Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door DebbieV
#2043916
Ik wil een menu voor mijn chihuahua samenstellen. Van de week heeft hij een stuk runderknars gegeten en dat vond ie zo lekker, dus overweeg om te gaan barfen.

Hij weegt 4 kg (is mooi op gewicht, maar iets te groot) en gecastreerd.

Qua hoeveelheid dacht ik ongeveer 100-125 gram per dag?

Wat kan ik hem geven? Hij krijgt geen hele prooidieren en geen konijn te eten. Hoe kan ik zijn menu het beste samenstellen?
Door nienk
#2044033
Hoi en welkom hier!

hartstikke goed dat je overweegt je hond(je) over te zetten op vers! het beste begin met het lezen van alle beginners documentatie, die je vindt op de website. lees alles eens rustig door, blader heer wat door de diverse menu´s, etc. zo krijg je dan een goed beeld van wat BARF precies in houd. ondertussen zou je al kunnen beginnen met het voeren van kvv (kant&klaar vlees), dan went de hond vast aan de smaak en textuur van vlees. zo kan ook zijn verteringsstelsel vast wennen aan het rauwe. kijk eens rond bij de dierenwinkels bij jou in de buurt wat die hebben, en probeer een paar merken uit.

succes!
Door Lizzy
#2044164
Voor een Chi geldt natuurlijk hetzelfde als voor iedere andere hond, ongeveer 40% a 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groenten, 20% a 30% spiervlees. En verder als extra een eitje, vette vis, etc.

Natuurlijk is het wel onhandig, qua hoeveelheden. Een kippennek weegt al 100 gram. Maar met kippennek, stukjes eendennek en kwartel kom je al een heel end!

Meer over het zelf samenstellen:

http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

en

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Een menu maken moet je echt zelf doen. Omdat je genoeg van de materie moet weten om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor het eten van jouw hond. Je kunt natuurlijk ook wel naar voorbeeld menu's kijken (zoals deze: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 256.0.html) maar ik raad je toch aan zelf je menu te maken met de ingredienten die jij kunt krijgen om zeker te stellen voor jezelf dat je de materie snapt.
Door Martine-Tom
#2044227
Ik heb een chi mixje, hij krijgt zo ongeveer 150 gram op een dag.
Ongeveer omdat het lastig is precies daarop uit te komen met die kleine hoeveelheden ;)
Ik haal diverse dingen (orgaan, bot, spier) uit de vriezer en knip het op maat per dag.
Meestal eet hij dan 2 of 3 dagen ongeveer hetzelfde, ligt er ook weer aan wat ik gepakt heb, een kipkarkas is iets meer als 1 dag en met parelhoen doet hij 3 dagen.

Spiervlees portioneer ik per 50 gram (ongeveer) dus daar is wat makkelijker mee te varieren.

Kijk eerst wat je allemaal te pakken kan krijgen en maak dan een menu.
Ik werk overgens niet echt met een menu, ik weet wat hij ongeveer moet krijgen en per 2 weken eet hij compleet een menu vond ikzelf te lastig voor die kleine beetjes vlees dit werkt beter voor ons :)

Een menu maken is wel handig om te zien of je de hoeveelheden snapt :)
#2044275
Je kan idd ook met een licht gewichtje een heel afwisselend menu maken hoor . Wat Martine al benoemd is een mogelijkheid ... dus een aantal dagen hetzelfde vleesbot laten eten .
Het betekend alleen wat meer hak en breekwerk . Je kan bv ook eens bij de poelier vragen of hij bv parelhoenvleugeltjes heeft . Dat is ook leuk beginners vleesbot naast de kippen en eendennekjes . Verder zijn bv haasrugstukken ook heel goed te verdelen als je hondje wat meer is gewend en de beginners vleesbotten goed gaan . Als er jonge lams of geiten ribbetjes zijn idem . Het is allemaal wat meer werk , maar zeker mogelijk . Ik heb hier twee kleintjes die wel wat zwaarder zijn dan jouw hondje , maar ze eten alles .
Door nienk
#2044283
het is sowieso een aanrader (denk ik) om je hondje alvast te laten wennen aan 1 maaltijd per dag eten. langzaam een eet moment afbouwen, en het andere eet moment groter maken. dan worden je porties ook wat groter, voor Reus en mij (Reus weegt 6 kilo, eet tussen de 150 en 200 gram per dag) werkt dat het beste. verder zou je ook kunnen proberen of je hondje het qua ontlasting aan kan om niet iedere dag vleesbot te krijgen, dan worden je stukken ook wat groter. het menu rekenen je dan dus uit per week, en dan doe je de hoeveelheid bot gedeeld door 4 ofzo, ipv 7 dagen.
#2044298
Hier ook een kleintje van 4.8 kg, ze krijgt ongeveer 125 gram per dag. Ik heb het geluk dat Daisy veel bot in een maaltijd kan verdragen, dus ik verdeel alles in stukken van ongeveer 125 gram. En als een karkas wat te kaal is, maak ik er met een portie orgaan of spiervlees erbij een dubbele maaltijd van. Mijn advies is ook om niet te precies te willen zijn met het gewicht van een dagportie.
#2047271
Vandaag even naar de markt geweest en naar de islamiet.

Daar heb ik kippenvleugels, kippennekken, kippenmagen en kippenlevertjes gehaald. Ook heb ik nog pens (had ik nog diepvries).

Hij krijgt ongeveer 100 gram, daarvan dus 50 gram bot, 20 gram spiervlees, 20 gram orgaan en 10 gram groente

Heb nu wat zakjes gemaakt met kippennekken, kippenmaag en groente. (moet nog wat spiervlees halen want dat was op, wat is aan te raden?)
Ook zakjes met kippenvleugels (veel vlees), kippenlever en groente.

Ben ik een beetje goed op weg zo?
#2047282
Opzich zijn de producten die je gehaald hebt prima.
Alleen is het wel aan te raden om wat meer te variëren en kip niet te laten overheersen.
Spiervlees kun je ook in de supermarkt of bij de islamitische slager halen, denk dan aan al het rundvlees wat niet gekruid is en zonder bot erin.
En van de islamiet lamsvlees en geitenvlees (vaak hebben ze ook wel rundvlees).

qua orgaansoorten zou ik minimaal lever, hart en nier voeren. Maagjes mag ook, maar is leuk ter afwisseling in je menu.

4 diersoorten is dus minimaal, waarvan je dan geen diersoorten echt laat overheersen.
Je zal dus nog minimaal 2 diersoorten erbij moeten vinden voor een compleet menu. Waarvan minimaal 1 vleesbotsoort erbij omdat je vleesbot naar verhouding het meeste geeft.
#2047286
Rundvlees was er nog niet, kwam vandaag binnen. Wat voor rundvlees kan ik hem er het beste geven? Want ga vanmiddag nog even naar de beste man toe. Hij had nog wel sucade? Is het aan te raden om er nog vis bij de doen? En wat voor vis?
#2047294
Maakt niet uit wat voor rundvlees.
Sucade is prima, maar ook kopvlees, braadlappen, biefstuk enz. is prima.

Vis is idd altijd gezond in een menu. Maar het word niet meegeteld als diersoort in je menu.
Voor een kleine hond zijn kleine sardientjes, sprot, rauwe ansjovisjes prima.
Ongeveer 5% van je menu mag bestaan uit vette vis, dat is dan (afhankelijk van de grote van een visje) 2 tot 3x per week een visje erbij of een halve dagmaaltijd ongeveer.
Let wel op dat sommige honden wat minder goed tegen grotere hoeveelheden vette vis kunnen, even rustig beginnen met 1 visje is dus aan te raden.
#2047481
Zojuist heeft meneer z'n maaltijd op. Kippenvleugels, kippenmaagje, kalfvlees en doperwten. Het ging er prima in, ook de kippenvleugels nadat ik ze in de lengte doorgesneden had. Vanavond maar alles klaarmaken en invriezen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door