Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tanna
#2048027
Ik heb gisteren geitenlever en kippenlever gedroogd en deze keer was het allemaal flink vast gaan plakken aan de roosters van de Bomann. Ik heb net een hele tijd staan schrobben, maar het is hardnekkig. Volgens mij zijn er wel BP'ers die bakpapier in het droogapparaat gebruiken. Kan dat veilig? Ik vind het een beetje een eng idee en ben bang dat het misschien wel gaat schroeien. Maar wie weet maak ik me voor niets ongerust en kan er gewoon bakpapier in het apparaat. Scheelt mij weer schrobben! :)
Door Kemi
#2048039
Ik denk dat het qua temperatuur geen kwaad kan, tenminste...mijn bomann wordt wel warm, maar niet echt 'heet'.
Wat droogtijd betreft, denk ik dat het iets langer zal duren omdat de warme lucht niet meer door de roosters kan stromen. maar dat denk ik hoor, heb geen ervaring (dus ik hou de overige antwoorden in de gaten, dan weet ik het ook meteen :biggrin2:)
Laatst gewijzigd door Kemi op do 30 jun 2011, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door beesteboelmona
#2048054
Ik zou niet weten waarom niet.
Het is tenslotte bakpapier.
In mijn bohmann gebruik ik het niet maar wel in mijn oven op 220 graden als ik vlees voor ons maak. (karbonaatje op rooster daaronder bakplaat met bakpapier)
En zo warm wordt een bohmann echt niet.
Dan blijft er denk ik weinig van over.
Door Nynke
#2048056
Bien schreef: Ik laat de roosters wel eens een nacht in een emmer met heet water liggen met afwasmiddel gaat goed hoor
dat doe ik ook, dan zijn ze de dag erna makkelijk schoon te krijgen  :) :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2048072
Het nadeel van bakpapier is dat het de luchtstroom kan belemmeren. Door er zelf veel gaatjes in te prikken of perforeren, kan je dat wel een beetje tegengaan.
Bij de toko verkopen ze stoompapiertjes, voor in je stoommand. Dit zijn velletjes (in verschillende maten) rond soort bakpapier, waar als gaatje in zijn geperforeerd. Ik zou dan eerder die gebruiken, is makkelijker.
Door Tanna
#2048098
Bien schreef: Ik laat de roosters wel eens een nacht in een emmer met heet water liggen met afwasmiddel gaat goed hoor
Ik laat ze een uur of 2 in heet water met afwasmiddel staan, misschien moet dat dus langer. Maar deze keer zat de boel zo vastgeplakt dat een hele nacht weken volgens mij ook niet had geholpen........ :-\
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2048342
geen bakpapier gebruiken , houdt de warmte circulatie tegen waardoor het drogen langer duurt.
wil je de hartnekkige aangekoekte schalen schoonkrijgen dan moet je er wat soda in het water doen en even laten weken.
zelf heb ik er hier nooit last van omdat ik de stukjes vlees de eerste uren een keertje omdraai.
Door millyckk
#2048350
El budha schreef: Ik stop de rooster in de afwasmachine
Doe ik nu ook! Durfde het eerst niet omdat ik bang was dat ze krom gingen trekken, maar heb ze nu al diverse malen in de afwasser gehad en dat gaat prima! ( wel op  45 graden, "glazen en kopjes"-stand
Gewoon bakpapier zou ik ook niet doen i.v.m. onvoldoende circulatie
Door Nynke
#2048520
El budha schreef: Ik stop de rooster in de afwasmachine
Daardoor zijn bij mij dus een paar roosters bros geworden, waardoor ze uiteindelijk loskwamen van de buitenring. Dat doe ik dus niet meer  ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2048630
ik gebruik wel bakpapier die ik in het midden van een gat voorzie en halverwege ook nog van extra gaten voorzie. Ik vind het juist heel makkelijk om de eerste uurtjes hierop de spullen te leggen. Het eventuele aanwezige vet is er dan uitgelopen en komt op het papier en niet op de bodem van het apparaatwaar het element en ventilator zit. (ik heb een stockli) Niets plakt aan de roosters. luchtstroom komt voldoende door. Daarna haal ik het bakpapier weg en droog verder zonder.
Overigens maak ik ook wel eens fruitleather voor mezelf en dan kan ik niet zonder bakpapier werken.
Door nienk
#2048950
ik doe ook af en toe de rooster een beetje schudden of de vleesje bewegen, anders gaat het soms wel vast zitten inderdaad. vaak ook trouwens dingen verplaatsen als er later nog wat bij moet. nog nooit gehad dat het echt niet schoon werd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door