Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2045008
Dat is meteen mijn vraag: Hebben katten bloed als voedingsstof nodig?

Ik mailde met iemand die vertelde dat honden-kvv (zonder plantaardige zaken) niet geschikt is voor katten, omdat katten ook bloed als voedingsstof nodig hebben. Hier had ik nog nooit van gehoord!
#2045286
Een prooi bestaat afhankelijk van zijn soort in zijn gehele natuurstaat voor 60-86% uit vocht,
waarvan een gemiddelde wordt genomen van 70-75%.

een gemiddeld KVV verschillen de vochtpercentages variërend van 60-75%, afhankelijk van de diersoort(en) die zijn gebruikt en gebruikte kwaliteit vlees

in bloed zitten voedingsstoffen idd

katten zijn vers-prooi eters, dus ja, ik kan me er wel in vinden  :)
#2045441
Toch vind ik dat in de honden versies van zowel Lg en Tinlo meer vocht/bloed zit dan
in de katten varianten van Tinlo en Carnibest .. er ligt altijd veel meer in het bakje van de hond
dan in die van de katten ...
#2045709
Hm, terwijl Lg wel bloef in de katten-kvv doet.. Is de katten-kvv van Tinlo anders in samenstelling dan de kvv voor honden?

Daar heb je een goed punt Flin, dat katten vers-prooi eters zijn. Maar als bloed essentieel zou zijn, zou je dus of kvv met bloed moeten geven, en als je zelf samenstelt... extra bloed kopen...?
#2045726
Mijn katten krijgen alleen prooi, net als mijn fretten. Mijn fretten likken al het bloed op, mogelijk zuigen ze de prooi al leeg voordat ze echt beginnen meten, ze laten iig geen bloedvlekken achter. Mijn katten eten altijd eerst de kop, de fretten ook trouwens, maar de katten stoppen dan, waardoor de prooi leegloopt.

Nu zijn mijn katten geen geboren prooieters, ik heb het ze moeten leren, maar ze hebben duidelijk alledrie niet het instinct om het bloed te eten. Mijn fretten zijn wel geboren prooieters en zijn echt wat handiger en efficiënter met prooi.
#2046126
Meike en Daisy schreef: Hm, terwijl Lg wel bloef in de katten-kvv doet.. Is de katten-kvv van Tinlo anders in samenstelling dan de kvv voor honden?

Daar heb je een goed punt Flin, dat katten vers-prooi eters zijn. Maar als bloed essentieel zou zijn, zou je dus of kvv met bloed moeten geven, en als je zelf samenstelt... extra bloed kopen...?
nah, als je kwaliteit vant vlees aardig is zie ik daar niet zo'n probleem,

'k vermoed dat je dan al gauw aan die 75 % vocht komt
#2047365
Maar vleesvocht is toch wat anders dan bloed? En zit er in complete prooidieren nog wel bloed? Ik had gister een gesprek met iemand die vertelde dat bloed stolt (oh ja!), en dat het hem daarom niet logisch leek om bloed bij kvv te doen. Tenzij gestold bloed net zo gezond is...
#2047393
over dat bloed weet ik niks..
maar honden kvv is in samenstelling heel anders dan katten kvv..
ik heb mijn katten ivm de kosten een tijdje op bibi hond gehad met extra kuikens voor de taurine bijgevoerd..
nu krijgen ze sinds een maand kattenbibi..
1 ze vinden het veul lekkerderder..
2 ineens glimmen die vachtjes weer veel meer en zelfs ouwe noezels (18) heeft een betere vacht gekregen..
#2047397
Ok, dus zolang het in de aderen zit stolt het niet... Wat grappig dat je fretten zo anders eten dan je katten, fem fatale.

Volgensmij verschilt het per merk hoe anders de kvv voor honden is. Ik belde gister nog even met Bibi en die doen er geen extra bloed doorheen, volgens mij de meeste fabrikanten niet.
#2047416
Meike en Daisy schreef: Dat is meteen mijn vraag: Hebben katten bloed als voedingsstof nodig?

Ik mailde met iemand die vertelde dat honden-kvv (zonder plantaardige zaken) niet geschikt is voor katten, omdat katten ook bloed als voedingsstof nodig hebben. Hier had ik nog nooit van gehoord!
is er ook verteld waarom bloed nodig is? Welke stoffen zitten er volgens die meneer in bloed die niet in het 'normale' Barf/kvv menu voor komen?

Karkassen wel worden opgehangen om leeg te lopen, maar het lijkt mij sterk dat al het bloed dan verloren gaat. Het bloed in de haarvaatjes ed. van spieren & organen, daar zal vast wel wat blijven zitten.
#2048106
Ik heb er nog even een mailtje achteraan gedaan, want dat was een goede vraag van je Pammie.

Als antwoord kreeg ik dat het om de taurine gaat. Als je een kvv zonder toegevoegd bloed geeft, zou je ervoor moeten zorgen dat je kat regelmatig hart krijgt. "anders dan de hond is het kattenlichaam in staat om de taurine uit het bloed op te nemen" Ik wist niet dat in bloed zoveel taurine zat.

Maar in vlees zit toch ook taurine?

Nou ja, ik ga me hier geloof ik verder geen zorgen over maken. Met genoeg hart in het menu of in de kvv zal het dus ook prima zijn.
#2048120
In al het rauwe vlees zit taurine. Ene iets meer dan andere soort. Als je een zelfsamengesteld menu geeft, voeg je daar ook niet extra taurine aan toe. Een menu voor katten bevat niet meer hart dan een menu voor honden. En het hart dat katten (en honden) krijgen, is gewoon leeggelopen en bevat geen extra bloed meer.
Onlogische redenatie van de fabrikant naar mijn idee.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door