200 spier..

Dit houdt in dat hij 1 pensdag krijgt, 1 prooidier/vis dag.
En de rest is 1200 gram vleesbot, 1375 spier en 450 gram orgaan.

Menu is trouwens gebaseerd op 8.5 kilo en 7% lichaamsgewicht. En hij krijgt 3x per dag eten.

Extra: ei, groente.
Laatst gewijzigd door Minhie op vr 08 jul 2011, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door