Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wolfdolf
#2044285
Ik zit hier met een hond die pas op barf is gezet, maar duidelijk problemen heeft om bot en lever te verteren. (trage vertering+harde stujes bot in de ontlasting+scheten laten door lever te eten)

Om haar verteringsgestel wat te laten aansterken en herstellen, wil ik ze enkele maanden enkel heel zacht vleesbot geven. (en weinig/geen lever)
Wat zijn de zachtste vleesbot-soorten?
nek? (kip/eend/kalkoen)

karkas, rug etc lijken me vrij hard...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2044289
Kalkoennek is niet niet zacht  ;)
Kippennek en eendennek wel.
Kwartel is zacht. Kleine konijnen ook (kop uitgezondert).
En parelhoennekken.

Wat geef je voor soort lever? misschien zit het hem in de diersoort die je geeft.
Of een biologische lever uitproberen?
Door wolfdolf
#2044337
Dat is genoteerd.
Ik geef lever van lupa, rundslever.
waar kan ik biologische lever vinden?
Ik heb in elk geval al kippenlevertjes+maagjes+hartjes aangeschaft, misschien verteert dat gemakkelijker dan runds.
Door hannabelgje
#2044798
Ik zou zeker geen kalkoen geven bij een slechte vertering. Ik zou het houden bij kippennekken, eendennekken, kipkarkassen en misschien wat konijnkarkas. Of tijdelijk gemalen bot geven tot de vertering beter is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2044812
Ik vind konijnenbillen ook niet zacht. Sien, ervaren barfer, heeft er duidelijk moeite mee en eet soms een stuk pootbot niet op. Voorpootjes en karkas gaan wel.
Door Veerle-scrappyToo
#2045314
Pupper Gizmo had in het begin ook problemen om bot te verteren en dat heeft best een tijd geduurd.  Ik hield het bi kipkarskas en nek en eendenekken.  Ik merkte zelfs al bij eendenekken dat het moeilijker was om te verterenen.  Kippevleugeltjes knipten en sloegen we stuk en als daar een stukje te groot bleef kwam het er ook gewoon onverteerd uit  ??? .  Nu die vertering goed zit ben ik begonnen deze week met eens een konijnenkop en je raad het al...daar kwamen er ook kleine onverteerde stukjes gewoon terug uit  >:(  Dit terwijl Gizmo al 6 maand is en al van zijn 8 weken hier bij ons op rauw staat...
Die vertering bij Gizmo...het is me wat!  Wat voor een hond dus een zacht bot is naar verteren toe is dat voor een andere hond dus niet.  Bijten geen probleem hoor.  Die kop werd mooi in stukjes geknaagd.
Door Mevroi Kruim
#2045419
wolfdolf schreef: Eend en kippennek lijkt me zachter bot dan kipkarkas, niet?
Ik vind het standaard kipkarkas zachter dan eendennek. Biologische ruggen zijn wat harder.
Door Veerle-scrappyToo
#2045524
wolfdolf schreef: Eend en kippennek lijkt me zachter bot dan kipkarkas, niet?
Ik vind dat je eendenekken toch ook niet helemaal moet onderschatten naar vertering toe.  wij hebben zo ooit eens gehad dat Gizmo probeerde te poepen maar het ging niet...bleek er zo een complete wervel vast te zitten.
Maar aan de andere kant: bij Nena heeft dat nooit voor één probleem gezorgd
Door wolfdolf
#2045818
En kan ik bijvoorbeeld starten met runderstrot+ luchtpijp en lams/geitenstrot?

Strot is makkelijk te verteren neem ik aan, maar wordt het ook als vleesbot gezien?
Door Lizzy
#2045829
wolfdolf schreef: En kan ik bijvoorbeeld starten met runderstrot+ luchtpijp en lams/geitenstrot?

Strot is makkelijk te verteren neem ik aan, maar wordt het ook als vleesbot gezien?
Nee, strot is kraakbeen en dat bevat geen kalk en dat is dus geen vleesbot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door