Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2049469
Hoi allemaal,

Onze  6 mnd oude pup eet poep... die van zichzelf, of van onze andere hond (krijgen hetzelfde voer, smuldier, dus weinig verschil in ontlasting). De eerste maanden hier heeft hij dat niet gedaan, maar nu sinds enkele weken dus wel.
Hoe moeten wij hier mee omgaan?
Naar de DA vind ik een lastige, die geven dat toch vaak aan dat je een brok moet gaan voeren -> is niet de bedoeling!
Ik las ergens al de tip om ananas door het voer heen te doen, heeft dat nut? Kan dat gewoon ananas uit blik zijn?
Door eelke
#2049481
Bedankt voor je reactie!

Per dag krijgt hij 1 pakje vlees compleet, 1 pakje pens/vlees compleet, en een halve hart of kip (niet compleet)
Schapenvet en pensstaafjes.
Ik doe er mijn best voor om toch gevarieerder te voeren.

Opgeven wil ik niet... het in een newfoundlander, en komt al lebberend en kwielend op je af (en ook dat proberen we af te leren) er dan achter komen dat de kwiel die op je broek zit bruin is, is niet erg smakelijk.
Van ananas begreep is dat de poep dan anders kan smaken.
Door eelke
#2049498
Jup, ik weet dat het niet het 'je van het is', maar beter dan brok, en goed te doen kwa prijs en aanschaf... dus vandaar.

Ik heb trouwens ook een anti-kauw spray. Dit spuiten we momenteel op het aanrecht, om te voorkomen dat hij gaat jatten (want een pupje van 6 maanden en +/- 35 kilo, kan natuurlijk makkelijk overal bij...) niet dat hem dat tot nu toe echt weerhouden heeft... (tis nogal een euh, ja hoe moet je het noemen, onze golden heeft een jaar alleen in de keuken gezeten, los, en kon ik het vlees hele nachten op het aanrecht laten staan zonder dattie er ook maar aan dacht om er een likje aan te geven... dat lukt bij de newfy niet...beetje wennen ook wel :) inc nog niet 100 % zindelijk, en tot voor kort gebroken nachten en blaffen en janken als we niet thuis waren...)
Maar goed, misschien dat eens op de poep doen? Of is het gewoon beter om het gelijk op te ruimen? (ik zie het niet altijd binnen 5 min namelijk)
Door Parelridder
#2049503
Als ik het goed begrijp eet hij alleen 'eigen' poep, in de zin van, van de eigen roedel? Als hij ook naar oude drollen scharrelt, van vorige dagen, dan rest je geen keuze dan het allemaal zelf op te ruimen vrees ik. Als hij alleen interesse heeft in verse/warme drollen van eigen honden, is het goed te voorkomen. Stevig door lopen als je pup vrij loopt er ergens gaat poepen, zodat hij zodra hij kan achter je aan sprint ipv eerst te gaan vreten. Als dat niet werkt hem pas vrij laten als hij gepoept heeft. En tav de andere honden idem: hem mee lokken als een van de honden gaat poepen, tegelijkertijd zo leren dat het bukken van de andere honden betekent dat er iets lekkers bij jou te halen is. En stormt hij dan toch nog verheugd op de verse drol af, dan overtuigend laten weten dat je daarmee niet akkoord gaat.
Een trainingssituatie die je zou kunnen organiseren is het neer leggen van enkele drollen, zodat je kunt zorgen dat je hondje geen succes heeft en dan middels Fisher discs (die je dan eerst moet conditioneren) laten ervaren dat poep helemaal niet leuk is.
Heb je het idee dat je hond de afgelopen tijd wat schraler geworden is? Sommige honden ontwikkelen zo'n gewoonte als ze net even wat meer honger hebben. Dan kan een iets grotere portie dus ook bijdragen aan het weer verhelpen van dit gedrag.
Oh ja, wat betreft de ananas (maar ook eierkoek en karnemelk).. 't valt te proberen, maar het aantal honden bij wie dit resultaat had is erg klein.
Door eelke
#2049520
ook bedankt voor de reactie!

in heb hier de achterdeur altijd open staan, dus ze kunnen in de tuin scharrelen (als we thuis zijn) we laten ze 4 keer per dag uit, onze volwassen golden poept meestal alleen met het uitlaten (1 a 2 keer per dag), de pup het liefst in onze tuin (heeft veel moeite met plassen en poepen als hij afgeleid is) daardoor zie ik het dus niet altijd wanneer er gepoept wordt. anders zou het inderdaad simpel zijn om hem aangelijnt te houden, dan zou het er waarschijnlijk ook niet ingeslopen zijn. (het duurde ook wel even eer we het door hadden, dachten dat de ander de poepjes had opgeruimd, en dat de pup scheten liet, want het stonk wel eens om hem heen...)
eierkoek schijnt alleen te helpen als het van echte bakkers komt dacht ik. supermarkten zouden er geen ammoniak in gebruiken (terwijl ik op andere sites lees dat het juist de ammoniak in poep is wat het zo aantrekkelijk maakt)
hij is wel wat schraler nu, maar tis een pup van een groot ras, dus wil hem nu niet meer geven, omdat hij dan wel te dik wordt (gaat zo snel met pupkes he...)
fishes discs ken ik niet, ik zal eens gaan google`en. wellicht ook een oplossen voor het aanrecht-jat verhaal.
Door Parelridder
#2049534
Tja, ik zou je jonge hond niet meer zonder toezicht in de achtertuin laten zo lang hij nog in de tuin poept. Het is best lastig voor een jonge hond om ondanks alle afleiding tijdens de wandeling zich te concentreren op poepen en plassen, maar je hondje hoeft het nu ook niet te leren, omdat hij het in de achtertuin kan doen.. En dat is natuurlijk geen probleem op zich, maar daardoor leert 'ie wel gedrag wat je niet wilt: poep eten.
Er zijn veel meer honden die de ontlasting van hun eigen terrein opruimen, je kunt het zien als een vorm van zindelijkheid. Maar het kan wel een opzichzelf staand gedrag worden.
Ik zou de oplossing niet zoeken in voedingsmiddelen, want verwacht de oorzaak veel meer in zindelijkheid (eigen terrein schoon houden) en eventueel onnozel vermaak (er is in de eigen tuin natuurlijk weinig te beleven).
Door coby.p
#2050006
ik heb ook 2 newfies
nummer 3 en 4
nummer 3, de zwarte van het onderschrift is de 1e en enige die het niet doet.
de andere 3 allemaal wel.
geen verschil tussen soort poep of oud, of vers.
ik probeer het te voorkomen maar lukt niet altijd.
laat wel weten dat het ongewensd gedrag is, dus foei.
(heeft ze uiteraard maling aan, tis een newf) ::)
ze vinden het gewoon lekker. is mijn mening.

wat dat van het aanrecht vreten betreft, deden mijn honden ook
bevroren brood moest ik ook hoger laten ontdooien.
gaat meestal wel over, als je conseqent laat weten dat je het niet toestaat.
of niet :) het blijven newfs

meer eten geven zou ik niet doen, dat zouden ze wel graag willen.
op elke leeftijd trouwens.
misschien wat groente gaan toevoegen?
Door evds
#2050010
eierkoek geven ....

En dan het liefst als je pup een drol spot die ze wil eten, direct afleiden eierkoek erin. In eierkoek zit ook een raar geurtje wat ze lekker vinden. Bij mij heeft dat gewerkt met een BC pup. Als ze een drol wilde happen bedacht ze zich en rende naar mij voor het stukje eierkoek en de mega blije baas  :D
Op een gegeven moment was het drol eten helemaal over.
Door Parelridder
#2050024
Maar dan lag dat niet zo zeer aan de eierkoek denk ik, als wel aan dat ze wist dat ze geen poep mocht eten van jou, maar als ze dat dan liet, er bij jou wat lekkers viel te scoren. Ideaal!
Maar dan moet je wel zorgen dat ze niet zonder toezicht in de tuin gaat poepen... ;)
Door Parelridder
#2050028
coby.p schreef: ik heb ook 2 newfies
nummer 3 en 4
nummer 3, de zwarte van het onderschrift is de 1e en enige die het niet doet.
de andere 3 allemaal wel.
geen verschil tussen soort poep of oud, of vers.
ik probeer het te voorkomen maar lukt niet altijd.
laat wel weten dat het ongewensd gedrag is, dus foei.
(heeft ze uiteraard maling aan, tis een newf) ::)
ze vinden het gewoon lekker. is mijn mening.

wat dat van het aanrecht vreten betreft, deden mijn honden ook
bevroren brood moest ik ook hoger laten ontdooien.
gaat meestal wel over, als je conseqent laat weten dat je het niet toestaat.
of niet :) het blijven newfs

meer eten geven zou ik niet doen, dat zouden ze wel graag willen.
op elke leeftijd trouwens.
misschien wat groente gaan toevoegen?
Flatcoateds staan ook bekend om hun poepvreten (maar ze hebben New Foundlanders in hun oorsprong, dus nu begrijp ik het! :biggrin2:) Voor mij is dat geen reden om het als onmogelijk te aanvaarden dit te verhelpen, maar juist om extra energie te steken in het aanleren van het gewenste gedrag (géén poep eten).
Mijn Indra kreeg de laatste 8 mnd. van haar leven 9 maal per dag medicatie. Je moet er toch niet aan denken wat een poepetende hond allemaal binnen krijgt als hij achter haar aan zou kuieren.. :(
Door eelke
#2050162
dan toch maar vaker de achterdeur dicht denk ik...
zindelijkheid zal het niet zijn denk ik, zo proper issie niet. (ken je het verhaal dat pups noooooooit zichzelf of hun nest zouden vervuilen? Deze plaste ook wel liggend als het hem uit kwam, zag ze zijn staartje omhoog gaan...) en ook nu is hij nog niet 100% zindelijk (vandaar de achterdeur open...)
het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij tijdens het lopen zijn behoeftes doet. maar daar was toen hij echt nog klein was niet tegenaan te lopen. hij plaste nooit helemaal uit leek het wel. ook thuis niet, dus al hij wakker was om de 10 min een plasje. waren we trots dat hij buiten wat had gedaan, kom je binnen, weer plassen...

van het aanrecht vreten is gewoon lastig te corrigeren. we hebben hem vrij jong (ik denk met 4 mnd) los in de keuken gedaan, omdat hij in de bench bleef fepen. na 2 maanden gebroken nachten en klachten van buren wil je wel... maar wel met als nadeel dat hij nog niet volledig opgevoed was wat dat betreft. maar goed, we houden ons aanrecht nu wel lekker opgeruimd, is weer een voordeel.

tis inderdaad een heel ander slag ras als de golden, die alleen de eerste nacht een kwartiertje had gepiept, en na 3 weken helemaal zindelijk was, en het in die 3 weken hooguit 1 keer per dag mis ging. we zijn verwend denk ik  :biggrin2:

ben wel blij dat hij onder het lopen niet op zoek gaat naar poepjes...
Door eelke
#2050851
hej Coby, ik zie dat je ook een wit-zwarte hebt, leuk.
Wat een manen zeg, mooi hoor!
Kun jij de vacht ook mooi wit houden? Gijs heeft last van plekken bij zijn ellebogen, van het liggen denk ik.

Bolle Gijs heet hij trouwens officeel, moest iets met de efteling te maken hebben, en bolle past wel bij een newfy! :)
Door coby.p
#2051542
hoi eelke

ik stuur je ff een pbtje voor antwoord.
wordt te uitgebreid
enne, foto van gijs?
Door eelke
#2051703
ben benieuwd naar je pb.

ik hoop dat ik hier foto´s weg mag zetten, ik begreep niet helemaal of dit overal mag, of alleen in een bepaald topic. (en anders hoor ik het vast wel)

Gijs, nu 6 mnd. (op de foto 5 mnd denk ik)
Afbeelding

En in bad...3 mnd
Afbeelding

Onze golden Joep, van 1,5
Afbeelding

Die soms toch liever een zwarte flatcoated zou zijn...
Afbeelding
Door eelke
#2077149
Hoi!

Hier even een berichtje over hoe het nu gaat. Gijs komt niet meer in de achtertuin zonder toezicht, dus zodra hij een poepje doet, roepen wij hem heeeeeeeeeeeeeel enthousiast weer naar binnen, braaf gedaan. En hij komt dan ook, en laat het poepje liggen (al zie je de twijfel in zijn ogen..) poep eten onderweg doet hij eigenlijk niet. Hopelijk groet hij er op deze manier overheen ofzo, zou toch wel fijn zijn dat in de zomer de achterdeur lekker onbeperkt open kan blijven...
En hij is inmiddels ook al zindelijk te noemen, wat een zege zeg!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door