Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sieppus
#2049098
Ik heb al de zoekfunctie gebruikt, maar kan echt niks vinden van heden. Dus mijn vraag is, kan ik garnalen doen ipv een visdag. Of als toevoeging?
In de andere topic stond dat er kans is dat ze giftig zijn. Weet iemand hier iets mee over?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2049101
De meeste mensen geven vis vanwege de omega's. Ik ook. In dat geval is juist vette vis aan te raden, omdat deze meer omega-3 bevat. Garnalen zijn geen vette vissoorten dacht ik zo (net als koolvis dat ook niet is) en ik zou ze daarom als gewoon spiervlees geven.
Door Limpy
#2049107
Ik had dat giftige nog niet gehoort. wat zou dan precies giftig moeten zijn?
Hier krijgen de 2 snuisterijtjes het ook alleen maar als lekker snackje heeeeel af en toe.
Net wat koekje zegt, vette vis voegt veel meer waardevols toe.
Gebruikersavatar
Door pike
#2049113
Een garnaal is geen vis :: Ze zijn in principe wel veilig om te geven maar, ik zou ze liever zelf op eten! Ze bevatten maar héél weinig vet (minder dan 2%) dus als je i.p.v. vette vis garnalen geeft schiet je je doel voorbij, namelijk de hond omega-3 vetzuren geven. Het is dus géén goede vervanger voor vette vis.
Een garnaal kan inderdaad net als trouwens een mossel giftig zijn. Dat komt omdat hun voedsel uit plankton bestaat en er bestaat plankton dat biotoxines bevat. Overigens krijgen  ook mensen problemen als ze een giftige mossel of garnaal eten.
Door Tamomi
#2049136
Idd, garnaal is geen vis. Hoort tot de ‘Crustacea’ en is verwant aan insecten. Bevat geen omega-3, maar is wel erg rijk aan eiwit. Ik voer hier regelmatig een reuzengarnaal als snack. Ze eten het met schildje en al. Wel eerst invriezen om evt parasieten te doden.
Door Nadia
#2049437
Pike, er was toch ook iets met de samenstelling van de huid, wat niet zo goed was oid. Jij had dat ooit eens geschreven. Maar ik weet het niet meer.
Gebruikersavatar
Door pike
#2049530
Ja nou je het zegt, daar is inderdaad al eens een topic over geweest. Ik moest even zoeken en denken waar het precies over ging maar nu weet ik het weer. De schaal van een garnaal bestaat uit chitine met een hoog kalkgehalte. Chitine is een polysacharide (dus koolhydraat) vergelijkbaar met cellulose. Vanuit dat oogpunt bekeken leek het mij niet goed om een hond veel garnalenschalen te geven. Maar een paar garnalen als snack of een paar schaaltjes zijn heus geen probleem, en giftig zijn ze ook niet. Maar als vervanger voor vette vis zijn ze niet geschikt. ;)
Door Tamomi
#2049552
Owww... koolhydraat. Misschien kan ik in het vervolg die schildjes er maar beter afhalen. Dat worden anders teveel koolhydraten voor m’n beestjes. De grootteverhouding garnaal:kat ligt toch anders dan garnaal:hond...  :biggrin2:
Tnx voor de info. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door