Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door suzanne 1
#2048204
Ik heb Jamey zijn ontlasting weer laten testen omdat hij Giardia heeft gehad. Hij is gelukkig vrij verklaard van Giardia  :groupwave2: maar nu heeft hij dus een bacterie in zijn darmen waar ik weer een ab kuur voor heb gekregen. En wel de bacterie yersinia enterocolitica.
En dan een vraagje aan de da onder ons'
Als ik info hierover opzoek op internet dan zie ik dat bij mensen het niet eens met ab behandeld wordt. Dat het lichaam het er zelf uitwerkt. Moet ik dan aan Jamey nog wel die kuur geven (als het niet nodig is doe ik het echt niet) heb zelf het idee dat door de vorige ab kuur dit gekomen is omdat zijn darmflora kapot is gegaan door de kuur.  Heb het idee dat als zijn darmflora goed was hij dit niet gekregen had.
Door Lizzy
#2048264
Ik kan alleen maar zeggen wat ik zou doen: ik zou het niet zomaar geven nee. Ik zou zelf even overleggen met mijn vriendin, tevens DA, die niet zo pro-AB is en voor iedere scheet antibiotica voorschrijft.

Yersinia enterocolitica

Yersinia enterocolitica is een bacterie die optimaal gedijt bij 25-30°C , maar die zich zelfs bij 0-2°C nog kan vermeerderen.
Y. enterocolitica wordt regelmatig aangetroffen in de omgeving, in het water, in levensmiddelen en in dieren. Gelukkig gaat het vaak om varianten die niet ziekteverwekkend zijn.
Het varken is het enige dier door de mens gegeten dat regelmatig ziekteverwekkende Y. enterocolitica bevat. De bacteriën worden teruggevonden in de uitwerpselen en in de mondholte van levende varkens maar ook op vers geslachte varkenskarkassen.
Heel uitzonderlijk wordt Y. enterocolitica gevonden in gepasteuriseerde melk, maar dan gaat het om nabesmetting. De bacterie komt immers niet voor bij melkkoeien, zodat de melk achteraf moet zijn besmet door contact met besmet water, met mensen of varkens.
Y. enterocolitica werd verder ook al aangetroffen in tofu, in mosselen en in oesters.

Symptomen
De symptomen van Yersiniosis zijn koorts, waterige diarree, krampen en hevige pijn in de onderbuik die doet denken aan blindedarmontsteking. Complicaties leiden soms tot acute of chronische artritis . De symptomen treden op 2 tot 4 dagen na het eten van besmet voedsel.

Behandeling
Geen antibioticum geven.
Het komt er vooral op aan het vocht- en zoutverlies aan te vullen (rehydratatie-oplossing en veel drinken).

===========

Ik vind net als jij vele websites die schrijven dat je geen AB moet geven.

Fijn dat de Giardia weg is! Ik zou zelf ook als de dood zijn dat ik na een AB kuur weer met een hond zit die bevattelijk is voor giardia....
Door suzanne 1
#2048418
Fijn Lizzy dat je het even navraagd. Ik wist toen ik de ab kuur haalde nog niet wat voor bacterie het was en heb die daarna pas opgezocht. Heb nu spijt dat ik toch die kuur gehaald heb  >:( Jamey heeft er naar mijn weten geen last van. Hij heeft wel iets dunnere keutels (zeg maar kwa structuur brokkendrol) dus nog geen diarree ofzo, en hij laat scheten :P
Had er al geen goed gevoel bij, ben blij dat ik het hier geplaatst heb zodat jullie ook mee kunnen denken.
Ik zal morgen weer probiotica voor hem halen. Wat is ook al weer een goed merk?
Door Lizzy
#2048657
suzanne 1 schreef: Fijn Lizzy dat je het even navraagd. Ik wist toen ik de ab kuur haalde nog niet wat voor bacterie het was en heb die daarna pas opgezocht. Heb nu spijt dat ik toch die kuur gehaald heb  >:( Jamey heeft er naar mijn weten geen last van. Hij heeft wel iets dunnere keutels (zeg maar kwa structuur brokkendrol) dus nog geen diarree ofzo, en hij laat scheten :P
Had er al geen goed gevoel bij, ben blij dat ik het hier geplaatst heb zodat jullie ook mee kunnen denken.
Ik zal morgen weer probiotica voor hem halen. Wat is ook al weer een goed merk?
Nee, sorry, ik ben misschien niet duidelijk geweest. Ik zou het na hebben gevraagd maar ik heb dat dus niet gedaan. Maar, kan het alsnog wel even vragen, of ze naar dit topic wil kijken!

Ik vind Arkopharma's acidophilus heel goed.
Door suzanne 1
#2048684
Lizzy schreef:
Ik vind Arkopharma's acidophilus heel goed.
Ok fijn, want die heb ik besteld. Hoeveel moet ik daar van geven. Jamey weegt 12 kg.
Door Lizzy
#2048688
suzanne 1 schreef: Ok fijn, want die heb ik besteld. Hoeveel moet ik daar van geven. Jamey weegt 12 kg.
Ik zou beginnen met 2 per dag.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2048763
Ik ben nog even druk aan het snuffelen op pubmed, waarover later meer.
Ondertussen vraag ik me af wat jij jouw hond voert Suzanne. Stel jij zelf samen of geef je kvv?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2048823
Ben ik weer.
Over het algemeen is Yersinia onschuldig en geeft diarree die vanzelf over gaat. Het hangt een beetje van het type af hoe schadelijk ie is. Zo is bv E. coli niet zo gevaarlijk, maar wel als ie hemolytisch is zoals bij de EHEC.
Een evenwichtige darmflora is in staat de bacterie te bestrijden.
Honden zijn meestal drager van deze bacterie en worden er niet ziek van.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 8-0084.pdf

Wat ik zou doen, is een maand een stevige probioticakuur geven en dan ngmaals de ontlasting laten onderzoeken.
Door suzanne 1
#2049112
Lizzy schreef: Ik zou beginnen met 2 per dag.
Ok, ga ik doen, ga ik samen met Jamey aan de probiotica. Ik heb zelf ook een bacterie (wel een andere) dus voor mij is het ook wel goed.
*Dorothea* schreef: Ik ben nog even druk aan het snuffelen op pubmed, waarover later meer.
Ondertussen vraag ik me af wat jij jouw hond voert Suzanne. Stel jij zelf samen of geef je kvv?
Jamey krijgt barf. Net als onze andere hondjes. Hij heeft idd trouwens nergens last van.
*Dorothea* schreef: Ben ik weer.
Over het algemeen is Yersinia onschuldig en geeft diarree die vanzelf over gaat. Het hangt een beetje van het type af hoe schadelijk ie is. Zo is bv E. coli niet zo gevaarlijk, maar wel als ie hemolytisch is zoals bij de EHEC.
Een evenwichtige darmflora is in staat de bacterie te bestrijden.
Honden zijn meestal drager van deze bacterie en worden er niet ziek van.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 8-0084.pdf

Wat ik zou doen, is een maand een stevige probioticakuur geven en dan ngmaals de ontlasting laten onderzoeken.
Gaan we zeker doen.
Mevroi Kruim schreef: Even geheel en totaal  :offtopic2: maar: Dorothea, jij bent gewoon GEWELDIG!  :worthy: :jerry: :flowers:
Ben ik het helemaal mee eens  :) en Lizzy ook. Jullie allemaal hartstikke bedankt. Hier kunnen we wat mee.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2049120
suzanne 1 schreef: Jamey krijgt barf. Net als onze andere hondjes. Hij heeft idd trouwens nergens last van.
aha oke dan krijgt ie dus zeker geen varkensvlees (bij kvv zou dat nog kunnen).
Nou als ie nergens last van heeft dan zou ik die antibiotica niet geven.
Door suzanne 1
#2049194
*Dorothea* schreef: aha oke dan krijgt ie dus zeker geen varkensvlees (bij kvv zou dat nog kunnen).
Nou als ie nergens last van heeft dan zou ik die antibiotica niet geven.
Nee ze krijgen idd geen varkensvlees.
Gelukkig heeft hij nergens last van. het is dat ik zijn ontlasting liet testen omdat hij Giardia heeft gehad want anders had ik het niet eens geweten. Hij is na de giardia alleen maar aangekomen in gewicht (is positief) hij woog 11,4 en kreeg 500 gram per dag aan eten. Dat is extreem veel voor een volwassen hond. Nu weegt hij al 12,6. Dus dat is positief. het enigste waaraan ik het kan merken is dat hij af en toe scheten laat  :yucky:. Voor de rest barst hij van de energie, ziet er heel mooi uit, super vacht en hij is dus aangekomen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door