Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wendiej
#2048285
Hallo
Ik ben even radeloos en weet niet meer wat ik moet doen.

Ik heb, samen met mijn ouders, een hond van nu ruim 3 jaar. Een kruising van een boerenfox/golden.
Een schat van een hond.

Zo`n 2,5 / 3 jaar geleden heeft mn hond opeens een flinke allergische reactie gehad. Hij had een erge rode buik en we zijn naar de dierenarts gegaan. Daar kreeg hij een prikje tegen de jeuk en antibiotica. Ook moesten we overstappen op ander voer (we zaten op Farmfood) wat door de dierenarts werd aangeraden: Specific. Hierop ging het erg goed maar omdat het voer erg duur is wilden we overstappen.
We hebben toen wat verschillende soorten voer geprobeert en zijn geeindigd bij Eukenuba (rich in chicken) en hier deed hij het prima op. Goede poep en lekke energiek. Zo`n 5 maanden geleden viel het me op dat zijn huid wel erg droog was en bij zijn kont/rug waren veel schilfertjes. Een paar dagen later kreeg hij weer zo`n enorme allergische reactie en zijn we weer naar de dierenarts geweest.
Weer een prikje en 2 weken antibiotica. Na die 2 weken was het iets minder maar nog niet voldoende dus weer 2 weken op de antibiotica...
Daarna zijn we overgestapt op versvlees. We hebben gekozen voor Barfmenu Tinlo. Op zaterdag 11 juni zijn we hiermee begonnen.
We gaven hem konijn, kip, natuurlijk en makreel, steeds afgewisseld.
Vrijdag 17 juni moesten we naar de dierenarts voor de jaarlijkse enting. De dinsdag erop had hij weer een onwijs rode buik. Mn moeder gaf aan dat hij tijdens de wandeling op een veldje wel iets heeft gepakt uit de bosjes wat hij snel wegwerkte, we hebben dus geen idee wat het was.
We hebben het een paar dagen nog aangekeken maar het werd alleen maar erger. Het jeukt onwijs en hij likt er ook erg aan. Overdag hebben we hem een trui/jurk aan gedaan die we voor hem hebben gemaakt zodat hij er niet bij kan maar deze durven we in de bench of als hij alleen is niet aan te laten omdat hij er wellicht in verstrikt kan raken.
Afgelopen zaterdag hebben we besloten een eliminatie dieet te gaan doen en hebben we de eend erbij gehaald en we geven hem nu dus alleen eend en konijn. De tussendoortjes die hij kreeg (runderlong, gedroogde kip, kauwbotten van huid en kleinere kauwstaafjes van huid) totaal niet meer. Alleen maar het vlees.
Vandaag kom ik thuis en het is weer erger geworden!
Iemand heeft me geadviseerd een consult aan te vragen bij een homeopaat maar mijn moeder wil hier niet aan. Ze heeft aangegeven dat als het na het weekend nog niet beter is, ze naar de dierenarts gaat.

Nu het grootste probleem... De hond heeft een tijd geleden een trauma opgelopen bij de dierenarts en heeft sindsdien een hekel aan de dierenarts. De wachtkamer in vind hij prima, de behandelkamer in ook maar verder niet. Voor de jaarlijkse enting heb ik maanden getrained om hem rustig te krijgen en te houden en dit ging prima. Als we nu naar de dierenarts gaan, vrees ik ervoor dat ze gaan bloedprikken voor een onderzoek. Dit denk ik, omdat dit door de dierenarts is aangegeven toen we voor de 2e keer de antibiotica kuur hadden afgerond en het nog niet voldoende OK was.

Wat moet ik nou doen?

Misschien stel ik me wel aan en moet ik de hond wel naar de dierenarts nemen voor het bloedprikken. Zelf zou ik er dan denk ik niet bij willen zijn omdat ik hem dan wellicht meer stress geef omdat ik me nu al zo`n zorgen maak.

Tips, adviezen, alles is welkom.

(sorry voor het lange verhaal)
Door Sieppus
#2048312
Kan het geen allergische reactie zijn op iets uit de omgeving ipv op het voer? Bloed laten testen lijkt me een goede optie in jouw geval. Zo kan je veel dingen uitsluiten.
Door nienk
#2048467
oh wat een narigheid!

mijn idee: ga naar een holistisch dierenarts. die kan alles wat een gewone DA ook kan (testen, medicatie, etc.) maar weet ook een heleboel andere dingen.
Door Lil
#2048618
Idd bloed laten testen. Het zou me ook niet verbazen dat de laatste keer een reactie op de enting was. Vrijdag enten en dinsdag uitslag klinkt alsof het van de enting komt. Een holistische of homeopatische da kan wonderen doen.
Door Lizzy
#2048664
Ik vermoed dat het ontgiften van brok naar KVV en daarop een jaarlijkse enting teveel is geweest van het goede. En dit een dubbele uiting is van alles wat hem de afgelopen tijd is overkomen. Ik vermoed dat zijn darmflora flink aan gort is door de antibiotica. En ik vermoed dat hij inderdaad een flinke allergie heeft. Dat kan voor voer zijn, dat kan ook heel goed voor pollen of iets dergelijks zijn. Nou, daar bovenop zijn vaccinatie en dan heb je alle ingredienten wel aanwezig voor zo'n reactie.

Ik zou zelf naar een holistisch DA gaan. En ik denk dat je geadviseerd zal worden om te gaan ontgiften. En de darmen weer gezond te maken.

Als je dat persee niet wil (hetgeen ik onverstandig vind - net zo onverstandig als naar je eigen DA gaan want ik kan je nu al weer op een briefje mee geven wat er gaat gebeuren. Je krijgt speciale brokken, je hond krijgt een spuit prednison (dat zijn die prikjes die hij al eerder heeft gekregen) en hij krijgt weer AB. En dan sta je daar over 6 maanden weer)), dan kun je zelf aan de slag gaan.

Kun je je nog herinneren wanneer de allergische reactie van 2 a 3 jaar geleden is begonnen? Was dit ook voorjaar/zomer? Zo ja, moet je serieus gaan denken aan een reactie op pollen of, voor het water waar hij in zwemt. Ook nu weer staan de zwemwatertjes BOL van de bacterieen. Als je pollen vermoed, zou ik zeker aan de slag gaan met Puur Jeuk en Puur Pollen. En daarnaast kun je van de Groene Os de Vachtkruiden geven: http://www.nmlhealth.com/p,35,541/Vachtkruiden.aspx.

Als je denkt dat het echt iets is in de voeding, dan raad ik je aan om inderdaad een eliminatie dieet te gaan doen. Het is wat lastig, je moet dan weer een diersoort kiezen die hij nog nooit eerder heeft gegeten. Misschien dat je geit kunt geven? Of paard? Eend vindt hij blijkbaar geen goed idee. Nou goed, dat dieet moet je dan 6 tot 9 weken volhouden. En kijken hoe het gaat.

Tijdens dat eliminatie dieet moet je niks aan supplementen geven. Vind ik. Maar als je aan de slag gaat met andere allergieen of als je klaar bent met het eliminatie dieet, zou ik hem echt langdurig op probiotica zetten!
#2048898
Hoi Wendy, ben jij toevallig van Hondenschool Alfa? Dan kennen wij elkaar  ;) (Olga).
Heel goed idee om naar Tannetje Koning te gaan in Otterlo, zij is holistische dierenarts met veel verstand van voeding.
Met een eliminatie-dieet kan ik je helpen, geef maar een gil.
Door Wendiej
#2049031
Hey Olga, ja dat ben ik! Ik herken je hondjes. Leuke foto

Ik ga nog eens overleggen met mijn moeder.

We hebben hem nu maar een kap om gedaan die we nog hadden liggen.

We wachten het sowieso nog even af tot na het weekend.

Ik houd jullie op de hoogte
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door