Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2044019
Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat.

Oscar slaapt boven en dus mag hij boven komen. In principe blijft hij vrij netjes beneden, maar als wij boven zijn of veel heen en weer lopen, dan wil hij wel eens het heen en weer krijgen. Dan dendert hij achter elkaar de trap op en af. Hij is nu 16 maanden en het lijkt me toch niet heel best voor zijn botten.

Hoe erg is traplopen voor een grotere hond van 16 maanden? Klopt mijn gevoel dat ik het beter wat beperken kan?
Door nienk
#2044039
zolang de hond niet uitgegroeid is kan je het volgens mij inderdaad beter een beetje beperken. ik heb me ooit door een dierenarts laten vertellen dat het ook veel uit maakt hoe de hond de trap loopt. als  hij gewoon omhoog/naar beneden loopt zoals hij ook normaal doet, in stap dus zeg maar pootje voor pootje trede voor trede, dat kan minder 'kwaad' dan als hij gaat hupsen of springen. dit ging wel over kleine hondjes, overigens, omdat ik ook niet wist of het wel zo gezond was voor die van mij.
Door Lizzy
#2044170
Ik geloof dat ik hier ook niet blij mee zou zijn, met een jonge hond die de trap op en af dendert. Hoeveel kwaad het nou werkelijk kan weet ik niet. Ik vermoed zomaar dat de meningen hier ook wel verdeeld over zullen zijn.
Door hannabelgje
#2044445
Ik ben ook geen fan van overmatig traplopen bij grote rassen en honden met lange ruggen. Ik zou een traphekje plaatsen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2044457
Wie hier de trap op en neer denderen krijgen daar geen gelegenheid meer toe. Deur dicht, of hek ervoor dus. Een misstap is vlot gemaakt en dan kan de ellende groot zijn. Dus of hij leert normaal trappen lopen en als die dat een keer perdag doet is dat geen ramp, of hij laat het. Vooral het naar beneden denderen is funest voor schouders en ellebogen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2044478
Ik ben nieuwsgierig.
Waarom is traplopen voor honden zoveel slechter dan voor katten en mensen? Ik heb Ot en Sien als kittens gewoon over de trap laten sjezen, vonden ze leuk. Ik heb geen trap in huis, dus als ze aan het logeren waren waar wel een trap was, mochten ze van mij daar altijd op spelen. Nu nog.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2044483
Dus het is puur door het gewicht dat de gewrichten het niet kunnen opvangen? Mensenkinderen zijn ook zwaarder dan katten, maar die krijgen normaliter ook geen beperkingen mbt traplopen.
Door Alba
#2044492
Hoe groot is Oscar (ik heb geen idee wat voor een ras het is en veel mensen vinden een hond al snel groot)? Kun je hem niet tillen? Anders een traphekje kopen. Nog afgezien van de gezondheidsaspecten zou ik niet willen dat hij zo maar op en neer kan.

Alba slaapt ook bij ons op de kamer. Nu hebben we nog een appartement dus alles gelijkvloers maar eind juli gaan we in ons nieuwe huis, daar is de slaapkamer boven. Als we nu in het huis zijn, blijft Alba keurig beneden als wij de trap opgaan. Wij gaan haar 's avonds optillen en dan 's morgens weer naar beneden dragen. Ze kan traplopen maar we leren haar gewoon dat de trap in huis geen traploop-trap is en ik verwacht dat ze dat prima zal snappen. Mocht ze als we er eenmaal wonen wel zelf de trap op gaan, is een traphekje zo gekocht maar ik verwacht geen problemen. Alba is 20 kilo.

@koekje: ik denk dat de gemiddelde hond heel anders traploopt dan een kat. Een kat is zo flexibel en licht, die springen ook een boom in, aanrecht op, etc.
Als een hond traploopt is dat meer vergelijkbaar met een mens die op handen en voeten de trap op of afgaat, qua 'klappen' op de gewrichten.
Door Malamoods
#2044495
Ik heb hier traphekjes. Beneden en boven. Ideaal! Hier mogen ze naar boven op uitnodiging. Hekje open, dan mogen ze mee. Hekje dicht betekend beneden blijven (of boven). Daarnaast kan ik traplopen dan begeleiden, zodat er niet naar beneden gerausd wordt, maar er gewoon normaal tempo wordt gehanteerd. En ik voorkom dat er voor elk wissewasje met mij mee gehobbeld wordt. 
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2044501
koekje schreef: Dus het is puur door het gewicht dat de gewrichten het niet kunnen opvangen? Mensenkinderen zijn ook zwaarder dan katten, maar die krijgen normaliter ook geen beperkingen mbt traplopen.
Die lopen niet op hun handjes naar beneden :biggrin2: Een hond heeft geen sleutelbenen, waardoor de tikken door de schouders en ellebogen opgevangen moeten worden. Vooral zware honden, die op voorhand al patent hebben op gewrichtsproblemen is het dan af te raden de hond de trap af te laten denderen.
Hier heb ik er ook wat die heel netjes de trap aflopen, dus als die een keer naar boven willen mogen ze dat.
Door Martine.
#2044791
Mijn honden mogen naar boven als ze daar toestemming voor krijgen. Volgens mij is dat de meeste honden prima aan te leren. Volgens mij zo'n beetje hetzelfde als niet de voordeur uitstormen als je die open doet. Ze mogen naar buiten maar ook alleen als ik dat aangeef.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2045064
Duidelijk, mijn mening wordt gedeelt.

Hij moet wel naar boven ivm het slapen. Maar ik vind het ook gewoon niet fijn als hij zonder noodzaak de trap op gaat. Naar boven gaat prima en beheerst, naar beneden soms wel, maar meestal niet. We zijn vrijdag al begonnen hier op te letten, dus het is al heel sterk vermindert. Hij luistert dan ook prima, alleen dan moet de baas wel eerst bedenken dat dit een situatie is die daar om vraagt. De deur dicht is geen optie vanwege de katten, maar als opletten niet voldoende is, dan zet ik een traphekje neer.

Dank voor alle reacties!
Door Lil
#2045369
Boris liep met een dikke 6 weken al regelmatig trap op en af (hij sprong rustig op de opentrap over het traphekje!). Overleg met de da gehad en omdat hij keurig langzaam poot voor poot liep geen probleem en hij is nu 10. Denderen gaat bvast fout
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2045536
Nou denderen lijkt me absoluut niet goed nee.
Op een normale manier traplopen lijkt me niet zo'n groot probleem

Ik leer de newfs op een jonge leeftijd toch wel aan wat traplopen is (op stenen trappen buiten). Het moet nl. wel want je komt ooit maar ergers uit waar het niet anders kan (is ons dus ook een keer gebeurd, zeker 50 treden want lift was stuk) Dat is de reden waarom we ze het leren. In huis gaan ze niet de trap omhoog.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door