Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Love Bird
#2048876
Onlangs met een instructeur van de hondenschool een discussie gehad over het risico van een maagtorsie. Ik heb altijd geleerd dat je de hond na een flinke ochtendwandeling moet voeren en niet ervoor omdat je anders kans hebt op een maagtorsie.  Per slot van rekening gaan roofdieren toch ook eerst op jacht en eten daarna hun prooi op  ::)  ! Zij was het er niet mee eens en zei dat je na een wandeling niet mocht voeren. Wat vinden jullie van deze stelling?
Door Lizzy
#2048878
De oorzaken voor maagtorsie zijn niet bekend. Dus het blijft speculeren. Ik vind echter dat jouw ideeen erover meer hout snijdt. En ik vind dus dat een hond na de maaltijd moet rusten. Zodat het op z'n gemakje het eten kan verteren. Dat ze daarvoor (voor de maaltijd) beweging hebben gehad, lijkt mij geen probleem. Om dezelfde reden die jij nu noemt. Nou moet ik zeggen dat ik ze na een heftige fietstocht ook niet direct eten geef hoor. Dan wacht ik ook een half uurtje tot uurtje. Om ze even tot rust te laten komen. Dat zou ik na bijv. sport-met-hond ook doen, even rust.
Door Alba
#2048888
Hier heeft Alba zelf besloten dat ze maar 1 keer per dag eet. Dat doen we 's avonds, zodat ze of al een laatste rondje gelopen heeft of alleen nog even een plas hoeft te doen voor het slapengaan. Maar de keren dat ze 's morgens ontbijt krijgt (eitje, yoghurt) wacht ik altijd na de ochtendwandeling tot ze rustig is. Dus in die zin voer ik niet ná een wandeling, er zit wat tijd tussen.

Wanneer voert je instructeur? Ik neem aan niet voor een wandeling :o. Als je dan ook al niet erna mag voeren, wanneer dan wel?!
Door Qwertu
#2048894
Er spelen meerdere dingen mee. Zo is er ooit een Zwiters onderzoek gedaan of hoog/laag eten de kans op torsie krijgen beïnvloedt (hoog eten deed kans op torsie toenemen).
Een HBO student in België heeft een onderzoekje gedaan met 160 honden met torsie en 160 controle honden (honden zonder torsie maar wel type torsiegevoelige honden).
Daar komt tot nu toe uit (is nog in volle gang)  dat een hond die zowel voor als na de maaltijd in rust was 7 keer hogere kans op torsie heeft dan een hond die zowel voor als na de maaltijd in aktie was.

Nogal een fors statement....en moet nog verder uitgewerkt worden ("actie" is bv ook te subjectief).
Laatst gewijzigd door Qwertu op vr 01 jul 2011, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irish
#2048930
Wij zeggen tegen cursisten minimaal een uur voor EN na het wandelen geen eten.
Als ze na het wandelen zo erg aan het hijgen zijn en dan eten zouden krijgen lijkt mij dat ook best wel een risico.
Door Love Bird
#2048931
Zelf ga ik na de wandeling vaak eerst lekker een kop koffie drinken, krantje erbij en daarna de honden voeren. Dan zit er dus wel een half uur tussen wandeling en eten. Volgens mij geeft mijn instructrice juist een half uur voor de wandeling eten. Lijkt me helmaal niet zo goed om met een volle maag te gaan wandelen. Zij voert overigens brokken en ik vlees.
Door TMG1961
#2048937
Pixie krijgt hier na de wandelingen eten. Er zit bij thuiskomst minstens een 30 minuten tussen binnenkomen en eten krijgen.
Ik heb zelf zoiets van ik ga zelf ook niet met een volle maag rennen, dat voelt niet lekker, zeker als je net 1kg of misschien zelfs meer naar binnen gewerkt hebt.
Door nienk
#2048945
nog los van het risico op een maagtorsie, als je bedenkt dat het eten verteren energie (en dus bloed) kost, dan is het toch logischer om je hond in rust te voeren? als je vlak voor de activiteit voert, dan is er een hoop bloed en energie bezig om het eten van de hond te verteren, dus minder energie om goed te bewegen. of het bloed wat bij de vertering hoort gaat naar de spieren, waardoor het eten minder verteerd wordt. idem voor vlak na de activiteit voeren, na grote inspanning zijn de spieren en hond nog aan het herstellen, en is er dus niet veel bloed beschikbaar om eten te verteren. dit is wat ik altijd geleerd heb mbt mijn eigen eet tijden in combi met trainingstijden, lijkt me redelijk hetzelfde voor dieren, toch?
Door Qwertu
#2049013
Love Bird schreef: Quwertu, weet jij wanneer de uitkomst van dit onderzoek bekend zal zijn?
Nee, durf ik niet te zeggen... Kan wel een seintje geven als de volledige resultaten bekend zijn.
Door Alba
#2049014
Love Bird schreef: Zelf ga ik na de wandeling vaak eerst lekker een kop koffie drinken, krantje erbij en daarna de honden voeren. Dan zit er dus wel een half uur tussen wandeling en eten. Volgens mij geeft mijn instructrice juist een half uur voor de wandeling eten. Lijkt me helmaal niet zo goed om met een volle maag te gaan wandelen. Zij voert overigens brokken en ik vlees.
Ik moet er niet aan denken om een half uur na het eten te moeten gaan sporten! Een rustig rondje aan de riem kan best na het eten (al doe ik dat niet met de hond) maar een flinke wandeling lijkt me echt niet fijn.
Door Qwertu
#2049023
Alba schreef: Ik moet er niet aan denken om een half uur na het eten te moeten gaan sporten! Een rustig rondje aan de riem kan best na het eten (al doe ik dat niet met de hond) maar een flinke wandeling lijkt me echt niet fijn.
Ik zelf ook niet, maar dat wil niet altijd meteen automatisch zeggen dat het voor onze honden ook geldt.
En als je al die honden ziet die na het eten willen spelen :D
Het zal ook wel liggen aan het soort en grootte van de maaltijd in verhouding tot de grootte van de maag, het soort beweging (rustig wandelen of echt sporten) etc.
Als je echt VOL zit moet je gewoon even uitbuiken :)
Laatst gewijzigd door Qwertu op vr 01 jul 2011, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Alba
#2049030
Qwertu schreef: Ik zelf ook niet, maar dat wil niet altijd meteen automatisch zeggen dat het voor onze honden ook geldt.
Als ik zie wat Alba doet na het eten, denk ik eerlijk gezegd wel dat dat voor haar ook geld. Als het heel lekker was wil ze wel een beetje gek doen, beetje maf doen in haar mand, maar daarna gaat ze echt slapen.
Het lichaam is er ook ingesteld, na het eten komt het parasympatische zenuwstelsel 'in actie' zodat het lichaam rustig kan gaan verteren. Dat geldt voor alle zoogdieren dus ook voor de hond.
Door Love Bird
#2050210
Dank jullie wel voor de vele reakties. Eigenlijk hebben jullie mij al bevestigd in wat ik altijd al dacht; eerst actie, daarna rust, eten en uitbuiken!! :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door