Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#2047652
Ondertussen woont het nieuwe duo hier alweer een tijdje. De grote kater is inmiddels goed ingeburgerd op de Bibi en krijgt sinds twee weekjes ook af en toe wat barfdingetjes erbij. Kippennekken en kippenhart is vooral erg favoriet. Luid grommend neemt hij het mee onder de tafel om het daar heerlijk op te peuzelen. Hij lijkt er veel meer plezier in te hebben dan het kvv prakje op te eten, dus ik vroeg me af of het al mogelijk was om 1 dag in de week met hem te gaan barfen. Kipfilet lust hij tot nu toe niet, rund en eend ook niet. Ik heb gisteren wel een klein stukje lamsvlees onder de kvv gestopt en dat was opgegeten.

Wat zouden jullie doen, gewoon proberen? En is dan een menuutje van nekjes, hartjes en lamsvlees goed genoeg? De andere dagen krijgt hij nog Bibi.

En nee, de poes is nog lang niet zo ver.
Door Emytje
#2047699
@ El Buddha: Ik ben er ook erg blij mee. De natuurmix eet ze zonder problemen, de beefmix moet nog wel wat garnering hebben in de vorm van wat cosmo koekjes. Maar voor de rest doet ze het prima. Het stukje lamsvlees is bij haar gisteren ook op gegaan.  :)

Dan ga ik zo snel mogelijk met hem een dagje barf inlassen. De reden waarom ik nog even niet geheel over wil stappen is omdat hij tot nu toe alleen lamsvlees, kippenhart, kippennek en kippenvleugel eet. Dat vind ik nogal eenzijdig. Als hij aan dat dagje gewend is, kan ik dat langzaam aan uitbouwen. Parelhoenkarkas wil ik nog proberen binnenkort en kippenlever ook. Daarbij heb ik ook nog kalkoendijvbeenvlees liggen, dus dat kan hij binnenkort ook uit proberen.

@ Limpy: Wat is runderpoulet precies? Hoe ziet dat eruit?
Door Limpy
#2047728
Das gewoon soepvlees hoor, maar poulet klinkt mooier volgens de supermarkt...en koe is dan weer extra diersoort.
Als hij kippennekjes goed verdraagt zou je ook eens kwartel kunnen proberen, is ook lekker zacht bot.
(wellicht vind poes het misschien lekker als je friemeltjes filet eraf snijdt voor haar? zo heb ik limpy uiteindelijk ook aan de kwartel gekregen...kostte wat moeite maar is me uiteindelijk gelukt)

Toen ze hier net overgingen van kvv naar barfen was het ook uitzoeken wat ze wel of niet blieften, paardenvlees was altijd een groot succes hier. (had gewoon een lapje bij supermarkt gehaald om uit te proberen)
Door Nathascha
#2047748
en kuiken??? Hier is bij Buffy kuiken echt HET topstuk van de week!
Verder krijgt ze af en toe barfhap. Had van de week een kleurrat geprobeert. maar na 2 dagen toch maar weggegooit  :-X helaas dat wilde ze niet eten. Had nog wel de strot en borst opengesneden, maar ze bliefde het niet.

Kwartel knaagt ze ook erg graag. Eerst alleen de zachte delen de kop, nek en poot liet ze liggen maar de ingewanden, borstfilet en ribetjes at ze wel. Nu eet ze alles op  :D

plakken kipfilet gaan hier ook goed. En stukjes rundvlees ook. Paard juist weer niet.

Ik ben ook dingen aan het proberen en probeer dus per dag 1 barfhap/onderdeel de rest nog zelfgemalen barf. Dus blijft het aardig compleet. miss voor jou in het begin ook een optie? half KVV half BARF onderdeeltjes? dan blijft het over de wek gezien veelzijdig en toch compleet.
Door Limpy
#2047764
Zo ben ik idd vorig jaar ook overgestapt, gewoon rustig en icm kvv.
Limp en obi-wan hadden ook effe tijd nodig om over te schakelen (blixa en pekke bleken geboren barfers te zijn)
Door Emytje
#2047923
Ik ben inderdaad steeds kleine stukjes aan het aanbieden. Khalid (de andere kater die barft) moet dus steeds kleine stukjes missen van zijn eten, want dat gaat naar de nieuwe kitties. Lusten zij het niet, dan mag hij het alsnog opeten.

Kwartel heb ik nog niet geprobeerd. Kuiken wel, dat lust hij op zich ook wel. Alleen dat is ook weer een kipje. Ach, ik vind het niet zo erg als het overstappen een tijdje duurt. Ik ben allang blij dat er vlees gegeten word.  :)

Ik heb wel het idee dat deze katten meer van de grote grazers zijn en laat ik dat nou net niet zo mega veel in huis hebben.  ;) Khalid eet in principe veel, maar heeft toch een voorkeur voor het kleine spul. Vandaar dat dat dus ook veel in de vriezer ligt.
Door Emytje
#2054213
Tot nu toe nog geen barfdag ingelast, maar die gaat er morgen wel komen. Ik spotte vandaag tartaar bij de Deen en ik heb dus getest of meneer daar een theelepeltje van wilde. Ik heb er een cosmo koekje in gestopt en meneer at het onwennig op, maar het ging er dus wel in. Zelfs de poes heeft er een theelepeltje van gegeten. Nu vind ik tartaar bij de Deen nogal duur (116 g voor een euro), dus weet iemand waar ik wat meer kan kopen voor minder centjes? Gelieve wel iets waar ik het zo kan halen en niet waarbij ik het moet bestellen. Heeft de Lidl bijvoorbeeld goedkopere?
Door Limpy
#2054220
Ipv tartaar kun je ook gewoon eens rundergehakt proberen of het soepvlees wat de supermarkt heeft.
Op de markt eens vragen bij de poelier of ze kippennekjes en -hart/lever hebben (anders bij islamitische slager)
Door Emytje
#2054692
Kippennekken heb ik nog wel iets van 5 kg in de vriezer liggen, dus dat is geen probleem. Kippenhart en lever heb ik vandaag gehaald en ook kalkoenfilet. Tartaar heb ik niet kunnen vinden bij de markt, dus misschien binnenkort eens kijken wat hij van gehakt vind.

Hij is vandaag aan het barfen voor een dag. Vanochtend heeft hij kippenvleugels gehad, maar dat gaat volgende week vervangen worden door nekjes. Hij plukt namelijk al het vlees eraf en eet maar de helft van de botjes. ;) Straks krijgt hij nog kippenhart en wat lever en de tartaar en dan vind ik het voor vandaag als test goed genoeg. Hij snapt het nog even niet waarom hij geen prakkie krijgt.  :D Maar dat komt vast wel goed. Morgen gaat hij ook het koppetje krijgen van de kwartel van de kale (de barfende kat) om te kijken wat hij daarmee doet.

De poes heeft stiekem ook wel wat barf meegegeten (zij doet nog even niet mee met barfen). Ik denk drie stukjes gesneden vleugel van 2 cm. Wel met haarbalpast erop, maar ach dat is maar een detail.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2054698
Een kippenvleugel is ook best hard bot. Toen Sien net begon met barfen, at ze ook niet de hele vleugel op. En nu laat ze nog steeds van een vleugels een klein stukje bot liggen. Ik denk dat het net te hard is dan. Ik hamer overigens niets.
Ik koop tartaartjes hier gewoon bij de AH of de vleesturk. Bij de AH hebben ze ronde (Ots favoriet) en de vleesturk heeft gewoon losse gemalen tartaar. Rundergehakt is vetter en ik durf dat nooit helemaal goed aan bij een niet-islamslager (er kan theoretisch gezien varken doorheen gedraaid worden of het ervoor is gemalen zonder de molen tussendoor goed schoon te maken). Ik vind het voordeel van tartaartjes ook dat het van die handige rondjes zijn, die van de AH dan. Eens in de zoveel tijd zijn de in de bonus. Per kat geef ik dan een hele of halve.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door