Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wendy (boxer gek)
#2042555
Het gaat om onze 4 jarige boxer dame Fee.
Fee is bij ons gekomen toen ze 16 weken was en direct volledig over gezet op kvv (kreeg bij de fokker een combi van kvv en brok). Toen ze anderhalf was zijn we barf dingen erbij gaan geven.
Ondertussen krijgt ze nu nog steeds een combi van kvv en barf.

Maar de laatste tijd is ze zich zelf niet. Eerst dachten we dat het kwam doordat ze niet meer de baas was, want die had Spike overgenomen van haar. waar wel een paar gevechten zijn geweest helaas, maar niets ernstig gelukkig.
Maar het ging ons opvallen dat ze niet mooi in haar vacht/vel zat. Maar zat vreselijk in de rui, dus dachten we eerst dat het daardoor kwam.
Het duurde vrij lang voor dat ze er goed doorkwam, maar blijft ondertussen flink haren verliezen. Omdat ze vies was hebben we haar lekker in bad gedaan (gaan hier gemiddeld 2x per jaar, als ze vies zijn anders niet).
Normaal helpt dat goed met verharen maar nu niet...Ook was haar vacht weer binnen no time heel vettig (en rook niet lekker, maar naar oude hond).
Ook vonden wij dat haar slijmvliezen af en toe bleek waren. Maar hier was geen pijl op te trekken want dat was af en toe.
Ook bleef ze qua vacht etc er niet fris uitzien, en had wat bultjes (bijna niet voelbaar maar vielen op door de omhoogstaande haartjes).

We hebben overlegt met de da en die hebben haar onderzocht en een uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Naturlijk zagen op dat moment haar slijmvliezen er normaal uit. Maar gelukkig hadden we onze vaste da, en die zag wel dat ze er anders uitzag als anders.
Uit het bloed is niet echt wat schokkend uitgekomen. Behalve dat haar schiltklierwaarde's aan de minimale ondergrens zitten, maar er hoefde volgens hun nu nog niets aan gedaan te worden.
Geen bloedarmoede, lever en nier funtie's waren goed.

Nu willen ze het aankijken en moeten we gaan bijhouden hoe het gaat (bleke slijmvliezen, wat ze dan ervoor gedaan heeft, eten, drinken)....
En moet na 1 week terug bellen en dan gaan ze verder onderzoeken.....Willen dan verder de schiltklierhormoon bekijken, foto van de borstholte en een echo van het hart, maar gewoon om dingen te gaan uitsluiten.

Haar symptomen

#Snel een vieze vettige vacht
#Af en toe bleke slijmvliezen
#Rare pukkeltjes/bultjes (lijken op kleine muggenbultjes)
#Slaapt meer dan normaal
#laat meer windjes dan normaal (en die stinken bah)
#Ook krijgt ze steeds meer pigmentvlekken op haar lijf. Het is een witte boxer maar ondertussen wel een Dalmaat :P Al heeft de da het idee dat dit hier los van staat.
#Heeft ook jeuk maar bijt er niet aan (heeft geen vlooien of wormen) ze likt alleen maar niet zo dat het rood ziet (wel vaak op dezelfde plaatsen)
#En zeurt meer (staat er misschien wat ongelukkig maar weet het even niet anders te omschrijven)


Verder speelt ze tussendoor vrolijk met onze Franse bull (al houd hij het langer vol dan haar)
Eet gewoon verder prima.
Drinkt niet anders dan anders.

Er is hier niets verandert waardoor ze van slag zou kunnen zijn, tenminste we kunnen niets bedenken.


Wie is hiermee bekend en kan ons eventueel verder op weg helpen? Want eigenlijk weet de da het ook niet.....
Gebruikersavatar
Door cheeta
#2042618
Ik zou toch denken aan haar schildklier, juist omdat de normaal waarde aan de onder grens zit kan ze daar al behoorlijk last van hebben.veel symptomen die ze heeft passen ook bij het beeld van de niet goed werkende schildklier.
Beterschap!
Door ellenned
#2042680
Ik zou ook denken aan de schildklier. Kyran zat ook aan de ondergrens en ik herken wat symptomen. Ik ben er wel zeker van dat iedere hond zijn 'eigen' symptomen heeft bij een verlaagde schildklierfunctie. Kyran is toen ongelooflijk opgeknapt toen hij hier medicatie voor kreeg. Is het niet het proberen waard om haar op medicatie te zetten, mocht het dat zijn heb je binnen 2 weken (meestal) een andere hond.
Door sella
#2042821
schildklier behandelen. de ondergrens heet niet voor niets de ondergren.
Ze doet het niet lekker, en het zijn dezelfde vage klachten als die je hebt met een te traag werkende schildklier.
Het verschil in vacht is dramatisch en ook de levenslust komt weer terug in de ogen.
Gebruikersavatar
Door essie74
#2042848
naar wat ik er van begrepen heb kan het vaak zo zijn dat het schildklier probleem niet aantoonbaar blijkt, maar dat de behandeling die ervoor staat vaak wel de gewenste vooruitgang biedt.....
Sterkte ! :-*
Door Vena
#2042858
Ik zou ook zeker verder kijken naar de schildklier. Welke bloedwaarden zijn gemeten?
Een TSH zegt lang niet alles, FT4 en FT3 zijn belangrijk voor een goede diagnose en behandeling.
Door Wendy (boxer gek)
#2042886
Zover ik heb begrepen zat de T4 tegen de ondergrens (maar niet zo dat ze diect aan de medicijnen moet). De da wilde het eerst even aankijken en dan weer bloedprikken. Hij twijfeld nl of de schildklier de hoofdoorzaak is. Mede doordat ze met enige regelmaat bleke slijmvliezen heeft.

Nav jullie berichten ben ik verder gaan zoeken op internet over schildklier afwijkingen.
Maar ze heeft meer symptomen die er niet bij passen. Ze wordt bv niet dikker, ze is eerder afgevallen.
Krijgt geen kale plekken etc.
Wilt wel graag mee op wandeling en rent dan lekker rond met onze andere hond (lees ze racen keihard). Normaal kregen ze wanneer ze goed uitgehijgt waren eten en dan moesten we ze indammen daarna andets gingen ze nog eventjes spelen. Maar nu gaat ze het liefste eerst even slapen om daarna evengoed nog te gaan spelen.
Door sella
#2043123
Ik zou het bloed op sturen naar  dr dods in amerika, die kan meerder dingen eruit halen en ook de conditie van de schildklier.
Door ellenned
#2043151
Wendy (boxer gek) schreef:
Nav jullie berichten ben ik verder gaan zoeken op internet over schildklier afwijkingen.
Maar ze heeft meer symptomen die er niet bij passen. Ze wordt bv niet dikker, ze is eerder afgevallen.
Krijgt geen kale plekken etc.
Wilt wel graag mee op wandeling en rent dan lekker rond met onze andere hond (lees ze racen keihard). Normaal kregen ze wanneer ze goed uitgehijgt waren eten en dan moesten we ze indammen daarna andets gingen ze nog eventjes spelen. Maar nu gaat ze het liefste eerst even slapen om daarna evengoed nog te gaan spelen.
Klopt, Kyran werd ook dunner ipv dikker, zijn vacht was goed, had ook geen kale plekken. Dat bedoel ik ook met dat iedere hond zijn eigen symptomen heeft en niet altijd stroken met de symptomen die algemeen worden beschreven bij het hebben van een verlaagde schildklierfunctie.
Door Vena
#2043195
Ik ben het met mijn voorgangers eens. Ik heb geen ervaring van een subklinische hypothyroidie bij honden, wel bij mezelf en
ik ben zo opgeknapt van medicijnen. Ik was overigens ook afgevallen en heb me heel ellendig gevoeld, ook al waren de bloedwaarden niet extreem afwijkend. Ik zou vooral ook FT4 en FT3 prikken, want dat zegt een stuk meer.
Door Wendy (boxer gek)
#2043325
Vanmiddag toch nog even contact gehad met de da nav een telefoon gesprek met de fokker van Fee.
Ik had de fokker gebeld met een paar vragen betreft Fee. Maar ook voor haar klonk het niet als schildklier problemen, tenminste zij had daar andere ervaringen mee met andere symptomen. Wel heeft ze contact gehad met iemand anders die ook een boxer van haar heeft met ook van die vage symptomen en die bleek later lyme te hebben.
Maar dit was achteraf onderzocht en dit was niet zo.
Maar voor alsnog heeft hij sterk het vermoeden dat uit de borstkas komt en verdenkt eerder haar hart.
We moeten dus een soort dagboek over Fee bijhouden en dan volgende week verder kijken. Hij wil dan foto's van de borstkas nemen en eventueel een aansluitende hartecho. Maar ik heb aangegeven dat ik wel de schildklier hormonen verder onderzocht wil hebben, en daar ging hij is mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door