Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door @nouk
#2041332
Ik weet nu echt even niet meer wat ik moet doen en ik hoop jullie wel  :-[...
Ik heb sinds enkele weken een nieuwe pup, Yoshi, een Boerenfox (mijn allerliefste zwarte Labrador Boris hebben we enkele maanden geleden helaas moeten laten inslapen, waar ik nog steeds veel verdriet om heb, maar dat terzijde) waar wij helemaal dol op zijn. Maar sinds hij bij ons is, is zijn ontlasting nooit 100% helemaal goed geweest. Niet echt diarree maar ook niet de Carnibest-drollen die ik van Boris gewend was (of was ik daar gewoon mee verwend ;)).

Nu heeft hij sinds een paar dagen in de ochtend goede maar de rest van de dag te dunne ontlasting, wel vorm maar niet op te pakken, zeg maar.

Omdat hij van huis uit (vreselijk slechte) brokken kreeg, was aanvankelijk het plan om hem tot na de vakantie (Frankrijk) op brok te houden, weliswaar betere (Orijen) en hem daarna volledig om te zetten op Carnibest. Maar ja, die ontlasting wordt maar niet echt beter. Ik heb wel al Darmclear (bedankt nog voor de info) gekocht en nu is de ontlasting dus dikker, maar ja dat is natuurlijk de boel vervalsen. Wat moet ik nu doen? Omzetten op Carnibest en dan in de vakantie weer wat anders moeten geven? We gaan over 2 weken al weg en ik ben zo bang dat teveel switchen van voer nu helemaal niet goed is, maar ja, het liefst geef ik zo snel mogelijk kvv nu. Toch nog 3 weken brokken blijven geven en Darmclear blijven gebruiken? Het gaat zo tegen mijn gevoel in! Wat moet ik nou?  :-\
Waar ik op hoop is dat ik nu Carnibest kan gaan geven (ookal heb ik nog voor 70 euro aan Orijen staan  :-X) en dat jullie mij kunnen zeggen wat ik aan rauw in de super voor hem kan kopen daar zodat hij daar toch goed kan eten. Of zal ik nu 50/50 gaan doen: ochtend Orijen avond Carnibest en dan op vakantie alleen brok? Let wel: we moeten met z'n 4-en mèt hond zo'n 15uur in de auto zitten, dus diarree of winderigheid willen we graag zoveel mogelijk uitsluiten... ; 8))

ps: geef me asjeblieft niet op mijn kop dat ik toch voor gemakzucht ben gegaan, ik heb er al genoeg spijt van... :sofa:
Door charmed
#2041369
Heb je de carnibest al eens overgoten met kokend water. Dat is het advies wat ze daar bij CB geven. Kokend water erover en af laten koelen. Eens kijken hoe dat gaat?
Door *Flip*
#2041397
een andere KVV proberen?

In Frankrijk is veel 'Barf' in de supermaché te krijgen, orgaanvlees, konijn, kwartels, duiven verder kan je natuurlijk ook kip en rundvlees kopen. Pens ed (wel speciaal voor huisdieren) hebben ze ook in het vriesvak. Misschien niet de gemakkelijkste stap als je KVV gewend bent, maar al een tijdje dunne ontlasting en dan hopen op brok geen ***geur in de auto te krijgen is wel wat optimistisch ;D

Ik zou zo min mogelijk brok en kvv door elkaar gaan voeren, want dan moet het spijsverteringsstelsel steeds weer aan te passen.

succes!
Door @nouk
#2041413
[quote="charmed"]
Heb je de carnibest al eens overgoten met kokend water. Dat is het advies wat ze daar bij CB geven. Kokend water erover en af laten koelen. Eens kijken hoe dat gaat?
[/quote]

Ik ben er dus nog niet mee begonnen  :shy:... en twijfel of ik dat voor 2 weken nu nog zal gaan doen...
Door @nouk
#2041417
[quote="Pammie"]
een andere KVV proberen?

In Frankrijk is veel 'Barf' in de supermaché te krijgen, orgaanvlees, konijn, kwartels, duiven verder kan je natuurlijk ook kip en rundvlees kopen. Pens ed (wel speciaal voor huisdieren) hebben ze ook in het vriesvak. Misschien niet de gemakkelijkste stap als je KVV gewend bent, maar al een tijdje dunne ontlasting en dan hopen op brok geen ***geur in de auto te krijgen is wel wat optimistisch ;D

Ik zou zo min mogelijk brok en kvv door elkaar gaan voeren, want dan moet het spijsverteringsstelsel steeds weer aan te passen.

succes!

[/quote]

Hij krijgt nu dus nog Orijen (=brokken) en ben juist bang dat hij door nu om te schakelen daar over 2 weken nog last van kan hebben... snappie? Het liefst doe ik dat nu gelijk, hup, meteen "cold turkey" over op Carnibest, maar ben dus juist bang dat dat dan even nog slechter zal gaan. Of zal dat dan juist over 2 weken al over zijn?  :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2041478
In principe ben je nog relatief kort bezig met kvv, dat het geen uitzondering of verrassing is dat ene hond met een slechte start het er nog niet helemaal goed op doet. De ene hond heeft eenmaal meer tijd nodig om te wennen dan de ander.

Ik zou allereerst die brokken wippen en kijken hoe het dan gaat. Darmclear kan net een steuntje in de rug geven in deze, dus omdat je het er toch hebt staan zou ik dat dan toch maar geven mocht dat nog nodig zijn. Nu na zoveel weken nog met water overgieten zou ik niet meer aan beginnen.

Mocht er na een aantal weken alleen kvv nog geen verbetering optreden, dan zou ik een andere kvv proberen.
Door @nouk
#2041493
Hmmm... ik merk dat ik niet duidelijk ben geweest, sorry! Maar ik geef nu nog geen Carnibest, ik wilde daar over 3 weken mee beginnen als we terug zijn van vakantie (mijn vorige hond kreeg altijd Carnibest). Maar omdat hij nu zo'n dunne poep houdt, wil ik eigenlijk niet meer wachten met de overstap van brok (Orijen) naar Carnibest, alleen... wat doe ik dan met de vakantie (kamperen in Frankrijk). Dan zou ik dan wéér ander voer moeten gaan geven en dat lijkt me ook weer niet goed. :-\

Sorry dat ik niet duidelijker was... :D

(Hij is overigens nu 15 weken oud... eh...jong).
Door M@rina
#2041538
Gewoon stoppen met de brokken (het asiel is er heel blij mee) en overgaan op Carnibest. Ik weet niet waar je naartoe gaat op  vakantie maar als er een vriesvak is kan je in de koelbox een aantal rollen KVV heel lang goed houden (meer dan de 1 uur die je onderweg bent. kranten erbij n na afsluiten niet meer openen tot je op de plaats van bestemming bent.
Is er geen vriesvak dan bij de plaatselijk supermarkt vers vlees kopen. Misschien kan je hem van te voren al een paar keer een kippenvleugeltje geven  naast wat rundergehakt of rundvlees, runderhart. Koop een keertje kalkoen, misschien een stukje lamsvlees , dan heb je al 4 dierssoorten. Voor en paar weken is dan de kippenvleugel de enige botsoort maar daar valt hij na 2 weken echt niet dood van neer.

Niet blijven tobben met de brokken drek iedere dag.
Door @nouk
#2041555
[quote="M@rina"]
Gewoon stoppen met de brokken (het asiel is er heel blij mee) en overgaan op Carnibest. Ik weet niet waar je naartoe gaat op  vakantie maar als er een vriesvak is kan je in de koelbox een aantal rollen KVV heel lang goed houden (meer dan de 1 uur die je onderweg bent. kranten erbij n na afsluiten niet meer openen tot je op de plaats van bestemming bent.
Is er geen vriesvak dan bij de plaatselijk supermarkt vers vlees kopen. Misschien kan je hem van te voren al een paar keer een kippenvleugeltje geven  naast wat rundergehakt of rundvlees, runderhart. Koop een keertje kalkoen, misschien een stukje lamsvlees , dan heb je al 4 dierssoorten. Voor en paar weken is dan de kippenvleugel de enige botsoort maar daar valt hij na 2 weken echt niet dood van neer.

Niet blijven tobben met de brokken drek iedere dag.
[/quote]
Okee, duidelijke mening, maar denk je niet dat al die diverse soorten vlees ineens niet teveel verandering is voor een pup van 15 weken?  :-\ Hij heeft dat allemaal nog nooit op, en als ik nu met CB begin en over een kleine 2 weken weer heel anders, pfff... ik weet niet hoor. Maar ja, je hebt wel gelijk, dat dit ook niks is  :(
Door Pedro98
#2041643
Met 15 weken kunnen ze best al wel wat bot werk doen hoor. Dus dat moet het probleem niet zijn, anders even vast houden zodat je zeker weet dat hij niet hele stukken weg slikt.
Door *Flip*
#2041698
[quote="@nouk"]
Okee, duidelijke mening, maar denk je niet dat al die diverse soorten vlees ineens niet teveel verandering is voor een pup van 15 weken?  :-\ Hij heeft dat allemaal nog nooit op, en als ik nu met CB begin en over een kleine 2 weken weer heel anders, pfff... ik weet niet hoor. Maar ja, je hebt wel gelijk, dat dit ook niks is  :(
[/quote]

dat is het mooie van vers, vers = vers. Gemalen of niet. Dus als je op CB kip, rund en wat andere smaken begint en 3 weken in Fr kippenvleugeltjes, runderlappen, etc. Dan is, op het gemalen bot na, enkel de vorm anders, de voeding is zo goed als hetzelfde.

Je bent duidelijk niet tevreden over de brokken, waarom dan toch opmaken? Je gaat toch zelf ook niet iets eten waar je je beroerd van voelt, omdat je er toevallig voor betaald hebt?! Asiel maak je er ook nog eens erg gelukkig mee.
En stel je gaat pas na je vakantie op CB en de hond heeft binnen 24h super drollen en geen gassen meer, dan heb je wel ff spijt dat je er niet eerder aan begonnen bent ;)

Als je botjes eng vindt kan je ook eierschalen verpulveren en (volgens mij 1tl op 500gr, staat ergens in de bieb denk ik) door het vlees mengen. Voldoet ook als calciumbron. 
Door @nouk
#2041737
[quote="Pammie"]
dat is het mooie van vers, vers = vers. Gemalen of niet. Dus als je op CB kip, rund en wat andere smaken begint en 3 weken in Fr kippenvleugeltjes, runderlappen, etc. Dan is, op het gemalen bot na, enkel de vorm anders, de voeding is zo goed als hetzelfde.

Je bent duidelijk niet tevreden over de brokken, waarom dan toch opmaken? Je gaat toch zelf ook niet iets eten waar je je beroerd van voelt, omdat je er toevallig voor betaald hebt?! Asiel maak je er ook nog eens erg gelukkig mee.
En stel je gaat pas na je vakantie op CB en de hond heeft binnen 24h super drollen en geen gassen meer, dan heb je wel ff spijt dat je er niet eerder aan begonnen bent ;)

Als je botjes eng vindt kan je ook eierschalen verpulveren en (volgens mij 1tl op 500gr, staat ergens in de bieb denk ik) door het vlees mengen. Voldoet ook als calciumbron.  
[/quote]

Nee, nee, nee, ik wil die brokken ook helemaal niet opmaken, echt niet, ik gooi ze liever weg dan dat ik ze geef als hij er last van heeft! En ik baal nu ook wel van mijn gemakzucht, maar ik dacht gewoon makkelijk, eerst de vakantie en dan daarna over te stappen.
En nee, ik vind botjes ook niet eng (geloof ik...) en het klinkt ook wel logisch: vers is vers. Maar wat het zo moeilijk maakt is die verdraaide vakantie er tussen. Als die er niet was geweest was ik allang overgestapt.

Ik ben ook gewoon erg onzeker hierin, ineens, ik weet ook niet, misschien omdat mijn andere hond nog niet zo lang geleden overleden is en ik bang ben. En omdat het nog maar een pup is en zo klein (hij is ongeveer de grootte van de kop van mijn vorige  ;)).

De Carnibest ligt inmiddels te ontdooien in de koelkast, ik ga hem sowieso morgen 2 van de 4 voedingen CB geven. Pfff.... ik ben nog nooit zo onzeker geweest, echt niet, maar ik heb zoveel ellende met mijn andere hond gehad, ik moet er niet aan denken dat dat nu weer gaat beginnen. Ik wil het gewoon goed doen, da's alles.
Laatst gewijzigd door @nouk op wo 22 jun 2011, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door M@rina
#2041787
Ga nou alsjeblieft alle voedingen CB geven je hondje z'n maag en darmen moeten iedere keer omschakelen van brok naar vers, zo krijg je gewoonweg geen mooie ontlasting. Nu cold turkey overzetten en je hond heeft echt binnen een paar dagen normale drollen.

In Frankrijk gewoon versvlees kopen. Doe een dag 4of rundvlees met een kippenvleugel (of gemalen eierschaal), dan een paar dagen kalkoen of ander gevogelte en een kippenvleugeltje (of eierschaal), dan een paar dagenorgaan vlees met kippenvleugel (of eierschaal) en dan misschien nog een paar dagn lamsvlees, meid je hondje krijgt heel wat beter te eten dan die brokken die je nog hebt staan.

Ik zou wel bij iedere maaltijd worgen vor caalcium dus bot of eierschaal. bij kvv zit dat er ook bij iedere maaltijd in, dan heb je de minste kans op wisselende ontlasting
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2041808
vers natuurlijk :biggrin2:
1 voordeel voor op vakantie, het zijn zulke kleine porties voor de pup ,veel hoef je niet mee te nemen ;)
dusss.... gewoon cb meenemen voor in de vriezer , evt in een koelbox .
enne als je vriezer op vakantie te klein is , laat je gewoon de pup aan de buurtjes zien ...dan zijn er altijd wel mensen die een rol in hun vriezer willen mikken  :biggrin2:
Door @nouk
#2041859
[quote="lauraV"]
vers natuurlijk :biggrin2:
1 voordeel voor op vakantie, het zijn zulke kleine porties voor de pup ,veel hoef je niet mee te nemen ;)
dusss.... gewoon cb meenemen voor in de vriezer , evt in een koelbox .
enne als je vriezer op vakantie te klein is , laat je gewoon de pup aan de buurtjes zien ...dan zijn er altijd wel mensen die een rol in hun vriezer willen mikken  :biggrin2:
[/quote]

Als dat toch eens zou kunnen! We gaan naar Frankrijk, 15 uur rijden, verspreid over 2 dagen... :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door