Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2044464
ik heb even een Vraagje.ik las een tijd geleden iets over rauwe honing voor de honden.weet niet meer waar.wie kan mij vertellen waarom het goed zou zijn voor je hond.ik ben vandaag in contact gekomen met een imker en die wilde het evt voor mij maken.
#2044496
speciaal maken weet ik niet.maar hij heeft het eigenlijk nooit maar als ik het wilde hebben zou het dat wel doen.en dan zou hij gelijk weer een voorraad maken voor zijn winkeltje.welke vitamine zitten er dan in die een hond nodig zou hebben.welke toe gevoegde waarde heeft honing?
#2044504
Irish schreef: Ben al hele tijd op zoek naar rauwe honing hier (Hoofddorp)
Bij de biowinkel hebben ze wel koud geslingerde honing, maar ik dacht dat rauwe honing niet hetzelfde is als koudgeslingerd.
Bij mijn weten is koudgeslingerde en rauwe hetzelfde. Als de honing op geen enkel moment verhit is geweest, is deze dus rauw. Hier verkoopt de natuurwinkel (ekoplaza tegenwoordig) allerlei smaken bio honing, meeste of allemaal is koudgeslingerd.
wolfdolf schreef: voor mensen...ik denk dat dat niet bijster gezond is voor een hond.
Ik heb geen honden en stop geen honing in mn katten. Die snelle energieleverancier is ook voor honden zo hoor. Het is niet giftig voor ze oid en kan in sommige gevallen zeker handig zijn.
Er zijn vast mensen met honden die er meer over kunnen vertellen.
#2045245
ik stop zelf ook geen honing in mijn honden omdat ik er geen meerwaarde in zie... daarnaast vind ik het qua energieleverancier ook niet echt ideaal omdat honden hun energie beter uit vetten halen en het stijgen van de glucosespiegel veel invloed heeft op het lichaam met uiteindelijk een dip als gevolg.. het ligt maar net eraan wat je wilt nastreven, maar ik ben zelf nogal bezig met inspanningsleer, zowel bij mens als hond, en vooralsnog zijn de meeste 'regels' en richtlijnen die bij honden gebruikt worden uit de humane inspanningsfysiologie gehaald... ook wat betreft training en ik geloof niet dat je het rechtlijnig kunt vertalen van een mens op een hond.. puur alleen al omdat de mens als omnivoor en de hond als carnivoor leeft, de mens een heleboel zaken verhit en daardoor minderwaardige voedingsstoffen binnen krijgt. Waarbij de hond in staat is (onderzoek momenteel) om vetzuren rechtstreeks uit het bloed in de spier te gebruiken en mensen dat absoluut niet kunnen.. daarnaast kunnen honden/wolven (en andere carnivoren) heel goed presteren na een langere vastentijd (op basis van hun vetzuren) wat mensen absoluut niet kunnen.
en zie je tevens bij getrainde sledehonden in een zware race enkel op dag 1 een heel klein beetje spierschade terwijl dat op dag 2, 3, 4 helemaal niet meer het geval is, dan zijn de bloedwaardes gelijk aan de uitgangswaarden...

al met al is een hond dus toch wel heel anders op dat gebied als wij nu aannemen.. er wordt steeds meer bekend, en dat doet mij steeds meer twijfelen aan het feit of koolhydraten uberhaupt meerwaarde hebben. bij mensen hebben we voor energievoorziening wel ongeveer een tijdspanne kunnen vastleggen hoe snel iets werkt en wanneer een dip komt.. maar zelfs dat gaat niet altijd voor iedereen op... als je dus voor energie iets voert kan het goed uitwerken maar ook totaal verkeerd..

verder kan ik me qua vitamines er wel iets bij voorstellen, maar is het voor mij persoonlijk niet genoeg om het aan mijn honden te voeren..(zelf eet ik het wel)

koudgeslingerd en rauw KAN trouwens verschillend zijn, koudgeslingerd zegt alleen iets over het proces van uit de raat halen, dat is niet onder invloed van hitte gebeurd maar daarna kunnen ze er nog vanalles mee doen.. (net zoals een aantal verse sappen gewoon onder 70graden gepasteuriseerd worden).. rauw betekent dat er echt niets mee gebeurd is..

hetzelfde gaat op voor olie.. de gemiddelde koudgeperste olie is geen rauwe olie (want rauwe olie oxideert onder invloed van licht en zuurstof heel snel en wordt ranzig), wij kopen dus vaak koudgeperste olie die net zo ongezond is als de rest want er is gewoon 200 graden overheen gegaan...

dit is om het makkelijk/duidelijk/inzichtelijk te maken denk ik  ???
#2046590
honden zijn verwant aan beren.. dus.. een beetje honing zou geen kwaad kunnen hoor . ze vinden het vooral lekker.. maar is beter en natuurlijker dan suiker. ;D

Maar ik denk dat koudgeslingerde honing wel weerstand verbeterend kan werken bij zieke honden. Daar is honing voor mensen ook geschikt voor.
Laatst gewijzigd door Aquillo op di 28 jun 2011, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2047411
honden zijn verwant aan beren.. dus.. een beetje honing zou geen kwaad kunnen hoor
:)beren zijn alleseters, honden vleeseters
De maag van een vleeseter is naar mijn mening niet gemaakt om hapjes met een hoge suikerconcentratie te verteren...een vleeseter heeft in de natuur geen toegang tot suikersrijke hapjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door