Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ien
#2043461
Ik wilde net de konijnkarkas, die ik gisteren via Orinake had besteld, inpakken maar nou twijfel ik wel wat.
De karkas ziet er super mooi uit er zit nog veel vlees aan.  Nu vraag ik me dus af of ik het toch moet zien als bot of kan het (net als haasschouders, kipkarbonade enzo) als bot + spiervlees?

Hoe geven jullie hem? Als bot of als bot+spiervlees?

Ik doe het meestal allemaal apart in zakjes, het bot, spiervlees en orgaanvlees en elke dag geef ik bot, spievlees en orgaan. Als het inderdaad bot+spiervlees is. geef ik er alleen orgaanvlees bij, daarom wil ik even weten voordat ik het in zakjes doe want dan pas ik de hoeveelheid aan.
Door Lizzy
#2043469
Om je eerlijk de waarheid te zeggen zie ik alles als vleesbot. Omdat ik gewoon geen zin heb om me bij ieder vleesbot af te vragen hoeveel procent vlees en hoeveel procent bot er aan zit. Ik kijk meer een beetje globaal. En ik heb vleesbot waar heel veel vlees aan zit (veel meer dan 50%) en ik heb vleesbotten waar minder vlees aan zit (minder dan 50%). Samen komt het gemiddeld neer op zo'n 40% a 50% vleesbot en dat komt ongeveer neer (want zoooo krap komt het allemaal niet hoor) op 20% a 25% kaal bot. En dat is detail genoeg.

Wel is het zo dat ik je echt aanraad om bij elk vleesbot dat wat kaler is extra spiervlees of pens te geven. Want te kale botten zijn gewoon niet goed voor de vertering. 
Door ien
#2043530
Bij de kipkarbonade en haasschouders geef ik alleen orgaan omdat daar wel veel meer vlees aan zit.
Bij alle andere bot geef ik sowieso altijd spiervlees en orgaanvlees.

Dan reken ik de konijnkarkas ook alleen als bot.  :)
Door Nadia
#2043539
Heb je de borststukjes? Die reken ik idd alleen onder vleesbot. Eigenlijk doe ik het net zo als Lizzy zegt, behalve als ik bijvoorbeeld kippenpoten heb, dus die ook voor in onze pan kunnen. DIE geef ik gewoon zo. Daar komt geen extra spiervlees of vleesbot bij. Die reken ik als volwaardig vleesbot + spiervlees.

@ Jump, je kunt bot wel kaal rekenen hoor. Dan geeft je in % 20-25% bot, maar dan moet je gaan kijken hoeveel bot% je in je vleesbot hebt etc etc. Best omslachtig, vind ik zelf.

Wanneer ik eendenruggen voer zullen deze meer dan 50-50 zijn, de konijnschouders die ik nu heb idem. Maar de hazenruggen, of parelhoenkk zijn dan weer minder goed bevleesd. Zo heft het elkaar mooi op.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2043555
Ik moet zeggen dat ik ook "gewoon" zo reken als Lizzy.
Het ene is wat kaler de ander bevleesder. Gemiddeld komt dat op hetzelfde neer dan. Ik pas het zo in in het menu dat ik zorg dat ze dan weer kaler dan weer bevleesder krijgen en niet alle bevleesde of alle kalere dagen achter elkaar.
Ik geef overigens ook niet elke dag compleet, de ene dag kan goed alleen spiervlees zijn en de ander vleesbot. Hier kunnen ze er zelfs goed tegen een dag alleen hart te krijgen. Met ander orgaan zoals lever en niertjes natuurlijk niet  ;)
Door orinake
#2043566
Ik reken niet zo precies hoor.
Hier is alles wat karkas is : vleesbot
Kippenbouten en dergelijke is ook gewoon vleesbot...
Spiervlees en orgaan word samen gegeven op de dagen dat ze geen vleesbot krijgen.
Op mijn kipkarkassen na is alles hier vrij goed bevleesd :)

Heb momenteel 1 doos konijn van gisteren open gedaan en dat zijn voornamelijk ruggen (GROTE ruggen :p)
En die geef ik gewoon zo. De 2 niertjes die der nog aanhangen daar houd ik ook geen rekening mee :s
Gebruikersavatar
Door koekje
#2043879
Ik reken dat soort dingen normaliter ook onder vleesbot. Nu heb ik zelf regelmatig konijnkarkassen van Kiezebrink. Dit zijn konijnen, gevild, organen er uit, voetjes eraf en kop er ook af. Al het vlees zit er dus nog aan en die reken ik dus als spiervlees+vleesbot samen. Behalve voor als het voor Ot is, dan reken ik dat als vleesbot en kan ze gewoon kakken zonder gekreun vanaf de kattenbak (bijna 50% hele ruim bevleesde vleesbotten).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door