Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kimmiejj
#2043721
Dan meer even gekopieerd naar hier! Stond verkeerd.


Ik Heb een kat Morry van 3jaar!
Die is afgelopen dinsdag aan de dood ontsnapt. De oorzaak blaasgruis.
Door de struviet zat hij helemaal verstopt. Heel ze penis zat vol steentjes.
En hij was er echt bijna niet meer.


Ik heb hem net op mogen halen.
EN kreeg het advies. Om hem speciaal dieetvoer te gaan geven !
Hij heb nu proefzakjes royal canin urinary bij zich ! En dat is tot maandag.
En een zak van 1.5 kilo kost 19.90 .

Nu lees ik op internet veel over appelazijn e.d


Mijn dierenarts was daar niet over te spreken.

En mij werd ook meegedeeld . Als hij het nog een keer krijg en weer verstopt raak. zal hij het niet overleven.

Ik neig er nu naar om gewoon dat voer te kopen! Met 1 zak zou hij 1 maand doen!


Wat is jullie mening hierover ?
Door Mevroi Kruim
#2043854
Mijn mening is dat dat anti-gruisvoer smerige troep is. Ik zou het dus niet geven.

Ik weet niet of je kat vers eet, zo niet, dan zou ik hem pronto overzetten op kvv met veel water toegevoegd. Vers voer verzuurt zeker zo goed als het dieetvoer en het is veel en veel gezonder.

Struviet ontstaat in urine die niet zuur genoeg is. Dat komt meestal door de granen en koolhydraten in brok en blik. Dan maakt meneer RC vervolgens 'dieetvoer' dat verzuurt, niet door de oorzaak, de koolhydraten uit het voer te halen maar door verzurende chemicalien toe te voegen. Dus eerst het probleem veroorzaken door kippenvoer te maken en dat aan katten te geven, en dan het zelf veroorzaakte probleem oplossen door aan dat kippenvoer nog wat troep toe te voegen.

Het is natuurlijk veel zinniger om de kat gewoon kattenvoer te geven, dus vers. Zonder granen en andere koolhydraten. En met veel vocht om de nieren goed door te spoelen.

Er zijn katten waarvoor dit niet genoeg is, om wat voor reden dan ook. Dan heeft het zin om extra te verzuren met appelazijn, en cranberry-capsules toe te voegen.

Overigens voer ik 2 honden en 2 katten met barf voor nog geen 40 euro per maand  ::)
Door mirdj
#2044117
Ik heb hier 2 blaasgruiskaters waarvan 1 (Max) een penisamputatie heeft gehad, die was ook kantje boord. Voor de amputatie was ik me al aan het inlezen in versvoeren en na de amputatie ben ik over gestapt. Mijn da wilde ook dat ik de blaasgruis brokken ging geven, maar die vond ik veel te vet en met 2 katers die al behoorlijk aan de maat zijn was dat voor mij gewoon geen optie. Max kon ik cold turkey over zetten bij Snoepie heeft het toch zeker een half jaar geduurd. Ze hebben ongeveer 2,5 jaar kvv gekregen (haaksbarf) en sinds een half jaar maal ik zelf. Kauwen willen ze niet aan (zeker Snoepie niet) maar gemalen vinden ze alles lekker. In de eerste 2,5 jaar heb ik ze ook appelazijn gegeven en ze waren binnen de kortste keren allebei gruisvrij. Sinds ik zelf maal krijgen ze geen appelazijn meer en nog steeds zijn ze allebei gruisvrij. Het overstappen naar vers voeren is de beste stap die ik ooit heb genomen.

In de praktijk van mijn da zitten 3 dierenartsen. 1 is tegen versvoeren en die probeert me nog steeds over te halen om over te stappen op de dieetbrokken dus als ik haar kan ontlopen zal ik dat ook zeker doen. De andere 2 staan er wel open voor maar weten er gewoon niet genoeg vanaf en dat geven ze ook toe. Ze hebben wel gezien dat mijn katten binnen de kortste keren gruisvrij waren, veel mooier in hun vachten zaten en gewoon zeer tevreden katten zijn. Een blaasontsteking steekt hier nog wel eens de kop op, maar ook dan zijn ze gewoon gruisvrij.
Door Mirj@m
#2046866
Ook hier een blaasgruiskater die het uitstekend doet op vers. Ik heb meermalen een discussie staan voeren met mijn dierenarts die keer op keer probeerde mij richting dieetbrokken te sturen. Wat ik pertinent weigerde, al is het alleen al omdat ik het niet zie zitten om één kat apart te gaan voeren. Dat gaat geheid verkeerd.

Maar inmiddels is zelfs mijn dierenarts overtuigd: bij de laatste controle bleek de urine van Biscuit kraakhelder te zijn. Geen spoortje gruis meer te vinden. Dus ook mijn advies: vers met extra water. Maar dan wel streng zijn op echt alleen vers. Zo kreeg Biscuit in het begin van mij nog best wel eens blikvoer als extraatje (al mijn katten trouwens) en toen kreeg ie dus weer gruis. Toen ik daar mee stopte was dat ook zo weer verdwenen.

Wat ik je wel kan aanraden is om in ieder geval af en toe eens de urine te laten onderzoeken. Dan weet je of het nog de goede kant op gaat. Mocht hij dan toch gruis ontwikkelen dan kan je tijdig ingrijpen.

Overigens wil ik je ook nog meegeven dat je voorzichtig moet zijn met het toedienen van cranberryspul of vitamine c pillen. Dat verzuurt inderdaad de urine, maar het risico is, dat als je dosis te hoog is (wat bijna niet te controleren is) dat de kat mogelijk oxalaatkristallen kan gaan ontwikkelen. Oxalaat is een andere vorm van gruis dan struviet en die is nog een stukje vervelender. Dus pas daar erg mee op! Dan zou ik eerder kiezen voor een paar druppels appelazijn of homeopatische middelen, zoals Urologist Aid van Zenzipharm.
Door miss_d
#2047995
Kimmiejj schreef: En mij werd ook meegedeeld . Als hij het nog een keer krijg en weer verstopt raak. zal hij het niet overleven.
Ik weet niet precies waar dat op gebaseerd is, maar is een penisamputatie dan geen optie? Wij hebben dat pas geleden ook gedaan bij ons ventje (smalle penispunt en daardoor vaak ellende met blaasontsteking en 2x een verstopping, daar helpt geen vers voeren tegen op) en het is me 100% meegevallen.
Door mirdj
#2048279
Een penisamputatie is de laatste optie. Ik was Max bijna kwijt omdat de gruis al zoveel schade aan z'n urinebuis had dat de da het bijna niet meer gehecht kreeg. De amputatie was goed gegaan en gelukkig heeft ze nog 1 laatste poging gedaan om het te hechten en dat is gelukkig gelukt anders was ik hem mooi kwijt geweest.
Door miss_d
#2048417
mirdj schreef: Een penisamputatie is de laatste optie. Ik was Max bijna kwijt omdat de gruis al zoveel schade aan z'n urinebuis had dat de da het bijna niet meer gehecht kreeg. De amputatie was goed gegaan en gelukkig heeft ze nog 1 laatste poging gedaan om het te hechten en dat is gelukkig gelukt anders was ik hem mooi kwijt geweest.
In ons geval was het niet de laatste optie, gelukkig maar! We hebben er echt uit preventie voor gekozen, omdat we bang zijn dat hij het mentaal niet nog eens trekt (hij heeft het heel zwaar gehad bij de dierenarts, weigerde te eten e.d.). Het is in ieder geval het overwegen/overleggen waard als er zulke zware woorden vallen als  'volgende keer niet overleven'...
Door Mirj@m
#2048525
Als ik eerlijk ben vind ik dat dierenartsen vaak veel te panisch reageren als het gaat om gruis (uitzonderingen daargelaten).
Zo zijn er nog steeds legio dierenartsen die dus vinden dat een blaasgruiskat de rest van zijn leven op dieetbrokken moet. Terwijl blaasgruis ook heel goed simpelweg het resultaat kan zijn van veel stress en dus prima gewoon weer weg kan blijven als het is opgelost. Een keer gruis betekent niet altijd gruis.

Ik heb een hele tijd geleden ook eens aan mijn dierenarts gevraagd of het niet verstandig was om, mócht Biscuit weer een keer verstopt raken, dan een penisamputatie uit te voeren. Zij is daar fel op tegen tenzij het echt niet anders kan, want het is feitelijk gewoon een verminkende operatie. Als je je kat gewoon goed in de gaten houdt en de symptomen herkent dan ben je er echt wel op tijd bij. Een preventieve penisamputatie zou ik je kater echt niet aandoen. Begrijp met niet verkeerd: als Biscuit nu dood zou liggen te gaan en er is geen andere optie dan is het hakkie takkie weg pipi, maar preventief? Echt niet.

Zorg er dus gewoon voor dat je je kat goed in de gaten houdt. Ik merk bij Biscuit dat ie last heeft omdat ie dan onmiddelijk naast de bak gaat plassen. Als ik dan een lege kattenbak neerzet gaat ie daar direct op zitten plassen. Daaraan merk ik dus dat hij last heeft met plassen en dat er iets niet in de haak is. Ook heeft mijn dierenarts me uitgelegd hoe ik kan voelen op zijn blaas vol zit. En regelmatig een plasje laten controleren zodat je weet dat alles nog de goede kant op gaat. Je kan ook PH-strips halen bij de apotheek om zelf in de gaten te houden hoe zuur de urine is, dat is namelijk al een richtlijn.
Door mirdj
#2048563
Bij Max was het echt leven of dood en ik had gewoon geen andere keus. Preventief vind ik persoonlijk ook een stap te ver, maar ik heb redelijk makkelijke katten waarmee een da bezoek goed te doen is. Max heeft uiteindelijk 10 dagen bij de da gelegen (nog wel rond kerst en oud & nieuw) en heeft in die periode 3 katheters en de amputatie gehad. Eten wilde hij ook niet echt, maar ik ging elke avond even langs en dan at hij wel van m'n vingers. Het was blik, maar op dat moment ben je blij met iedere hap die hij binnen krijgt. Mijn da wilde ook dat hij op dieetbrokken ging. Op dat moment was ik me al aan het inlezen voor vers, maar ja omdat je niet beter weet probeer je het. Die dingen waren zo vet dat ik ze dat echt niet lang ging geven. Max was nog geen week thuis toen ze al aan de kvv gingen.
Door miss_d
#2049190
Mirj@m schreef: Een preventieve penisamputatie zou ik je kater echt niet aandoen. Begrijp met niet verkeerd: als Biscuit nu dood zou liggen te gaan en er is geen andere optie dan is het hakkie takkie weg pipi, maar preventief? Echt niet.
Mijn kat is geen standaard gruiskater, zijn Ph was tussendoor altijd perfect. Ik kon er in die zin niet op anticiperen. Als hij een ontsteking kreeg, ging zijn Ph relatief snel omhoog en was er weinig aan te doen, behalve hopen en bidden. Bij zijn recente verstopping was hij er ongelooflijk slecht aan toe, mentaal. Ook lichamelijk kreeg hij best een dreun, al had hij geen blijvende schade, zoals nierschade (we waren er relatief snel bij). Gelet op zijn smalle penispunt, was de kans groot dat het nog eens zou gebeuren (drie jaar geleden is het voor het eerst gebeurd, hij had relatief vaak blaasontstekingen dus best wel risico op herhaling). Daarom hebben we besloten de week erna zijn penis te amputeren, om te voorkomen dat er de volgende keer blijvende schade optreedt en zo'n operatie in een noodsituatie uitgevoerd moet worden, wat veel meer risico meebrengt.  

Als er zulke zware woorden vallen als 'volgende keer niet overleven', zou ik zo'n amputatie echt wel overwegen als ik TS was. Maar ik zit ook niet zo met de verminking, en mijn dierenarts ook niet, als hij er zo over had gesproken had ik me misschiel wel bedacht, maar hij vond het de meest verstandige optie. Het beestje kan nu beter plassen dan ooit, is verlost van zijn blaasontstekingen en zal - naar verwachting- niet meer verstopt raken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door