Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2006519
Vandaag toch maar naar de dierenarts geweest (voor de duideijkheid, onze dierenarts is een voorstasnder van barf/kvv) met Eddie. Waar Luna en Nina het uitstekend doen (Luna opkvv en Nina puur op prooidieren) blijft Eddie maar afvallen terwijl hij nog moet groeien. In 4 maanden is hij 500 gram afgevallen. We hebben het afgelopen half jaar echt van alles geprobeert om hem meer te laten eten, alle soorten kvv en barf aangeboden. Het enige waar hij voldoende van eet is de konijnversie van haaks, en stukken vers konijn. Van alle andere soorten en merken eet hij telkens heel weinig. Ook hebben we geprobeert om in porties te voeren en continue aanbieden en aanbieden als hij om eten vraagt maar hij blijft te weinig eten.
Gelukkig is hij wel geznnd verklaard, heeft geen verstoping en geen last van haarballen. Hart en nieren zijn in orde en hij speelt veel. Alleen dat afvallen is dus echt niet goed.
De dierenarts zegt dat je best vers en brok samen kunt geven als je het maar niet in 1 portie tegelijk aanbied. We hebben de beste brokken die we konden vinden (orijen, applaws en acana) besteld en zijn van plan om hem 's morgens en 's avonds brokken te geven en tusse de middag de snackjes die hij lekker vindt (konijnebout, kwartel, kuiken).
De andere twee, enn ons aanstaande vierde poesje, laten we op geheel vers staan natuurlijk.
Wie heeft hier een oordeel over en/of ervaring mee?
(sorry voor de typefouten maar dit is via een telefoon getiept ;-)
#2006527
[quote="Lonaa"]
Ik begrijp dat ie dus wel konijn, kwartel en kuikens eet?
Dan heb je toch een begin?

En kipdelen dan? Of parelhoen?
[/quote]

Hij eet et allemaal wel, dat is niet het probleem. Hij vind het alleen  nniet lekker en eet daarom te weinig. Bij de dierenarts vrat ie zo een handvol brokken op alof ie uitgehongerd was :-(
#2006619
[quote="Limpy"]
En konijnen kvv/barf met supplementen aanvullen? Is dat een optie? En haalbaar?
Wellicht had ik dezelfde keuze gemaakt als ik houw schoenen aanhad....
[/quote]

Het is zo'n mieperd dat als hij maar even in de gaten heeft dat er iets door zijn eten gedaan wordt, hij met een dikke staart wegloopt en dan ook zelfs het konijn laat staan met supplement en al :-(

We hebben weken wakker gelegen en echt al een half jaar van alles geprobeerd maar we moeten nu echt proberen een variant te vinden met brok en kvv waar hij in ieder geval weer op gaat groeien. Zijn zus weegt nu evenveel als hij en dat kan echt niet de bedoeling zijn. Katers van dit ras moeten echt een heel stuk (kilo's) zwaarder zijn dan poezen.

Wel grappig is dat de jongste telg Nina (nu 1 jaar) ons helemaal arm vreet aan prooidieren. Mevrouw werkt op 1 dag het volgende weg:
1 muis
1gerbil
1 rat of hamster
en dan nog zo'n drie keer grof gemalen (met vacht en al) konijn, kip, kwartel
Ze is kern gezond maar veel te klein voor een ragdoll. Ze heeft gewoon geen zin om volwassen te worden want met haar ene jaar kan ze nog steeds niet miauwen maar alleen piepen ha ha ha
#2006657
[quote="koekje"]
En hij heeft geen problemen met tanden of ergens in de bek? Of met poepen of vaste haarbal?
[/quote]

Nee, tanden en tandvlees zijn prima, we poetsen zelfs preventief ;-)
Poepen doet ie goed, haarballen heeft ie nooit gehad. Dierenarts heeft dat ook allemaal nagekeken en oke bevonden.
Om zijn voorliefde voor brokken te illustreren:
We hadden op zolder nog een onaangebroken zak nierbrokken staan voor een van onze oude katten die twee jaar geleden is overleden. Die zak waren we helemaal vergeten en stond ook helemaal achteraan de rotzooi die iedereen op zolder heeft. Een half jaar geleden hoorden we elke nacht geritsel op zolder. Ik dacht eerst aan muizen, maar Eddie heeft die nierbrokken dwars door de dichte zak heen geroken, heeft zich een weg door alle trowp gebaand en heeft die hele zak nierbrokken opgegeten in een paar nachten. Als je dan geen brokverslaafde bent ;-(
Door *Yvje*
#2007014
Ik ben na 3 en halve maand proberen Izzy op kvv te krijgen ook weer terug bij de Orijen brokjes.
Zij at dus ook veeeeel te weinig, ze is in 3 maand 400 gram afgevallen. Ook al had ze enorm honger
ze wou het gewoon niet, at ze dus liever helemaal niks ! Ik hoop dat ze ook weer wat dikker gaat worden nu
ze weer beter is. Ze is weer helemaal blij met d'r brokjes al vind ik het zelf erg jammer wat ik ben wel van mening
dat vlees beter is dan brok maar dan moeten ze wel voldoende binnen krijgen en dat deed ze niet.
Het werd zo'n gestress hier dat ze zelfs van me weg liep .. " komt zij weer aan met d'r vleesvingers", zal ze
gedacht hebben.. ze eet nu weer lekker veel dus ik ben blij ..
Door Parelridder
#2023401
[quote="Boendoek"](...) Wie heeft hier een oordeel over en/of ervaring mee? (...)[/quote]
Mijn katten eten graag brokjes en krijg ik niet aan verse voeding. Met eentje ivm een eliminatiedieet heel hardnekkig moeten volhouden, maar ze weigerde werkelijk om voldoende te eten, werd graatmager. Ze pakken wel hun eigen verse voeding in de vorm van zelf gevangen prooien (muizen, vogeltjes, dikke duiven..) en die gaan met smaak in z'n geheel op. Een dikke duif lukt niet op 1 dag en daar smikkelt Sanne dan ook 3 opeenvolgende dagen van, dan is het ineens geen punt dat het niet meer zo vers is.. :-\
Maar wat ik zeggen wilde: de combi brok en vers gaat hier prima.
Gebruikersavatar
Door sphynxlover
#2033317
Hier eten de katten gemalen barf en ze eten al iets meer soorten.
Hele stukken proberen ze niet eens, muv twee katten die wel kuikens eten.
maar ik heb af en toe wel brokjes voor ze. want die behoefte is er bij 3 van de 6.
Doe ik het niet, dan eten deze drie helemaal niet. Zooo eigenwijs.
Soms geef ik een hele dag geen brokjes, maar als ze dan stoppen met eten, dan gauw weer een bakje vullen.
Door Nijl
#2039460
Zap krijgt 's morgens Orijen, 's avonds Animonda Carny of Bozita of BARF. Gaat prima en hij vindt zowel de Orijen brok als BARF erg lekker.
Wel heeft hij een voorkeur voor BARF tov blik, maar ik krijg mijn vriend niet zo ver om zelf een BARF maal in elkaar te knutselen en Zap wil plotseling geen kvv meer, wsl vanwege 1 of ander ingredient waar hij niet van houdt( we verdenken pens).
Door Ziviaantje
#2043796
Sommige dieren willen gewoon liever brok... het zusje van Indy is 2 weken in hongerstaking geweest toen het vrouwtje over wilde gaan op KVV.... Heeft geen vlees aangeraakt. Na een dag of 2 wel brokken gegeven, geprobeerd te mengen... overnieuw.... niets lukte... Indy zelf is ook nooit een groot vers vlees liefhebber geweest... er zitten gewoon portretten bij  :D :D :D Denk je het beste te geven wat er is... denken ze er anders over...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door