Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door @nouk
#2042969
Okee, omdat het plan eerst nog was half KVV half brok maar dat plan nu geheel van de baan is, heb ik vandaag teweinig Carnibest eruit. Mag ik mijn (tot gister brokken-)Boerenfoxpup van 15 weken nu zomaar een kipvleugel geven? Ik wil hem sowieso aan bot gaan wennen ivm vakantie. En zo ja, (wat ik vermoed) moet ik hier nog wat afhalen of platslaan of hoeft dat niet?
Graag beetje spoedig antwoord als het kan, ik wil het hem over een uur geven  :-[.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2042976
Je geeft pas bot als de hond goed op vers gewend is. Dat is jouw hond na 1 dag nog niet. Voor je vakantie zou je eventuele ook gemalen eierschaal mee kunnen nemen als hij dan nog niet aan bot gewend is. Persoonljk begon ik liever met een kippenek, die is toch nog wat zachter. Wil je het toch geven, dan is platmeppen wel aan te raden.

Wil je met BARF beginnen (waar een kipvleugel ook onder valt) dan is het wijs om de beginnersdocumentatie te lezen. Daar staat dit soort informatie beschreven.
Door @nouk
#2042980
Ik dacht dat ik de Bibliotheek toch redelijk gelezen had, eigenlijk... :-[
En kippennekken heeft de C1000 hier niet  :(. Had ik dus toch beter een lapje mee kunnen nemen... Ga ik wel even terug dan  ;).
Door @nouk
#2042992
Toch snap ik het niet... een hond die van brok naar Barf gaat, krijgt toch ook bot? Ik lees hier in vele topics dat dat goed kan  :-\ Daarbij, niet iedereen maakt toch de tussenstap van KVV?  :confused1:
Door @nouk
#2042996
[quote="M@rina"]
nee vandaag geen bot geven das veel te snel. Kijk of ze bij de supermarkt smuldier hebben dan kan je de Cb aanvullen en voor morgen weer verse lading Cb eruit halen.
[/quote]

Smuldier bij de supermarkt is ook bevroren. Ik heb de vriezer vol met Carnibest, dat is het probleem niet. Het probleem was de bevroren toestand.
#2042999
[quote="@nouk"]
Toch snap ik het niet... een hond die van brok naar Barf gaat, krijgt toch ook bot? Ik lees hier in vele topics dat dat goed kan  :-\ Daarbij, niet iedereen maakt toch de tussenstap van KVV?  :confused1:

[/quote]

Als je een hond cold turkey overzet naar Barf, geef je hem in het begin geen botwerk. Je begint dan met kippennekken e.d. omdat dat zachter is en makkelijker verteerbaar. Als dat goed gaat, kan je beginnen met de zachtere botten en zo naar de hardere botten (geitenrib e.d.) toewerken.

Als je nu meteen hardere botten gaat geven, heb je kans dat hij het niet goed verteerd en weer uitspuugt of geconstipeerd raakt.
Daarom kan je beter gemalen eierschaal geven als je nog geen zachte botten in huis hebt.
Als ik jou was, zou ik binnenkort een keer naar de poelier gaan en kippennekken kopen. Die dan eerst platmeppen en geven, zodat je hond zsm aan botwerk kan wennen.

Overigens kan je spul wat bevroren is vrij snel ontdooien door het in warm (niet heet) water te leggen. Afhankelijk van de hoeveelheid en dichtheid is het dan met een half uur tot een uur ontdooit ;)
Door @nouk
#2043004
[quote="Anthraciet"]
Als je een hond cold turkey overzet naar Barf, geef je hem in het begin geen botwerk. Je begint dan met kippennekken e.d. omdat dat zachter is en makkelijker verteerbaar. Als dat goed gaat, kan je beginnen met de zachtere botten en zo naar de hardere botten (geitenrib e.d.) toewerken.

Als je nu meteen hardere botten gaat geven, heb je kans dat hij het niet goed verteerd en weer uitspuugt of geconstipeerd raakt.
Daarom kan je beter gemalen eierschaal geven als je nog geen zachte botten in huis hebt.
Als ik jou was, zou ik binnenkort een keer naar de poelier gaan en kippennekken kopen. Die dan eerst platmeppen en geven, zodat je hond zsm aan botwerk kan wennen.

Overigens kan je spul wat bevroren is vrij snel ontdooien door het in warm (niet heet) water te leggen. Afhankelijk van de hoeveelheid en dichtheid is het dan met een half uur tot een uur ontdooit ;)
[/quote]

Okee, dit is een duidelijk verhaal. Ik ging de mist in dan door te denken dat kippenvleugel en kippennek onder dezelfde categorie qua hardheid vielen (dat heb ik van een andere site, maar ook hier heb ik het gelezen, dacht ik...)
Bedankt voor je antwoord.
#2043867
Nekken zijn stukken zachter dan vleugels, probeer ze allebei maar eens te knippen  ;)

De supermarkt verkoopt idd geen nekken, daarvoor moet je naar een (markt)poelier, en liefst een die zelf ontbeent en fileert. Of naar een van de tegenwoordig vele barf-leveranciers.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door