Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2043478
Over het algemeen is de visie hier "graan is slecht" en wordt geadviseerd een kvv zonder graan te kiezen. Nu was ik aan het mailen met de voedingsdeskundige van Bandit en het ging onder andere over rijst. Ik liet weten dat de ingrediënt rijst me niet zo aansprak. Hij vroeg me wat mijn chemische bezwaar hiertegen was , waarom mijn antwoord uitputting alvleesklier en irritatie voor darm betrof, er zijn vast meer argumenten.

Mij werd verteld dat Bandit maar 2% rijst bevat en de redenen hiervoor waren:
- vitamine B is een probleem is in diepvriesvoeding. Zilvervliesrijst heeft als eigenschap dat het vitamine b beter blijft vasthouden.
- vezels zijn nodig omdat we botten vermalen en sommige honden wel een erg harde ontlasting hebben op voeding waar gemalen botten in verwerkt zitten
- zilvervliesrijst heeft tevens een reinigende werking in de darmen.

Ook Farmfood geeft een reden waarom zij rijst (2,5%) in hun kvv gebruiken: ter stimulatie van de amylase-aanmaak bij pups. Het klinkt een beetje als een kul-reden, want ik kan me niet bedenken waarom dit nodig zou zijn, maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik Farmfood wel vaker flauwekul vind vertellen.

Wat vinden jullie, is een klein beetje rijst een nuttige toevoeging aan kvv? En wat vinden jullie van deze argumenten om rijst te gebruiken?
Door Lizzy
#2043515
[quote="Meike en Daisy"]
Over het algemeen is de visie hier "graan is slecht" en wordt geadviseerd een kvv zonder graan te kiezen. Nu was ik aan het mailen met de voedingsdeskundige van Bandit en het ging onder andere over rijst. Ik liet weten dat de ingrediënt rijst me niet zo aansprak. Hij vroeg me wat mijn chemische bezwaar hiertegen was , waarom mijn antwoord uitputting alvleesklier en irritatie voor darm betrof, er zijn vast meer argumenten.

Mij werd verteld dat Bandit maar 2% rijst bevat en de redenen hiervoor waren:
- vitamine B is een probleem is in diepvriesvoeding. Zilvervliesrijst heeft als eigenschap dat het vitamine b beter blijft vasthouden.
- vezels zijn nodig omdat we botten vermalen en sommige honden wel een erg harde ontlasting hebben op voeding waar gemalen botten in verwerkt zitten
- zilvervliesrijst heeft tevens een reinigende werking in de darmen.

Ook Farmfood geeft een reden waarom zij rijst (2,5%) in hun kvv gebruiken: ter stimulatie van de amylase-aanmaak bij pups. Het klinkt een beetje als een kul-reden, want ik kan me niet bedenken waarom dit nodig zou zijn, maar misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik Farmfood wel vaker flauwekul vind vertellen.

Wat vinden jullie, is een klein beetje rijst een nuttige toevoeging aan kvv? En wat vinden jullie van deze argumenten om rijst te gebruiken?
[/quote]

Bij mijn weten bevat het speeksel van de hond geen amylase. Bron: Professor Dr. Donath, Mogens Eliasen, Robert van der Molen. En waarom zou je de aanmaak van dit enzym willen stimuleren (als dat al kan hoor, want daar geloof ik eerlijk gezegd al bar weinig van)? Een hond heeft geen koolhydraat nodig dus ik zie ook geen reden om de aanmaak te stimuleren. De enige reden dat ik kan bedenken is dat zij zelf geloven dat dit waar is en ze zelf natuurlijk willen dat je je hond levenslang Farmfood voert, waar een onnatuurlijk toevoeging van mais en tarwe in zit.

Amylase zou in hondenspeeksel echt zinloos zijn. Want om amylase in te laten werken op koolhydraten moet je dus kauwen op je voedsel en het speeksel in contact brengen met het koolhydraat. Doe de volgende test: neem een stukje brood. Ga dit langzaam kauwen en slik het NIET door. Blijf kauwen. Op een gegeven moment wordt het brood heel zoet en lost het bijna op in je mond. Je voelt het gewoon verschrompelen, zeg maar. Dat is de werking van amylase op koolhydraten. Nou, en een hond kauwt zijn voedsel niet. En zou dus niks hebben aan amylase in zijn speeksel, voor de voorvertering van koolhydraat.

Vitamine B's:

Rijst is een bron van verschillende B-vitaminen en op dit gebied is er een groot verschil tussen witte en zilvervliesrijst. Op zichzelf is dat geen reden om voor zilvervliesrijst te kiezen. In de rest van de voeding zitten namelijk voldoende vitaminen. Thiamine (vitamine B1) is noodzakelijk om voedingsstoffen in energie om te zetten. Bij granen bevindt het zich dicht bij de buitenlaag die tijdens de bewerking verwijderd wordt. Een gemiddelde portie zilvervliesrijst bevat ongeveer 30% van de dagelijkse behoefte en dezelfde hoeveelheid witte rijst 2% of minder. Riboflavine (vitamine B2) is op dezelfde wijze van belang voor het transport van voedingsstoffen. Een portie witte rijst bevat iets meer dan 1% van de dagelijkse behoefte en zilvervliesrijst ongeveer 2,5%. Niacine (of nicotinezuur; vitamine B3) is ook van belang voor het vrijmaken van energie in het lichaam. Een portie zilvervliesrijst levert ongeveer 20% van de dagelijkse behoefte en witte rijst ongeveer 10%. Vitamine B6 helpt indirect de aminozuren in het lichaam te regelen. B6 komt echter in vele voedingsmiddelen voor en tekorten komen zelden voor. Een portie witte rijst levert ongeveer 6% van de dagelijkse behoefte. Een portie zilvervliesrijst zorgt voor 8% van de dagelijkse behoefte aan foliumzuur en witte rijst voor 2,5%.

De B vitamines:

Vitamine B1
Vitamine B1 zorgt ervoor dat de koolhydraten uit ons voedsel worden verbrand, waardoor we meer energie krijgen. Vandaar dat mensen die heel actief zijn, en dus veel energie verbruiken, een grotere behoefte hebben aan vitamine B1. De natuurlijke bronnen zijn: aardappelen, graanproducten, brood, vlees en melkproducten.

Vitamine B2
Deze vitamine zorgt voor het gezond houden van huid en haar. Verder heeft het een positief effect op de spijsvertering en het zenuwstelsel. Ook zou het de ogen tegen de schadelijke invloeden van zonlicht beschermen. Vitamine B2 krijgen we bijvoorbeeld binnen via eieren, noten, melk(producten), groente, fruit en vlees.

Vitamine B3
Vitamine B3 is goed voor de werking van het zenuwstelsel en het bevordert de energieproductie in het lichaam. Natuurlijke bronnen zijn onder meer bruin (volkoren) brood, noten, vis en vlees en groenten en aardappelen.

Vitamine B5
Deze vitamine is nodig voor het herstel van onze weefsels. Verder helpt ze bij de opbouw en afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Ook is deze vitamine nodig voor de vorming van bepaalde hormonen.
Goede voedingsbronnen zijn: aardappelen, eieren, melk, vlees en volkorenproducten.

Vitamine B6
Vitamine B6 staat de laatste jaren sterk in de belangstelling omdat het - samen met de vitamines foliumzuur en B12 - een belangrijke rol zou spelen bij de bescherming tegen hart- en vaatziekten. Verder is B6 belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, de opbouw van DNA (erfelijk materiaal), de opbouw en afbraak van eiwitten en de goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine B6 zit onder meer in aardappelen, bruin brood, banaan, vis, vlees en melk(producten).

Biotine (B8)
Net als B2 is biotine belangrijk voor de goede ontwikkeling van huid en haar, de vorming van vetzuren en de energieproductie in ons lichaam. Sojabonen zijn een zeer goede bron voor biotine. Daarnaast zit deze vitamine ook in noten, eieren, lever en melk.

Foliumzuur (B11)
Zoals gezegd bij B6, wordt foliumzuur gezien als een belangrijke vitamine voor het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten. Ook kan foliumzuur de kans op een miskraam of een aangeboren afwijking als een open ruggetje verkleinen. Vandaar dat vrouwen die zwanger willen worden, wordt aangeraden om extra foliumzuur te slikken. Verder is deze vitamine belangrijk voor de opbouw van het DNA (ons erfelijk materiaal) en voor de opbouw en afbraak van eiwitten.

Samen met de vitamines B6 en B12 kan foliumzuur de schadelijke stof homocysteïne omzetten in onschadelijke stoffen. Homocysteïne is een vermoedelijk schadelijk tussenproduct dat ontstaat tijdens de eiwitstofwisseling in ons lichaam. Een verhoogd homocysteïnegehalte zou een risicofactor kunnen zijn voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Foliumzuur zit onder meer in groenten (broccoli, spruitjes), bruin brood, vlees en eieren.

Vitamine B12
Ook B12 helpt bij een gezonde bouw van ons erfelijk materiaal en bij de opbouw en afbraak van eiwitten. Verder is deze vitamine nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Deze vitamine zit alleen in dierlijke producten als eieren, melk(producten), vlees en vis.

Dus dat verhaal over het vast houden van vitamine B, dat behoeft meer uitleg.

Dat ze het toevoegen voor de vezels (vezels zijn darm reinigend dus dit argument gaat 1 keer op, niet 2 keer), daar heb ik wel beeld bij. Hoewel je daar ook iets anders voor zou kunnen kiezen natuurlijk. Maar goed, ik zou zelf niet wakker liggen van 2% rijst in voeding (voor een gezonde hond).
Door M.P
#2043659
ivm de rijst , zou hij niet bedoelen dat kvv (het vlees )dat al een half jaar bevroren is en dat ontdooid en dan het vit b gehalte laten testen , dat die waarde verminderd is.
en daarom de rijst erbij in dat het vit b gehalte goed blijft?

ik heb me laten vertellen dat in diepvriesvlees het vit b verminderd, kan dat?

groetjes
#2043667
Ja M.P., zo las ik het ook. Volgens mij gaat het niet zozeer om de vitamine B-waardes in de rijst, maar dat de rijst de eigenschap heeft om de vitamine B-waardes in het voer (dus vlees) beter bewaard. Ik had hier zelf nog nooit van gehoord, ben benieuwd of dit bij anderen wel bekend is.

Wat betreft de andere argumenten
- volgens mij zorgen groentes ook wel voor genoeg vezel om de ontlasting niet te hard te maken (als dat nodig is voor sommige honden) Bandit bevat ook groentes.
- heeft zilvervlies een reinigende werking in de darmen? Of zou hiermee weer op de vezels gedoeld worden? Want die zitten dus ook weer in groentes.
- het stimuleren van de amylase-aanmaak leek me al wat zinloos, maar inderdaad wat je zegt Lizzy, misschien doelen ze erop dat honden verder hun hele leven hun graanvoer moeten eten. Want stel ik heb een pup en ik geef geen granen, en ik geef haar wat rijst als ze 2 is, dan gebeurd er volgens mij helemaal niks ergs. Het ergste is misschien dat ze het niet zou verteren, maar dat is geen probleem.
Door Patj88
#2044807
Maar mijn vraag blijft waarom doen de producenten  van bandit dit in hun kvv.
En samen met hun ook nog een hele hoop andere kvv producenten.
Ik heb ook contact gehad men bandit en toen werd me verteld dat 5% rijst in een menu best ok is.
Tot nu toe heb ik nog geen rijst gegeven aan Jasco maar ik denk wel dat ik dit ooit wel is ga doen en hem een kvv ga geven naast zen menu van mixen en spiervlees.
Door saluki
#2069610
[quote="Lizzy"]
Bij mijn weten bevat het speeksel van de hond geen amylase. Bron: Professor Dr. Donath, Mogens Eliasen, Robert van der Molen. En waarom zou je de aanmaak van dit enzym willen stimuleren (als dat al kan hoor, want daar geloof ik eerlijk gezegd al bar weinig van)? Een hond heeft geen koolhydraat nodig dus ik zie ook geen reden om de aanmaak te stimuleren. De enige reden dat ik kan bedenken is dat zij zelf geloven dat dit waar is en ze zelf natuurlijk willen dat je je hond levenslang Farmfood voert, waar een onnatuurlijk toevoeging van mais en tarwe in zit.

Amylase zou in hondenspeeksel echt zinloos zijn. Want om amylase in te laten werken op koolhydraten moet je dus kauwen op je voedsel en het speeksel in contact brengen met het koolhydraat. Doe de volgende test: neem een stukje brood. Ga dit langzaam kauwen en slik het NIET door. Blijf kauwen. Op een gegeven moment wordt het brood heel zoet en lost het bijna op in je mond. Je voelt het gewoon verschrompelen, zeg maar. Dat is de werking van amylase op koolhydraten. Nou, en een hond kauwt zijn voedsel niet. En zou dus niks hebben aan amylase in zijn speeksel, voor de voorvertering van koolhydraat.

).
[/quote]




Vlak bij de dunne darm ligt de pancreas. Dit is een grote klier met twee functies. Het maakt hormonen aan om het bloedsuikergehalte op pijl te houden. Dit hormoon heet insuline. Daarnaast maakt het hulpstoffen ten bate van de vertering. Deze hulpstoffen worden via het pancreassap afgegeven aan de dunne darm via een afvoerkanaal. Dit afvoerkanaal komt uit in de dunne darm op de plek waar de 12-vingerige darm overgaat in de kronkeldarm (jejenum).

Het pancreassap bevat verteringsenzymen als trypsine, lipase en amylase.
Trypsine helpt bij de vertering van eiwitten tot aminozuren
Lipase helpt bij de vertering van vetten tot vetzuren
Amylase helptb ij de vertering van koolhydraten tot glucose

Uit ,.....http://dier-en-natuur.infonu.nl
Kies dan Biologie.
Laatst gewijzigd door saluki op di 26 jul 2011, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2074939
Blijft de vraag wat een hond met amylase moet als hij geen koolhydraten binnen krijgt...

Bij mijn weten past de aanmaak van verteringsenzymen zoals amylase zich aan aan het dieet.  Dus meer koolhydraten in het voer zorgen dat er meer amylase aangemaakt wordt, zodra er minder koolhydraten gevoerd worden, wordt dat enzym ook minder aangemaakt.
Dat vraagt natuurlijk wel enige tijd aanpassing, dat gaat niet op een uurtje veranderen.  ;)
Maar ik zie dus niet in waarom amylase zou gestimuleerd moeten worden.  Het lichaam past zich vanzelf aan aan de nood als die zich voordoet.
#2092012
tja de meningen zijn verschillend, maar ik blijf bij het standpunt dat graan in bewerkte vorm geen voedingsmiddel is voor de hond. Is het ook niet voor de wolf, de wilde hond ed. dus daarom kan graanallergie ontstaan en krijgen sommige dieren er enorme problemen door met alle gevolgen van dien.
Ik voer volledig koolhydraatloos en absoluut krachtige en bijzonder gezonde honden hier. En dat terwijl ze gedumpte honden zijn uit spanje.

Als ze al groenten en fruit krijgen wordt dat ook niet gemalen en krijgen ze het zo rauw vinden ze heerlijk. van de mixjes werden mijn honden behoorlijk misselijk
#2092013
[quote="Patj88"]
Maar mijn vraag blijft waarom doen de producenten  van bandit dit in hun kvv.
En samen met hun ook nog een hele hoop andere kvv producenten.
Ik heb ook contact gehad men bandit en toen werd me verteld dat 5% rijst in een menu best ok is.
Tot nu toe heb ik nog geen rijst gegeven aan Jasco maar ik denk wel dat ik dit ooit wel is ga doen en hem een kvv ga geven naast zen menu van mixen en spiervlees.
[/quote]
tja lekker goedkoop verdienen op je mengsel..
Gebruikersavatar
Door pike
#2092437
[quote="Patj88"]
Maar mijn vraag blijft waarom doen de producenten  van bandit dit in hun kvv.
En samen met hun ook nog een hele hoop andere kvv producenten.
Ik heb ook contact gehad men bandit en toen werd me verteld dat 5% rijst in een menu best ok is.Tot nu toe heb ik nog geen rijst gegeven aan Jasco maar ik denk wel dat ik dit ooit wel is ga doen en hem een kvv ga geven naast zen menu van mixen en spiervlees.
[/quote]

Het enige nut van rijst in de kvv is voor de producent. Het is goedkoop. Dus die 5% is best ok voor de producent. Niet voor de honden, die hebben er niets aan. Bovendien kunnen ze er ziek van worden. Zoals Pike bijvoorbeeld. 
#2092500
Als rijst als goedkope vulling wordt gebruikt, zou er toch wel meer dan 2% ingestopt worden? Bandit is al superduur, die 25 ct meer of minder maakt ze volgens mij niet zoveel uit.... Carnibest stopt er al iets meer in, ze lieten me weten dat het geen goedkope vulling is, dat pens bijvoorbeeld goedkoper zou zijn als vulling....
Door Barf
#2092591
[quote="Meike en Daisy"]
Als rijst als goedkope vulling wordt gebruikt, zou er toch wel meer dan 2% ingestopt worden? Bandit is al superduur, die 25 ct meer of minder maakt ze volgens mij niet zoveel uit.... Carnibest stopt er al iets meer in, ze lieten me weten dat het geen goedkope vulling is, dat pens bijvoorbeeld goedkoper zou zijn als vulling....
[/quote]
25 ct per bakkie vind ik veel hoor en ik denk de producent ook, meer kan niet want dan koopt geen hond het meer :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door