Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door El budha
#2034785
Hoe vaak voeren jullie de katten per dag?
Hier krijgen ze 2 keer per dag 1 x in de ochtend en 1 x in de avond.
Vandaag hebben ze door omstandigheden alleen in de avond gekregen dit beviel mij wel, scheelt mij weer een half uur per dag.
Alleen de poezen vonden het niet zo grappig vanochtend, toen ze naar een uur draaien om mijn benen en al hun liefste mauwtjes in de strijd hadden geworpen eindelijk door hadden dat ze niets kregen vonden ze het wel ok.
Ben erg benieuwd hoe vaak jullie voeren en waarom. Kon zo snel hierover niets op het forum terugvinden.
Door mirdj
#2034847
Hier gewoon 2x per dag, 's ochtends en 's avonds. Dat is er eigenlijk in geslopen toen ze nog geen vers kregen, 's ochtends brok en 's avonds blik, daar heb ik niets aan veranderd behalve dat ze nu vers krijgen. Qua tijd maakt het niets uit, het eten staat binnen 5 minuten voor de neuzen van de heren.
Door El budha
#2034856
Jeetje in 5 minuten!?!?!? ben super jaloers of misschien gewoon errug langzaam in de ochtend.

Ik doe er echt een halfuur over. De porties van mijn 4 katten heb ik in 1 zak ingevroren met als gevolg dat ik het iedere ochtend moet afwegen. Hetzelfde geld voor de voeding voor de 2 honden. En de karkassen moet ik ook nog op maat knippen voor de poezekindje anders worden niet de juiste hoeveelheden door de juiste kat gegeten.
Weet alleen niet of 1 keer per dag voeren voor de katten kwaad kan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2034865
Op zich kan het geen kwaad. Ik voer wel liever 2x per dag. Katten verteren toch anders dan honden, katten hebben geen harmonica-maag. En katten zijn gevoelig voor leververvetting. Dit kan al gebeuren bij sommige gevoelige katten na 24 weinig of niets eten. Je komt er pas achter of je een gevoelige kat hebt, als er al leververvetting is en dat is heel naar en liever altijd beter te voorkomen.
Als je 1x per dag voert en er slaat iemand eens een maaltijd (zo goed als) over, door haarbal of niet zo lekker voelen, is er dan theoretisch gelijk kans op vette lever en ergens wel noodzaak om binnen de volgende 24 uur naar de dokter te gaan. Bij 2x per dag voeren is een maaltijd overslaan dan minder erg en kan je het de volgende maaltijd aanzien.

Hier duurt het eten ook nooit zo lang. De barfporties van Sien zitten geportioneerd in de vriezer en Ots muffins ook. Als ontbijt krijgen ze hier meestal een heel prooitje. Ik ontdooi het in een voerbakje in de koelkast en ik trek dan zo de bakjes eruit en zet het op het juiste vreetkleedje.
Door Emytje
#2034927
Ik geef drie keer op een dag. Dat is iets dat er in de loop der tijd ingeslopen is. Ik ben/was veel thuis, dus dan kan dit wel. Ik geef s ochtends rond 7-7.30, tussen drie en vier en dan s avonds rond half 8 weer. De ochtend en avondporties zijn groter dan de middag. Ik wil die van de middag er op den duur ook uithalen, aangezien ik meer ga werken en dan niet weet of dat nog haalbaar is.

Ik ben hier ook geen half uur met het eten bezig. Ik zorg ervoor dat ik alles in porties per kat (eigenlijk in dit geval alleen Khalid, want de kvv is het gewoon afwegen, klaar) ingevroren heb. Alleen als ik iets moet plat slaan doe ik dat vlak voordat hij het krijgt. Het kost veel zakjes, maar het scheelt wel een hoop gedoe. Portioneren voor het invriezen kost wel wat meer tijd. ;)
Door Limpy
#2034949
Hier wordt ook 2x per dag gevoert met regelmatig later ´s avonds nog een kuiken of zo.
1x p/dag voeren durf ik niet goed aan, idd om leververvetting daar blixa wel eens wat overslaat (of het eruit gooit)

Hier gaan er ook 4 persoonsporties de vriezer in, met max 5-10 min zit het dan in de voerbakjes.
Door Mevroi Kruim
#2035017
Hier eten ze uit eigen beweging 1x daags, dus dat doen we dan maar zo. Toen ik er nog 5 had, waarvan 3 bejaarden, voerde ik wel 2x daags maar toen at Knor ook al niet mee met het ontbijt.
Door Anthraciet
#2035022
Ik voer de katten wel 2x per dag omdat ik gemerkt heb dat ze gal gaan spugen als ik het in 1x wil doen. Blijkbaar kunnen de maagjes het niet aan om zo lang tussendoor te moeten wachten.

De honden krijgen wel 1x per dag, dat bevalt prima.
Door *Flip*
#2035179
in principe voer ik 's morgens en 's avonds, tijden wisselen heel erg. Flip eet 's morgens niet voordat hij buiten is geweest, soms komt hij in 5min terug, de andere keer pas na een paar uur. Eten staat hier klaar in een bakje, 's zomers met koelelement dan blijft t wel ff goed.
Als het echt warm is wilt meneer alleen 's avonds/'s nachts eten, en als het echt koud is heeft hij de hele dag trek. Als ik dan voldoende ontdooit heb kan hij wel 4x per dag eten krijgen, maar als ik er niet ben of er niet voldoende is, dan moet hij wachten tot 's avonds.

Om dezelfde redenen als koekje voer ik ook liever min 2x per dag.
Door Rianne145
#2035282
Ik voer ook 2 keer per dag, afgewogen porties per kat (ontdooi tussen de 500 gram en 1000 gr.) Het kost me zeker niet meer dan 5 min.
Ze lopen vreselijk te miepen dus het duurt wel eens langer voordat het op is en ze weigeren ook regelmatig een maaltijd.

Hmmm, nu ik er zo over nadenk is het misschien wel goed om eens uit te proberen of 1 keer per dag ook een optie is, misschien gaan ze dan regelmatiger eten aangezien daar nu geen pijl op te trekken is....
Door El budha
#2035360
Jeetje ik ben echt langzaam in vergelijking met jullie ;)

Denk dat ik toch maar 2 keer daags blijf voeren ivm de leververvetting, wil het risico niet nemen dat er net 1 tussen zit die er extra gevoelig voor is.
Dan maar een half uur langer ermee bezig, heb ik er met heeeeel veel liefde voor over. :biggrin2:
Door hannabelgje
#2039124
Hier de katten twee keer per dag en de hond 1X per dag. De hond krijgt 's morgens wel een stukje kaas of wat gedroogd spul als ontbijt.
Door golfje
#2039228
Hier staat altijd eten, ze eten op verzoek en delen samen de bak dat gaat prima. Zeker als je zolang bezig bent met verdelen zou ik gewoon volledig overgaan op prooi bij katten. Het is zoveel makkelijker want je hoeft nergens overna te denken en ze eten echt niet veel waardoor het financieel ook prima te doen is!
Door fem fatale
#2039250
En dan kun je het ook laten staan!

Ik haal 's avonds iets uit de vriezer, let erop dat ik voldoende gewicht heb, en leg het een nachtje in een bakje in de koelkast, 's ochtends gaat het in de voerdoos (het is dan nog niet volledig ontdooid) en verder doe ik niets tenzij er heftig gemiauwd wordt dat ze die dag wat meer nodig hadden. Bij mij gaat het delen ook prima. Ik doe alleen niet zoals Golfje wel doet, delen tussen 2 diersoorten, bij mij hebben de fretten een eigen prooihok in hun kooi, en de katten hebben een prooibak in de keuken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door