Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Merle
#2048168
Hallo allemaal,

Moos is inmiddels alweer 7 maanden. Hij krijgt nu KVV, ik wil graag beginnen met Barf. Eerst de weekenden, om te zien hoe het gaat. In de toekomst het liefst alle dagen...nog een 'vriezer' probleem, maar voor nu kan het makkelijk voor 2 dagen.

Ik heb in de 'bibliotheek' veel documenten gelezen met als gevolg dat ik door het bomen het bos niet meer zie  ???. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het best nog 'eng' vindt  :-[, Moos kan best gehaast eten.
Kan ik hem kippennekken geven, die dan eerst plat-slaan of gelijk proberen? Uiteraard blijf ik erbij... en bijvoorbeeld een runderlap gesneden? Een eitje kan ik ook vast proberen. Kortom hebben jullie tips? Ik wil zaterdag met kippennekken, groente en ei beginnen....

Alvast bedankt!
Door Mevroi Kruim
#2048172
Hartstikke goed idee, barfen  :D als je de smaak een keer te pakken heb  ::)

Hoe lang eet Moos al kvv? Als hij al een aantal maanden vers eet en dat goed verteert is de overgang naar barf niet groot.

Zolang je nog voornamelijk kvv voert hoef je je niet druk te maken over een 'compleet' menu. Dus leef je uit!

Kippennekken zijn idd de beste beginnersbotjes, zowel voor de hond als voor de baas  ;) en als je je daar lekker bij voelt mep je ze gewoon helemaal tot moes. Voor haastige eters kan eht werken om ze vast te houden (met een washandje, ze zijn glibberig  :P) zodat de hond ze niet gelijk naar binnen kan schrokken. Maar in een kippennek zullen ze sowieso niet blijven, da's zacht spul dat makkelijk verteert.

De meeste honden kunnen een lekkere lap pens ook wel waarderen. Als de lap groot genoeg is moet de hond wel knippen en knagen, pens verteert goed dus ook handig om het netjes barfen te leren. Ik heb hier ook wel lappen pens aan een boom gebonden zodat ze 'm niet in een keer naar binnen konden zuigen  :biggrin2:

Qua botten kun je met kip niet veel fout doen. Na nekken zijn ruggen (karkassen) lekker zacht, vleugels worden ook veel gegeven maar die zijn wat harder, die moet je ff inknippen met een snoeischaar bij de bochten. Eendennekken zijn ook goed te knagen voor een wat grotere hond (groter dan sjiewawa of yorkie dus) en qua formaat ook niet in 1x weg te zuigen. Eendenkarkassen zijn wel vrij vet maar knagen ook prima, je kunt evt. het vel verwijderen. Konijnenruggen, kippenpoten, de onvolprezen parelhoenders niet te vergeten, en dan kun je richting het serieuzere werk zoals haaskarkassen.

Er ligt een wereld voor je open  ;D
Door Merle
#2048185
Ah top, bedankt voor je advies  :), daar kan ik wat mee!!!!

Moos krijgt al vanaf zijn 8e week (toen hij bij ons kwam) KVV. Hij doet het hier super goed op, maar wil hem BARF niet onthouden  ;), dat moet helemaal een feest zijn!

Kan ik wat 'ontgiftingsverschijnselen' verwachten. Diarree na ei of iets dergelijks? En qua groente?

Leuk leuk, ik ga morgen met een grote lege tas naar de slager!!!
Door Mevroi Kruim
#2048206
Ontgifting denk ik niet, zeker niet bij een puber die al vanaf pup op vers staat. Wat wel kan is dat de poep wat diverser wordt, de ene dag wat zachter dan de andere. Zolang het geen diarree is is dat helemaal geen probleem, maar juist normaal.

Warning! Barfing is highly addictive and may seriously improve your pet's health  ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2049841
Zo ben ik ook begonnen! In de weekenden barfen en door de week kvv. Al gauw had ik de weekenden opgerekt van vrijdag tot en met maandag. En sinds kort staat Raiko 100% op barf! (Dus pas op, zoals mevroi Kruim al zei: het is heel verslavend!! Barfplaats ook trouwens haha).
Ik ben begonnen met de simpele dingetjes. Eerst vond ik een rauw ei al heel wat.. :biggrin2: , toen een kippennekje (ik sloeg ze eerst plat met een hamertje). Eens een kippenvleugeltje (idd ff inknippen).  Daarna al gauw aan de eendennekken. Die sloeg ik de eerste dagen ook nog even plat. En toen voor het eerst kippenkarkas (kwartelkarkas is trouwens ook mooi zacht). Ach, ja..en toen kwam er steeds meer bij. En al gauw was ik bezig met een menu samen te stellen.
Het botwerk hield ik in het begin wel vast, (ik was idd ook bang dat ie het anders zo naar binnen zou klokken). Als je ziet dat ze het door hebben en goed kauwen, dan gaat het wel goed hoor, en hoef je het niet meer vast te houden.
Succes met je eerste barf weekend, gaat helemaal goed komen!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door