Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door esther12
#2043387
Het valt me op dat ontdooien van kvv vaak wordt gedaan door het in water te leggen/au bain marie.
Is er een reden om het niet te ontdooien in de magnetron?
Door charmed
#2043388
Als je de kvv in de magnetron ontdooit veranderd de botstructuur omdat het zo snel verhit wordt. En dan krijg je botsplinters, die levensgevaarlijk zijn voor je hond. Honden mogen ook geen kippenbotten die eerst gebraden zijn om diezelfde reden. Bij koud water gaat het ook wel snel, maar het wordt dan niet verhit en het bot blijft dezelfde structuur houden.
Door nienk
#2043587
wat charmed zegt is de belangrijkste reden. het verloren gaan van voedingsstoffen is maar een kleinigheidje vergeleken bij de harde botsplinters!!
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2043671
In kvv is het bot toch gemalen, dat geeft toch geen splinters? De verteerbaarheid wordt misschien minder, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Door nienk
#2043685
[quote="Meike en Daisy"]
In kvv is het bot toch gemalen, dat geeft toch geen splinters? De verteerbaarheid wordt misschien minder, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
[/quote]

gemalen ja, maar de ene kvv is wat grover gemalen dan de ander, zodoende kunnen er stukjes in zitten die toch echt wel scherp kunnen worden na verhitting.
Door esther12
#2043787
Ik had eigenlijk de indruk dat de magnetron in de ontdooistand niet echt heet wordt. Maar kennelijk toch te heet voor bot?
Bo krijgt kvv van Darf, daar zitten toch echt wel stukjes bot in dus wel een aandachtspunt.
Ik wist overigens niet dat er zoveel voedingsstoffen verloren gingen tijdens het ontdooien in de magnetron.
Door Lil
#2043801
Als je bepaalde onderzoeken leest over wat de magnetron met eten doet (zo ernstig de structuur veranderen dat het ernstig ongezond is), dan gooi je hem onmiddellijk bij het oud vuil... Hier wordt alleen nog maar de. Heteluchtoven en de grill. Van de magnetronfunctie blijf ik af.
Door charmed
#2043813
[quote="esther12"]
Ik had eigenlijk de indruk dat de magnetron in de ontdooistand niet echt heet wordt. Maar kennelijk toch te heet voor bot?
Bo krijgt kvv van Darf, daar zitten toch echt wel stukjes bot in dus wel een aandachtspunt.
Ik wist overigens niet dat er zoveel voedingsstoffen verloren gingen tijdens het ontdooien in de magnetron.

[/quote]op ontdooistand wordt de magnetron echt wel heet. Want het moet in heel korte tijd helemaal ontdooit zijn, dat redt je nooit zonder hitte
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door