Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#205166
Hai allemaal,

Mag je een hond (Duitse Herder reu, 10 jr ca 40 kg) een halve inbuprofen geven?

Hij heeft al een paar dagen last van zijn poot. Eerst heb ik het even aangekeken, hij is erg lastig als het om zijn poten gaat (is al diverse malen zijn nagels verloren, dus pootje-kijken = no no... :'().

Nu ben ik er achter dat het niet zijn nagels zijn (ook geen wondje ofzo) maar zijn voorpoot-enkel (spronggewricht?) is een beetje warm. Hij loopt behoorlijk kreupel en wil eigenlijk niet naar buiten. Hij is verder waaks en eet graag. Een soort verstuiking ofzo, denk ik. Het gekke is, dat het 's ochtend goed is (loopt zelfs Tunja te slopen) en dan 's middags wordt het erger, totdat hij zelf in de namiddag niet meer mee wil, en piept als hij uit de auto springt (hoewel ik hem praktisch uit de auto til).

Hoewel Beau een typische Herder is (jankt al als hij een spuitje ziet), kan hij ook heel hard voor zichzelf zijn. Hij heeft een warme " enkel" dus kan ik hem daarvoor een Ibyprofennnetje geven, om een eventuele ontsteking tegen te gaan?

DA niet meteen een optie, zoals ik al zei, pootjes = no no, dat wordt dan een onderzoek met snuitband en eventueel zelfs een roesje, en dat doe ik liever niet met mijn ouwe dibbes.....Hij is verder niet ziek ofzo, het lijkt echt op een verstuiking (heb ehbo-training gevolgd, hij heeft echt niets gebroken ofzo, je kan het gewricht buigen, het is alleen een beetje warm)....Ik heb nu geen Salisprin, Ibu is de enige optie voor vanavond, hij is echt zielig, wat denken jullie? De ene DA zegt Nooit Ibu...de ander zegt weer, Ja hoor, doe maar..... ???
Laatst gewijzigd door Peet op di 16 nov 2004, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#205169
ik dacht dat dat het zelfde is als Rimadyl, maar dat is geen aanbeveling. Ik heb wel eens gehoord dat je nooit asperine mag geven, maar of dat waar is weet ik eerlijk gezegd ook niet
Gebruikersavatar
Door Binno
#205175
Persoonlijk zou ik nooit Ibuprofen of Aspirine aan mijn honden geven. Heb altijd gehoord dat het heel slecht is voor hun nieren, maag en darmen.
Dan geef ik liever Rimadyl, maar het blijft chemisch spul natuurlijk, dus alleen als het niet anders kan.
Heb je geen Traumeel in huis?
Door Peet
#205179
Ik heb nog 1 rymadil in huis, dus ik wil hem straks 1 halve geven en eventueel morgen de andere helft.

Wat ik niet begrijp is dat de berichten elkaar zo tegenspreken? Ik bedoeld, de ene DA en de andere DA....jullie begrijpen me wel.

Is Ibu nou gif voor honden of niet? Ik heb altijd geleerd dat aspirine vergif was...maar dat zou ook al weer achterhaald zijn?

Ik ga in ieder geval morgen wel even Salysprin halen.
Vooralsnog spreken de DA's elkaar lekker tegen... ???
Door Audrina
#205180
Het is dat je hier niet vlakbij woont anders kon je hier zo metacam komen halen.

Ik heb dit (van die ibuprofen en aspirine) laatst aan 2 DA's gevraagd en die zeiden allebei dat het vergif was voor je hond, maar wel raar dat andere DA's dat weer tegenspreken.

Ik zou het i.i.g. niet geven, maar ja daar heb je ook niet veel aan. :-\
Door Peet
#205186
In tegendeel, ik heb er juist veel aan! Dankjewel allemaal! En Bianca, lief aanbod!! idd beetje ver weg :-\..helaas....

Voorlopig geef ik het dus niet. Ik heb Beautje net een halve Rymaldil gegeven, eventueel morgen nog een halfje. In ieder geval haal ik morgen Saliprin. En als dat niet met nog een dagje helpt, dan toch maar naar de DA...hoewel ik daar weining fedusie in heb...Niet dat hij niet kundig is, maar hij zal ws toch nog een kuurtje Rymadil voorschrijven....en aan z'n poten frutten...wat Beau dus heleaaaaaal niet leuk vindt...arm ventje....

Maar goed, voorlopig heeft hij een halve Rym door zijn Bibi + Fyto gehad....het kon erger, laten we eerlijk wezen... :-\... en alles met smaak weggewerkt hoor....morgen hopelijk beter bericht.

ik moet nu terug naar de doggies en de open haard (ahum...voordat ik het huis in de fik steek), bedankt allemaal voor jullie snelle reakties! :-*
Door Lizzy
#205210
Gevonden!

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg108848

Daar schrijft Linda:

Er zijn diverse soorten pijnstillers, waaronder paracetamol, aspirine (acetylsalicylzuur) en ibuprofen de bekendsten zijn. Ze hebben allemaal hun bijwerkingen en ze kunnen bij overdoseringen al gauw gevaar opleveren.
Veel mensen (en ook dierenartsen) raden aan bij pijn paracetamol te geven. Tot nu toe echter is er over de werking van paracetamol bij honden erg weinig bekend. Men weet eigenlijk niet eens wat nu de juiste dosis zou kunnen zijn. Wat ze wel weten is de veilige dosis van 15 mg/kg 3x daags maar of die echt werkzaam is... dat weten ze dus niet. In hoge doses (en wat is hoog?) kan dit middel leververgiftiging veroorzaken.
Aspirine is een NSAID, net als ibuprofen (Brufen) en naproxen (Aleve). Dit zijn ook niet de lekkerste medicijnen en kunnen inderdaad maagbloedingen veroorzaken. Echter van deze medicijnen (in ieder geval van aspirine en naproxen) zijn de juiste doses bekend:
Aspirine: 10-20 mg/kg 2x daags
Naproxen: 2mg/kg per 48 uur.

Ibuprofen zou ik niet gebruiken, omdat veilige doses niet bekend zijn en er al vaak honden op een kleine dosis een maagzweer met bloedingen kregen.

Aleve (naproxen) is in Nederland een vrij nieuw middel. In de VS echter wordt het al langer gebruikt en is de veilige dosis ook bewezen.

Als ik dus een pijnstiller zou moeten aanraden, dan zou ik kiezen voor in de eerste plaats aspirine of naproxen, gewoon omdat we daar de werking en dosis van kennen.
In de tweede plaats zou paracetamol ook kunnen, maar zou ik alleen geven als het "gewone" pijn is, bijvoorbeeld na operaties o.i.d. Bij andere soorten pijn, en dan bedoel ik vooral de gewrichtspijnen e.d. zou ik kiezen voor liever naproxen, behalve als het langdurig gebruikt moet worden.

Laatste waarschuwing: nooit paracetamol bij katten gebruiken!
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 16 nov 2004, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#205561
Ik heb vroeger wel ibuprofen speciaal voor honden in de kast gehad. Weet alleen de dosering niet meer. Het is net zo "veilig" als andere oudere pijnstillers.

Ik weet nog wel dat het tabletten van 200 mg waren.

Dus: je kunt het best geven. Een beetje voorzichtig doseren. Bijvoorbeeld 200 mg per dag.
Door Peet
#205570
Dank jullie wel allemaal. In ieder geval durf ik nu Beau een halve Ibu te geven (200 mgr) ter verlichting.

Ik heb inmiddels een afspraak voor morgenochtend staan bij de DA, want hij is echt zielig.... :'(..wil niet eens meer mee naar het bos, ligt maar zielig te liggen. Hij heeft echt pijn, aggossie...ouwe beer van me... :(

Nou ja, morgen maar kijken wat de DA er van zegt, hopelijk is het gewoon een verrekking ofzo (waarom voelt het dan zo "verkeerd"?...nou ja, dat zal wel aan mij liggen).

In ieder geval kan ik nu al uitkijken naar een traumatisch bezoek....ze zullen het snuitje alvast klaar moeten leggen... :-[..want Beau heeft een poten-trauma en alleen ik kan er aankomen, zij het ook niet van harte...

Nou ja, ik hou jullie op de hoogte.
Door danielle1980
#206239
Peet schreef: Dank jullie wel allemaal. In ieder geval durf ik nu Beau een halve Ibu te geven (200 mgr) ter verlichting.

Ik heb inmiddels een afspraak voor morgenochtend staan bij de DA, want hij is echt zielig.... :'(..wil niet eens meer mee naar het bos, ligt maar zielig te liggen. Hij heeft echt pijn, aggossie...ouwe beer van me... :(

Nou ja, morgen maar kijken wat de DA er van zegt, hopelijk is het gewoon een verrekking ofzo (waarom voelt het dan zo "verkeerd"?...nou ja, dat zal wel aan mij liggen).

In ieder geval kan ik nu al uitkijken naar een traumatisch bezoek....ze zullen het snuitje alvast klaar moeten leggen... :-[..want Beau heeft een poten-trauma en alleen ik kan er aankomen, zij het ook niet van harte...

Nou ja, ik hou jullie op de hoogte.
ik zal voor je duimen voor morgen
succes en sterkte :-*
hopelijk is er niets ernstigs aan de hand
Door Eidos
#206318
Veel succes met Beau Peet !! Laat je ons even weten wat er aan de hand is ?? Geef je oude beer maar een lieve knuffel van mij :-*.. Hopelijk is het niets ergs en is hij er snel weer vanaf!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door