Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Linneke
#2040044
Sen mijn kruising herder is 5.5 jaar oud. Ze heeft de afgelopen 4 loopsheden wat gedonder ermee gehad. 2x een gespleten loopsheid (o.a. door stress..ze werd net loops toen we op vakantie gingen enzo), en nu de laatste 2x is ze schijnzwanger geworden. Dit schijnzwanger zijn (wat ze nu momenteel voor de 2e x is) uit zich vooral in het feit dat ze melk geeft en tijdens het wandelen wat minder goed luisterd.

Ik twijfel nu erg over wat te doen, dit gedoe lijkt me niet echt goed voor haar. Steriliseren hoeft voor mij niet voor haar gedrag tijdens de loopsheid..ze blijft prima luisteren. Ook niet voor het vloeien...we dweilen wel wat vaker. Maar ik twijfel ofdat het voor haar welzijn niet beter is?

Wie heeft er tips en kan me een beetje helpen in mijn keuze?
Door Fido
#2040224
Senta schreef: De kans op mammatumoren neemt elke loopsheid drastisch toe heb ik wel eens gelezen, denk aan de ongemakken van de hond waar je nu meet zit en de kans op schijnzwanger en baarmoederontsteking....
Zoek maar op internet.

En zo is er ook een rijtje op te noemen om het juist niet te doen.  ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2040228
Senta schreef: De kans op mammatumoren neemt elke loopsheid drastisch toe heb ik wel eens gelezen,
En dat maakt na 3 loopsheden helemaal niet meer uit, de kans op tumoren blijft gelijk of je wel of niet een teef castreert. Dus dat is weer een argument minder.  ;)
Door Linneke
#2040306
Ik ben inderdaad ook op de hoogte van de tegens van het steriliseren, vandaar dat ik het niet zomaar doe. Maar ik vind het verdomd moeilijk wat nu te doen. Als ze gewoon loops was zonder gedonder dan bleef ze gewoon intact, geen geopereer aan een gezond lijf. Daarnaast heeft een kennis van me haar hond verloren door een sterilisatie...dat helpt ook niet in mijn beslissing..daar moet ik niet aan denken.

Bij een dierenartsenpraktijk in de buurt doen ze nu sinds kort ook sterilisaties doormiddel van een kijkoperatie...dat lijkt me alweer wat minder ingrijpend.

Eigenlijk is mijn vraag...hoeveel kwaad kan het voor mijn hond als ik haar niet steriliseer en ze elke keer schijnzwanger wordt, of een gespl. loopsheid heeft?
Door renate1985
#2040889
Ik heb zelf geen teven maar als ze zo veel last heeft van haar loopsheden zou ik haar sterriliseren.
Weeg de voors en tegens tegen elkaar af voor jezelf en kijk wat zwaarder weegt voor je.
Door Anya
#2041033
ik ben ook heel lang aan het twijfelen geweest of ik mijn teef zou laten castreren. Na elke loopsheid had ze vooral veel last van de fysieke gevolgen van schijnzwangerschap, zoals melk geven, niet lekker voelen. Toch heb ik haar niet laten castreren, omdat ik uit principe niet wil laten snijden in een gezonde hond. Ook zitten er nog wat andere nadelen aan een castratie.

Vorig jaar kreeg Ciske een op 5-jarige leeftijd alsnog een baarmoederontsteking. Op zo'n moment heb je eigenlijk geen keuze meer. Ze is nog dezelfde dag geopereerd en na een voorspoedig herstel, heb ik een veel stabielere hond terug. Ze is wel wat zelfverzekerder geworden. Hier heb ik eigenlijk alleen maar profijt van tijdens de zoekhondentrainingen en het speuren. Natuurlijk heeft ze geen last meer van loopsheden en de schijnzwangerschappen, dat zal ongetwijfeld bijdragen aan haar gevoel van welbevinden.
Door Sietie
#2041066
schijnzwangerschap en melk geven volgens mij is dat heel natuurlijk...in de natuur krijgt de alphawolf een nestje waarna de andere teven mee helpen om te zogen (die worden dus schijnzwanger en geven melk)...snap niet wat het ongemak is ... veel activiteiten doen met de hond fietsen, wandelen enz alle speeltjes afpakken  hond veel afleiding geven...ik zou om die reden zeker niet steriliseren. Dat wordt veel te gemakkelijk gedaan. Ik heb hier 4 teven waarvan 1 gesteriliseerd dat moest helaas tijdens de keizersnee scheurde de baarmoeder helemaal kapot. Ik vind dit nog steeds verschrikkelijk sneu voor de hond... ik vind haar veel slomer dan voorheen ze kan nu wel hele  dagen slapen terwijl het voordien een super actieve hond was, ook was ze altijd super slank ze is nu een rolmops terwijl ze een derde van haar eten nog krijgt ze is daarom ook altijd op zoek naar eten is daar erg mee bezig (als ze niet slaapt)..erg jammer... :-\ ...
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2041178
Sietie schreef: ... ik vind haar veel slomer dan voorheen ze kan nu wel hele  dagen slapen terwijl het voordien een super actieve hond was, ook was ze altijd super slank ze is nu een rolmops terwijl ze een derde van haar eten nog krijgt ze is daarom ook altijd op zoek naar eten is daar erg mee bezig (als ze niet slaapt)..erg jammer... :-\ ...
Veel honden ontwikkelen een te traag werkende schildklier tgv castratie, is misschien een keer de moeite waard om dit te laten checken.
Door Barf
#2041198
Ik twijfel ook enorm over Barfje maar de heren hier zijn geholpen, haar loopsheden verlopen redelijk probleemloos en simpelweg durf ik het niet aan, moet er niet aan denken dat ik haar tijdens de ingreep zou verliezen.  Verder heeft Barf nogal de neiging om aan te zetten en ik vrees dat na een castratie dit alleen maar verergert ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2041199
Barf schreef: Ik twijfel ook enorm over Barfje maar de heren hier zijn geholpen, haar loopsheden verlopen redelijk probleemloos en simpelweg durf ik het niet aan, moet er niet aan denken dat ik haar tijdens de ingreep zou verliezen.  Verder heeft Barf nogal de neiging om aan te zetten en ik vrees dat na een castratie dit alleen maar verergert ;)
En vergeet het risico op incontinentie niet, 10% van de teven wordt incontinent tgv castratie, ik vind dat nogal wat.  :-\
Door Liz
#2041220
Ik heb zelf met Suzi, mijn Teckel, ook heel lang lopen dubben. Omdat ik met zoveel honden in huis zit, is loops zijn hier heel stressvol. Maar bij mij wogen de tegens altijd zwaarder dan de voors. Uiteindelijk, wegens de drukte en het feit dat ik gewoon geen loops teefje tussen de volle reuen kan hebben lopen, toch de knoop doorgehakt en haar laten steriliseren. Nou, ik moet zeggen dat ik er echt geen spijt van heb. Ze is minder prikkelbaar, makkelijker met de andere honden, niet meer wisselvallig in haar stemming, is gelukkig niet aangekomen en ook haar vacht is niet veranderd.
Met schijnzwangerschappen vind ik persoonlijk baarmoederontsteking altijd een groot risico. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat mijn hond dat krijgt. Maar ik begrijp je twijfel hoor, zo heb ik ook ruim 5 jaar rond gelopen.
Door Linneke
#2041520
Bedankt voor jullie reacties.

Pff eerlijk gezegd weet ik het nog steeds niet. Heeft iemand van jullie ook ervaringen met sterilisatie via een kijkoperatie, en weet iemand ofdat de risico's zoals incontinentie daardoor minder zijn?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2041571
laparascopisch castreren bedoel je?
zou het op de ouderwetse manier laten doen..
mijn reu was incontinent en heb er diverse gesproken die hun hond op deze manier hebben gecastreerd/gesteriliseerd en dat waren nou geen opbeurende berichten...
Door Sietie
#2042439
*Dorothea* schreef: Veel honden ontwikkelen een te traag werkende schildklier tgv castratie, is misschien een keer de moeite waard om dit te laten checken.
oh das een goeie tip!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door