Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door rupa
#2050048
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2050057
Geef je een kant en klaar product of stel je zelf samen? In het laatste geval zou ik kijken of je misschien niet zo zeer minder kunt geven, alswel magerder. Maar goed, ze moet natuurlijk hoe dan ook niet te dik worden, dus zo nodig minder geven.
Hoeveel ze precies nodig heeft, dat blijft toch iets wat je proefondervindelijk moet ervaren, wat voor voeding je ook geeft. En met dit warme weer doet ze misschien ook wat minder dan gebruikelijk, dat zou dan ook nog een ander beeld kunnen geven dan in de toekomst de voor haar juiste portie blijkt te zijn.
P.s. Geen idee of het voor Jacky van toepassing is, maar ben je bekend met het nierdieet op deze site?
Door Lida. S
#2050059
Ik heb er geen verstand van, maar het was mij ook opgevallen (bij al mijn 7 honden) dat ze de eerste (ca 2) weken barf, meer aten en niet aankwamen Daarna werden ze 'dikker' en moest ik continue de hoeveelheid verlagen. De groten zijn uiteindelijk van ca 900 gram naar ca 600 gram gegaan, de kleintjes van ca 200 gram naar  ca 120 gram. Ik vermoed dat ze het beter verteren en er meer voedingsstoffen uithalen nu ze er aan gewent zijn. Maar dat is mijn eigen leken conclusie.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2050072
x
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2050081
rupa schreef: (...) maar is het nou een normaal gegeven dat ze dikker worden van barf?
want met brokken kregen ze gewoon jacky 2x 45 en idefix 2x 40 en daar bleven ze altijd keurig op gewicht. (...)
Een hond wordt niet dik van BARF (of brok) maar van meer eten dan hij verbrand. Als je op een heel ander merk brok was overgestapt had je vermoedelijk ook een andere portie moeten geven dan de gewendde 2x40 en 2x45 gram. Het is dus gewoon even zoeken naar die hoeveelheid waarbij ze goed op gewicht blijven.
Ik zou zelf overigens niet op iedere ons aktie ondernemen. Ze eten niet elke dag hetzelfde en ze bewegen vermoedelijk ook niet elke dag exact even veel, een lichte schommeling is dus normaal.
Door nienk
#2050094
misschien kan je hier je menu even posten, dat mensen wat tips kunnen geven in welke dingen je het beste kan veranderen om Jacky op een verantwoorde manier wat af te laten vallen?
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2050650
Bandit is ook aangekomen op barfen. Nu was hij altijd veel te mager en kreeg hem niet dikker. Dus hij is nu veel mooier. Ik denk dat hij aankomt omdat het langzamer verteerd dan KVV. Maar dat is ook maar een leken theorie van mij.
Gewoon even uitvissen.
Misschien zou je je jongere hond wel op 1 keer daags voeren kunnen zetten. Dan kun je wel wat minder geven zonder dat ze dat merken.
Door DewiSam
#2050725
Hier zijn ze in het begin ook aangekomen toen ik overschakelde van kvv naar zelf samenstellen, Sam eet nu in ieder geval zo'n anderhalf ons minder dan met kvv.
Het zou goed kunnen dat het aan de betere voedingsstoffen ligt lijkt mij, maar daar heb ik ook geen kaas van gegeten :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2050822
Tom is ook aangekomen van het Barfen vs. KVV.
Voorheen was het een sprietje met vacht nu is hij nét iets zwaarder dan ik zou willen zien (2 ons ofzo) geen drama maar we gaan er wel aan werken.
Voorheen gokte ik ongeveer de maaltijden en lette niet echt op de tussendoortjes, hoefde toen immers ook niet.
Nu weeg ik de maaltijden én de tussendoortjes af zodat ik weet wat hij binnen krijgt.

En de snoepjes die hij onderweg van kennissen toegestopt kreeg...daar heb ik ook een stop op gezet.
Was toch allemaal granenzooi dus dat wil ik niet dat hij nog krijgt :)
Gebruikersavatar
Door rupa
#2050862
x
Laatst gewijzigd door rupa op di 19 mar 2013, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2050928
Tom weegt nu 6,6 kilo, ik wil dat hij rond de 6 zit, tussen de 5,8 en 6,2.
Ik voer nu 140 gram, met KVV zat ik op 6% van zijn gewicht en daar was hij stabiel op, nu zit ik dus op iets meer dan 2% en ik heb het idee dat we nu op de goede lijn zitten.
Door Parelridder
#2051054
rupa schreef: dus de meesten ervaringen met barf is dus dat de honden aankomen. (...)
Bijna alle reacties t.a.v. het aankomen gaan over de overstap van kant en klare vers vlees voeding (kvv) naar BARF. Ik begreep dat jij bent overgestapt van brok naar BARF, dus dat is iets anders, dan kun je eerdere portie immers echt niet vergelijken.
Ik moet zelf overigens van Barf meer geven dan van kvv, terwijl ik niet alleen maar mager voer en aanhangend vet niet verwijder. Maar blijkbaar toch minder vet dan de kvv. Dat is natuurlijk ook gewoon niet te zien, hoeveel vet daar doorheen gemalen zit. En andersom heb ik van m'n zelf samegstelde hap geen analyse die ik kan vergelijken met die van de kvv..
Och, ik doe de dagporties niet zo exact: als ze in een periode meer zwemmen, hebben ze meer nodig, krijgen ze dus meer. Als ik voel dat ze wat aankomen (ik 'weeg' ze met m'n handen) dan zakt de portie weer wat. Of ik kies wat vaker voor mager of juist vet vlees. Zo deed ik het overigens met brokken ook al: een afgesteken beker, een beker met een bultje of een beker met een grote bult. Dat klinkt heel rommelig misschien, maar ze zijn als ze eens gewogen worden - wanneer we bij de dierenarts zijn -  altijd exact op gewicht. Er zit nooit meer dan zo'n 200 gram verschil in (op de 26 en 27 kilo die ze wegen vind ik dat erg netjes) dus het werkt voor mij prima zo.
Door Martine-Tom
#2051065
Ik denk dat mijn "fout" zat in het overnemen van de percentage's van KVV naar Barf, van Barf heeft hij gewoon minder nodig dan van KVV.
Volgens mij is dat een algemeen iets als ik zo eens rondlees hier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door