Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2038499
Kemi heeft last van haar rechteroor. Krabben, schudden en er zitten veel bruine korstjes in. Na zoeken hier in wat topics en op internet denk ik dat ze oormijt heeft (of misschien alleen een zeer vervuild oor?omdat het maar 1 oor is). Het oor is niet warm, niet rood, het stinkt niet, is wel vies met korstjes aan de binnenkant en haar haar eromheen wordt steeds grauwer van kleur.

Net bij de dierenwinkel geweest. Daar wilde ik in eerste instantie een homeopatisch oorzalfje meenemen en de dame van de winkel adviseerde om daar Bolfo vlooiendruppels bij te geven, omdat die ook oormijten doden, iets wat de zalfjes niet doen.
Kemi draagt sinds dinsdag een scaliborband en dat zou teveel gif worden icm de Bolfodruppels. Ik heb nu alleen CleanEar meegenomen van Sire. Daarop staat dat het wel mijten elimineerd, maar dat het altijd moet worden gebruikt icm bestrijding.

Weet iemand of ik haar Scaliborband gewoon af kan doen en dan een week of wat wachten voordat ik alsnog zo'n Bolfo-ding geef? Of langer wachten? Of zal ik eerst haar oor proberen schoon te krijgen en dan even aankijken wat het oor doet? (luisteren in ieder geval niet, of ligt dat aan de leeftijd ;D)
Ik las ook vanalles over Groene Leem. Zou dat in dit verhaal nog iets kunnen doen?

Tips? Ervaringen?
Laatst gewijzigd door Kemi op wo 22 jun 2011, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#2038507
Ervaring met oormijt heb ik niet, maar de band kun je gewoon afdoen. Ik doe hem dan in een plastic zakje dat ik dicht kan seelen. Ik zou wel 3 a 4 daagjes wachten, want die tijd zit de hond nog onder het gif van de band. En dan daarna natuurlijk een tijd (ik weet niet hoe lang dat oormijtspul werkt) wachten met de band weer om te doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2038513
Geen ervaringen. Stronghold anti-vlo pipetjes schijnen bij katten te helpen tegen oormijt, maar bij honden heb ik daar nog nooit eerder van gehoord (dat zegt niks natuurlijk  ::)).
Zelf zou ik naar de dierenarts gaan als er gekrabd en geschud wordt. Die kan onder de microscoop zien of er sprake is van oormijt of van een bacteriële infectie/oorontsteking, wat dat is ook een mogelijkheid.
Als je toch besluit de Bolfo druppels te proberen, moet je 4 weken wachten voor je de scaliborband weer omdoet.
Door tt-tjes
#2038638
Volgens mij mag je bij een scaliborband ook stronghold druppels geven. Stronghold werkt ook bij oormijt. Maar voor de zekerheid zou ik dat eerst even navragen bij een DA.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2038659
Ik zou eerlijk gezegd eerst even bij de da laten checken wat er aan de hand is. Om nu zelf te gaan behandelen voor oormijt, terwijl het misschien iets heel anders is, gewoon vieze oren, of een bacteriële infectie. Elk probleem vraagt toch een gerichte aan pak :-\
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2039005
Ik zou denk ik ook even bij de DA laten checken. Het hoeft helemaal geen oormijt te zijn. 
Kan ze de korstjes niet zelf veroorzaakt hebben door het krabben (nagels)? Het kan best zijn dat er iets in haar oor zit.
In ieder geval beterschap voor Kemi, ik hoop dat ze er snel weer vanaf is! :)
Door Kemi
#2039015
Omdat haar oor niet warm is, niet rood ziet, niet stinkt, zag ik er de noodzaak niet van in om direct naar de DA te hollen.
Gewoon een vies oor dacht ik.

Toen ik de dierenwinkel belde om te vragen of ze Puur oor hadden (of nog een andere 'natuurlijke' die ik hier las, weet even de naam niet meer) begon zíj meteen over oormijt...en dat ik dus naast een reiniger ook een bestrijdingsmiddel moest gebruiken.

Ik heb nu 2x schoongemaakt met CleanEar en nog 1 keer te gaan en wacht dan even een paar daagjes af. Zodra ze nog last heeft, ga ik naar de DA en bespreek ik daarmee verder hoe of wat met de Scaliborband.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2039105
Ik denk ook niet dat het echt een heel ontstoken oor is, maar er zou best iets in kunnen zitten. Of toch oormijt is natuurlijk niet uitgesloten. Maar ik zou idd eerst ff druppelen met puur oor. Wellicht geeft dat al verlichtichting. En trekken de klachten snel weg. Raiko klappert ook wel eens met zijn oren. (Ze hebben natuurlijk ook nogal behoorlijke flappers,..dus dat vangt ook nogal wat op hihi :biggrin2:). Dan druppel ik ook altijd even met puur oor. Negen van de tien keer zijn de klachten dan weg.
Door Kemi
#2039239
Senna99 schreef: Dan druppel ik ook altijd even met puur oor. Negen van de tien keer zijn de klachten dan weg.
Ik ga in ieder geval Puur oor aanschaffen, ter 'onderhoud'. En wat je zegt...die flappers vangen nogal wat op  ;D

PS Senna99: Wat een prachtige website van Raiko!!!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2039259
Kemi schreef: Ik ga in ieder geval Puur oor aanschaffen, ter 'onderhoud'. En wat je zegt...die flappers vangen nogal wat op  ;D

PS Senna99: Wat een prachtige website van Raiko!!!
Idd, het is altijd makkelijk om in huis te hebben!
Enne, ff  :offtopic2: Dank je wel voor het compliment van Raiko's website! De credits zijn trouwens voor mijn broer, die zo lief was om dit voor mij te maken! :) :) :)
Door Kemi
#2041701
Vanmiddag toch maar even naar de dierenarts geweest. Ze had de dag na het zelf-schoonmaken met CleanEar helemaal nergens last van dus ik dacht nog: "jippie"...not... :-\
Vanmorgen zát ze me toch te krabben!! Uiteraard neem ik dan ook geen risico dus even naar laten kijken.

De dierenarts kon niet heel makkelijk kijken (25 kg vol in tegengas, gék van de muilkorf) maar ik kreeg 2 tube's oorzalf met antibiotica mee. Voor ieder oor een eigen tube (om herbesmetting te voorkomen...KASSA!) en arm en nog geen steek wijzer weer naar buiten.

Maar goed, nu maar hopen dat het zalfje werkt en ze snel weer helemaal oke is.
(en dan snel op zoek naar een andere dierenarts, wat een ballentent daar, maar dat bespaar ik jullie  :biggrin2:)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door