Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Chico
#2045708
Hallo,
Graag zou ik willen weten of mijn menu goed in elkaar zit:

maandag       375 gr. kippennekken & 200 gr. rund vlees
dinsdag       375 gr. eendennekken & 100 gr pens lam & 100 gr.lever
woensda        375 gr. kippennekken & 200 gr. rund vlees
donderdag    375 gr. eendennekken & 100 gr. pens lam & 100 gr nier
vrijdag       375 gr. kippennekken & 200 gr. rund vlees
zaterdag       375 gr. eendennekken & 100 gr. pens lam & 200 gr. hart
zondag       375 gr. kippennekken & 200 gr. rund vlees

Daarbij wil ik als extra sardientjes, groenten en eieren (tot 4 stuks)  voeren.

Dit menu is voor 2 cavalier king charles spaniels.
De 1 is 1,5 jaar en vrij druk, weegt 11 kg, maar word snel dik, hij volstaat met 2%.
De ander is 4 jaar en erg rustig, weegt 13 kg en heeft echt 3% nodig.
Hij is net 1 kg afgevallen en die moet er ook echt weer bij.

Ze zijn gewent om in de ochtend geperste brokken te eten en s'avonds kvv.

Ze hebben wel vaker barfdingetjes op zoals:
kippennekken
sardientjes
zalm
tartaartjes
zowel gekookte eieren (vinden ze lekkerder) als rauwe eieren
zalmkop (worden alleen bewaakt)

En... ben ik goed op weg
Door nienk
#2045716
ik zou er ook wat meer variatie in stoppen, ik hou voor Reus het 'van alles wat' principe aan. (gevogelte, grazer, wild, vis). puur gevoelsmatig is dat trouwens hoor. maar ja, als dit je beginners menu is neem ik aan dat je van plan bent het in de toekomst uit te breiden?

volgens mij is 4 eieren per week voor een hond van 11 of 13 kilo wel wat veel. (geen idee of het schadelijk is) rauw ei is beter dan gekookt, als ze het ongekookt niet op eten kan je het gewoon door het vlees roeren of door je groenteprakje doen.

hou er rekening mee dat een barf menu nog wel eens anders uit kan vallen dan het eten wat ze voorheen kregen, qua hoeveel ze nodig hebben. zeker de eerste tijd, als de vertering van je honden nog wat moet wennen, kan het zijn dat ze meer of juist minder nodig hebben.

goed op weg ben je zeker!
Door Chico
#2045752
Het is misschien wel wat eenzijdig, maar toch zitten onderstaande diersoorten erin:
-kip
-rund
-eend
-lam
-lever hart en nier = konijn
-sardien

Dan tel ik toch 6 diersoorten...
Er zitten inderdaad alleen nekken in als vleesbot, dit is bewust.
Ik heb er één die niet kluift, maar bewaakt en dat werkt echt niet.
Kippennekken gaat wel, eendennekken hoop ik ook.
Zijn iets groter, maar ook redelijk snel op.

@Nienk: 4 eieren is 2 eieren per hond, dat is toch prima?
Door nienk
#2045907
ooh het was voor de honden samen, ja dan is 2 eieren prima! ik dacht dat het per hond was, excuus.

met het konijn orgaan heb je inderdaad 6 diersoorten, dan kom ik terug op mijn eerdere post.

ik begrijp dat je nu voor beide honden dezelfde verhoudingen vleesbot/spier/orgaan aanhoudt? het zou kunnen dat je ene hond het beter doet op andere verhoudingen dan de ander. bijvoorbeeld dat de een van dit bot percentage te moeilijk gaat poepen, of juist te makkelijk omdat het teveel pens op 1 dag is, bijvoorbeeld. dat is een kwestie van uitproberen en aan kijken.

misschien gaat de niet-knaag hond wel knagen als hij te eten krijgt in een rustige omgeving, met de andere hond uit de buurt?
Door beesteboelmona
#2046065
Houdt er wel rekening mee dat in rauwe eieren avidine zit en dat dit met biotine (vit H) een onverteerbaar complex vormt waardoor er te korten kunnen optreden ondanks dat er voldoende van in het voer zit.
Koken vernietigd de biotine.
Dus ik zou de eieren op 1 dag voeren en even in de gaten houden of er geen deficientie verschijnselen optreden want dan zou ik voor 1 rauw ei gaan en 1 gekookt ei waarvan de dooier wel zacht is.
Verschijnsellen zijn huidafwijkingen als kaalheid, vettige eczeem, slechte nagels.
Maar die verschijnsellen kunnen natuurlijk ook op wat anders wijze niet elke hond met vettige eczeem heeft biotine te kort.
Door Lizzy
#2046399
[quote="beesteboelmona"]
Houdt er wel rekening mee dat in rauwe eieren avidine zit en dat dit met biotine (vit H) een onverteerbaar complex vormt waardoor er te korten kunnen optreden ondanks dat er voldoende van in het voer zit.
Koken vernietigd de biotine.
Dus ik zou de eieren op 1 dag voeren en even in de gaten houden of er geen deficientie verschijnselen optreden want dan zou ik voor 1 rauw ei gaan en 1 gekookt ei waarvan de dooier wel zacht is.
Verschijnsellen zijn huidafwijkingen als kaalheid, vettige eczeem, slechte nagels.
Maar die verschijnsellen kunnen natuurlijk ook op wat anders wijze niet elke hond met vettige eczeem heeft biotine te kort.


[/quote]

Ja, dit is dus niet helemaal waar. De eierdooier zit zo tjokvol biotine, dat je je geen zorgen hoeft te maken om tekorten. Twee eieren per week (en zelfs 4 eieren per week) is echt prima. In dit oude topic kun je daar echt alles over lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 3.135.html. De leden van Barfplaats hebben zelfs een paar berekeningen hierop los gelaten!
Door beesteboelmona
#2046422
[quote="Lizzy"]
Ja, dit is dus niet helemaal waar. De eierdooier zit zo tjokvol biotine, dat je je geen zorgen hoeft te maken om tekorten. Twee eieren per week (en zelfs 4 eieren per week) is echt prima. In dit oude topic kun je daar echt alles over lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 3.135.html. De leden van Barfplaats hebben zelfs een paar berekeningen hierop los gelaten!




[/quote]

Ik zeg niet dat het er niet in zit.
Ik zeg dat in het eiwit avidine zit.
Door Chico
#2046835
Ik was van plan om dit menu uit te proberen.
Deze hoeveelheid wil ik dan ook aanhouden.
Ik wil het alemaal netje afwegen en dan in vriezen.
Bij het dagelijks verdelen wil ik voeren ik op het oog.
De grote geef ik dan gewoon iets meer als de ander.

Toch ben ik benieuwd wat gezonder is:

-rauw ei (geef ik zonder schil)
-gekookt ei (met schil)

Ze lusten het beide hoor.
Hoewel ik een gekookt ei erg leuk vind om in de tuin te geven, dan kunnen ze er lekker achter aan rennen.
Door nienk
#2046928
Rauw ei kan je ook met schil geven hoor! hartstikke leuk, het is iedere keer weer lachen met Reus. ok, het geeft een beetje troep in het gras, maar dat likt hij wel weer op. Misschien weten ze eerst niet wat ze er mee aan moeten, maar dat komt wel goed.

gevoelsmatig zeg ik dat rauw ei beter is. geen idee van de chemie wat in eerdere posts genoemd werd. ik voer rauw omdat ik denk dat de natuur het zo bedoeld heeft bij honden, dus dan ga ik geen eieren koken voor mn woef. discutabel punt is dat het feit dat groenten beter verwerkt worden door de hondenbuik als ze niet rauw zijn, dat geef ik toe.

het porties maken is iets wat voor iedereen anders werkt. ik raad je aan om niet gelijk voor een hele tijd porties te maken, zal je net zien dat het toch niet handig blijkt. redelijke kans bijvoorbeeld dat de 100 gram pens met 100 gram lever dunne poep oplevert. hoeft niet per se hoor, en het zou praktisch zijn als je het zo kan voeren, maar het kan blijken dat je het toch net iets anders wilt aanpakken. begin dus met een weekje of 2, en kijk dan hoe het gaat.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2047274
[quote="nienk"]
Rauw ei kan je ook met schil geven hoor! hartstikke leuk, het is iedere keer weer lachen met Reus. ok, het geeft een beetje troep in het gras, maar dat likt hij wel weer op. Misschien weten ze eerst niet wat ze er mee aan moeten, maar dat komt wel goed.

gevoelsmatig zeg ik dat rauw ei beter is. geen idee van de chemie wat in eerdere posts genoemd werd. ik voer rauw omdat ik denk dat de natuur het zo bedoeld heeft bij honden, dus dan ga ik geen eieren koken voor mn woef. discutabel punt is dat het feit dat groenten beter verwerkt worden door de hondenbuik als ze niet rauw zijn, dat geef ik toe.

het porties maken is iets wat voor iedereen anders werkt. ik raad je aan om niet gelijk voor een hele tijd porties te maken, zal je net zien dat het toch niet handig blijkt. redelijke kans bijvoorbeeld dat de 100 gram pens met 100 gram lever dunne poep oplevert. hoeft niet per se hoor, en het zou praktisch zijn als je het zo kan voeren, maar het kan blijken dat je het toch net iets anders wilt aanpakken. begin dus met een weekje of 2, en kijk dan hoe het gaat.
[/quote]

Ja ok, dit klopt.
Maar ik zie geen overeenkomsten met een ei (dierlijk en zonder harde celwanden) en groenten (plantaardig en met harde celwanden).

@TS, ik denk dat je zelf moet bepalen hoe jij je eieren voert.
Die topic waar Lizzy naar verwijst heb ik toen helemaal doorgelezen en ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat rauwe eieren prima zijn voor mijn honden.
Biotine-tekort kan niet onstaan door het geven van rauwe eieren.
Een avitine-molecuul is namelijk vele malen zwaarder dan een biotine-molecuul, 1 avitine-molecuul is gelijk aan 270 biotine-moluculen (qua soortelijk gewicht).
Aangezien 1 avitine-molecuul maximaal kan binden met 4 biotine-moleculen.
Blijft er dus altijd ruim voldoende biotine over voor de hond om op te nemen.

Of een gekookt ei gezonder is dan een rauw ei durf ik niet te zeggen.
Ik weet namelijk niet wat de verteerbaarheid van een gekookt ei is en wat er overblijft na het koken ervan.
Maar een rauw is zeker gezond en kan geen enkel kwaad.
Door nienk
#2047287
[quote="May Linn"]
Ja ok, dit klopt.
Maar ik zie geen overeenkomsten met een ei (dierlijk en zonder harde celwanden) en groenten (plantaardig en met harde celwanden).
[/quote]

ohja, zie je, hele logische verklaring voor gevoelsmatige logica. dankje!
Door Rogier
#2125114
rauw ei = natuurlijk

gekookt ei = niet natuurlijk

ik gooi en rauw ei door zn vlees, meng het..breek de schil in kleine stukjes, en klaar is Kees..uhh Bas
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2125261
Ben ik nu de enige die opmerkt dat je aan grofweg 65% vleesbot, 20% vlees en 15% orgaan zit?
Dat is toch erg veel bot?  Ik zou dat minderen en vlees en orgaan optrekken.
Ik zou zelf in verhouding iets meer lever voeren, maar dat is persoonlijk, denk ik.

Verder zou ik nog minstens een diersoort spiervlees toevoegen. Zoals je menu er nu staat, bestaat 85% enkel uit 3 diersoorten (eend, kip en rund).  Ik zou lamspens niet als voldoende zien om als aparte diersoort mee te tellen, want pens is toch iets heel specifieks.  Ok, prima dat het niet nog eens rundspens is bovenop het rundsvlees, maar om dan lam als een diersoort mee te tellen.... ik zou het niet doen. Maar dat is gevoelsmatig.
Alleszinds, vind ik dit menu vrij eenzijdig...

Eitjes zou ik rauw geven.  Koken heeft inderdaad weinig zin en je kan er zoveel goeds mee vernielen...  Die biotine uit de dooier overheerst echt wel de avidine uit het eiwit.
Door MJoze
#2125601
Ben het eens met pearlsofpassion en vind het botgehalte ook wat hoog. Zeker om mee te beginnen, hun maag/darmstelsel moet namelijk nog omschakelen om het bot goed te verteren.
Hier heb ik ook een hond die moeilijk knaagt. Voor haar sla ik de kippe- en eendenekken eerst plat en daarna knip ik ze nog klein. Vervolgens staat ze er nog een kwartier op te sabbelen, maar het gaat allemaal op. Konijnkarkas eet ze ook goed, dat is ook wat zachter bot.
Persoonlijk zou ik er ook vlees van een andere diersoort bijnemen ipv alleen rund.
Succes, MJ
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door