Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2051594
Indy heeft een teek gehad, 24 juni is die eruit getrokken. Sindsdien zit daar een hard, rood bultje. Ik zou bijna zeggen dat het een puist is. Hij zit "los" en hij heeft er geen last van (pijn of jeuk)
Dit is de eerste keer dat ik zoiets zie NA een tekenbeet. Het zit er nu dus anderhalve week. Het bultje lijkt wel wat minder groot te worden.

Voor mijn gevoel "tegelijk" met dat bultje, begon Indy aan z'n rechter elleboog te likken. Aan de binnenkant. Het enige wat ik in eerste instantie kon zien was dat het wat kaler was. Mogelijk van het likken. Daarna werd het rood, maar eigenlijk was er niet te zien waarom.
Nu, vanochtend, was het nog rooier, en zie ik ook irritatie. Hij heeft er ook last van, hij vindt t niet fijn als ik eraan zit.
Honingzalf lijkt niet te werken.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Of wat kan helpen?

Dit is zijn elleboog:
Gister heb ik een papje gemaakt van honingzalf en groene leem, met een verbandje een uur om z'n poot laten zitten. Gaf gisteravond wel een verschil, was minder rood, maar vanochtend weer hetzelfde.
Heb tea tree olie gekocht en dat zit er nu op. Hij vindt het smerig dus hij blijft er vanaf.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lonaa op vr 08 jul 2011, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nijl
#2051787
Is het kopje van de teek niet blijven zitten? Als dat in de huid blijft zitten krijg je een ontsteking tot het kopje is weggewerkt( zelfde als met een splinter).
Dit verhaal klinkt mij niet als de rode kring van een tekenbeet, die kring wordt nl langzaam aan steeds groter met een opklaring in het midden. En bovendien krijgen honden meestal zo'n kring niet bij besmetting.
Ik zou er Calendula op smeren. Helpt tegen jeuk en ontsteking. Ze likken het er vaak af, maar dat kan geen kwaad. Truc die bij ons werkt is eerst aangedane plek insmeren, dan kloddertje op ( andere) pootje smeren. Tegen de tijd dat 't opgelikt is, is de aangedane plek vaak vergeten.
Door Lizzy
#2051864
Lonaa schreef: Indy heeft een teek gehad, 24 juni is die eruit getrokken. Sindsdien zit daar een hard, rood bultje. Ik zou bijna zeggen dat het een puist is. Hij zit "los" en hij heeft er geen last van (pijn of jeuk)
Dit is de eerste keer dat ik zoiets zie NA een tekenbeet. Het zit er nu dus anderhalve week. Het bultje lijkt wel wat minder groot te worden.

Voor mijn gevoel "tegelijk" met dat bultje, begon Indy aan z'n rechter elleboog te likken. Aan de binnenkant. Het enige wat ik in eerste instantie kon zien was dat het wat kaler was. Mogelijk van het likken. Daarna werd het rood, maar eigenlijk was er niet te zien waarom.
Nu, vanochtend, was het nog rooier, en zie ik ook irritatie. Hij heeft er ook last van, hij vindt t niet fijn als ik eraan zit.
Honingzalf lijkt niet te werken.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Of wat kan helpen?
Ik heb werkelijk geen idee. Ik zou het wel scherp in de gaten houden, die rottige rot teken kunnen natuurlijk altijd rottigheid voortbrengen.... Ik denk dat ik de plek in zou sprayen met zilverwater.
Door Lonaa
#2051997
Het is niet zo'n kring, zoals je kent van tekenbeten.
Het is echt een soort puist. Zit een zwart puntje in. Ik denk inderdaad dat er iets van de teek is blijven zitten, hoewel hij in tact leek toen hij eruit kwam.
De bult wordt wel minder.

Zijn poot is wel goed rood en warm. Hij vind t niet fijn als ik eraan zit, en er is een kras ontstaan. Ik denk dat ie in de bramenstruiken is blijven hangen ofzo.
Honingzalf likt ie er weer af. Heb het voor het wandelen vanochtend op z'n poot gesmeerd, maar hij is zo groot en lening dat ie het terwijl we de trap af liepen eraf kon likken.
Ik houd nog 2 dagen in de gaten. Dan wil ik verbetering zien in zowel de bult (de geloof ik al kleiner wordt) en z'n poot. Zo niet, dan gaan we naar de dierenarts.

Ik zal eens kijken of ik nog calendulan in de kast heb liggen.
#2052514
Tekenbeet wordt minder.

Elleboog is nog steeds hetzelfde. Heb een foto gemaakt die in de openingspost staat. Zelf zie ik eignelijk niks, alleen maar rood en geirriteerd.
Heb tea tree olie gekocht en erop gedaan.

Weet iemand of het een probleem is om er dan straks ook nog groene leem met honingzalf op te smeren? Of beter niet doen?
#2052521
Lonaa schreef: Tekenbeet wordt minder.

Elleboog is nog steeds hetzelfde. Heb een foto gemaakt die in de openingspost staat. Zelf zie ik eignelijk niks, alleen maar rood en geirriteerd.
Heb tea tree olie gekocht en erop gedaan.

Weet iemand of het een probleem is om er dan straks ook nog groene leem met honingzalf op te smeren? Of beter niet doen?
Beetje groene leem eropmet wat tea tree olie erin kan in mijn ogen in dit geval alleen maar goed doen.
Dus ik zou het zeker doen.
Groene leem in een bakje beetje tea tree erin en aanmaken met water.
Je hoeft dan geen drager voor de olie te gebruiken want daarvoor zorgt de leem
#2052522
Sanyo schreef: Ik denk dat vooral een kwestie is van zorgen dat er niet aan gelikt kan worden, en dat het dan snel over is.
Ja, dat likken is natuurlijk niet bevorderlijk. Dat snap ik. T scheelt dat ie die tea tree olie echt heel smerig vindt. Hij blijft er nu vanaf (hoewel hij honingzalf in het begin ook smerig vond, en dat likt ie nu ook op)
#2052524
beesteboelmona schreef: Beetje groene leem eropmet wat tea tree olie erin kan in mijn ogen in dit geval alleen maar goed doen.
Dus ik zou het zeker doen.
Groene leem in een bakje beetje tea tree erin en aanmaken met water.
Je hoeft dan geen drager voor de olie te gebruiken want daarvoor zorgt de leem
Gister heb ik dat ook zo gedaan met de honingzalf.

Denk dat ik vanmiddag, na de middagronde, weer een verbandje aanleg met groene leem en tea tree olie.
#2052803
Op zich vind ik het er niet heel raar uitzien voor een tekenbeet. Maar het blijven altijd vervelende plekken.  :(

Hier soms ook zo'n plek na een tekenbeet, maar zeker niet altijd.
Moyra had maandag een grote rode opgezette plek van een teek, wel op een plaats waar ze niet kon likken, en vandaag was het zo goed als weg.

Sterkte ermee, ik hoop dat het snel over is.  :-*
#2052806
tristan schreef: Op zich vind ik het er niet heel raar uitzien voor een tekenbeet. Maar het blijven altijd vervelende plekken.  :(

Hier soms ook zo'n plek na een tekenbeet, maar zeker niet altijd.
Moyra had maandag een grote rode opgezette plek van een teek, wel op een plaats waar ze niet kon likken, en vandaag was het zo goed als weg.

Sterkte ermee, ik hoop dat het snel over is.  :-*
Maar dit is dus niet van die tekenbeet, de foto.
Sorry als dat niet helemaal duidleijk was.
De tekenbeet zat onder z'n borst, en die bult is bijna weg. maar DAARNAAST heeft ie dit dus op z'n poot zitten.
Staat dus los van elkaar.
#2052816
Lonaa schreef: Maar dit is dus niet van die tekenbeet, de foto.
Sorry als dat niet helemaal duidleijk was.
De tekenbeet zat onder z'n borst, en die bult is bijna weg. maar DAARNAAST heeft ie dit dus op z'n poot zitten.
Staat dus los van elkaar.
Ow sorry, niet goed gelezen.  :-[

Lastig, zo'n plek waar ze goed bij kunnen en blijven likken. Je schrijft dat je er een verbandje om gaat doen. Wil dat een beetje blijven zitten?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door